Föräldrapenning eget AB

Hej!

Stort tack till alla i detta grymma forum! :clap:

Jag har eget AB (konsult) och är själv den enda anställda med en fast satt månadslön. Fick en dotter nyligen och tog 10 dagar ungefär ledigt efter förlossningen. Jobbar väl 60-65h i veckan.

Har läst i efterhand mer och mer, försöka greppa allt - men att det finns 10 dagar ersättning från försäkringskassan i detta fallet?

Finns det någon vänlig själ som har erfarenhet eller feedback?

Jag har dock redan tagit ut full lön för perioden samt vet inte eventuella krav på löneavdrag vid justering och hur mycket man sparar på det isåfall? Om värt att ordna upp / lägga in ansökan.

Några tips? :heart:

2 gillningar

Ja, du har rätt att vara ledig 10 dagar och erhålla ersättnings från FK dessa dagar. Som egenföretagare får du tänka om och det viktigaste är att du rapporterar in vilka dagar du tar 10 dagar, FL, VAB osv. Sedan kan du “flytta” din lön till övriga dagar på månaden när du arbetat.

För att göra det övertydligt:
Du tar 10 dagar i början av månaden trots att du har arbetat dessa dagar i eget AB. Du ansöker om 10 dagar till FK och du gör även ett “löneavdrag” för dessa 10 dagar. Du behöver dock inte göra något faktiskt avdrag på lönen eftersom den bestämmer du helt själv i ditt AB. Lönesumman för dessa 10 dagar kan du bara “flytta” till övriga dagar på månaden. Således får du full lön + dessa 10 dagar trots att du har arbetat hela månaden.

Samma sak går att göra med VAB och föräldraledighet. Det viktiga är att du rapporterar rätt omfattning och rätt dagar.

Vissa justerar ned sin lön för att undvika statlig skatt. Min fru gjorde inte det när hon var föräldraledig i mindre omfattning. Vi såg ersättningen från FK som en mindre bonus (50% beskattning).

Får man verkligen göra så? Jag har för mig att jag tittade upp det för något år sedan och fick som svar från försäkringskassan att man måste avstå jobb och göra löneavdrag. Annars kunde man vabba 30 dagar, få ersättning för dessa och ta ut full lön sista dagen varje månad utan att förlora någonting. Tanken med föräldrapenningen är ju att det ska vara en ersättning för förlorad inkomst.

Jag har inte tagit ut vab då ersättningen blir lägre än full lön varje månad på grund av det löneavdrag man ska göra. Då tappar jag förstås vabersättningen men men.

1 gillning

Man kan naturligtvis inte ta ut vab/10dagars/föräldrarledighet och samtidigt arbeta. Styrk gärna detta med en länk eller liknande för det låter helt galet

1 gillning

Jag gissar att resonemanget här är att man ger sig själv en löneökning för att sedan dra av för de dagar man får ersättning från FK och att lönesumman då motsvarar den lön man hade innan fast för färre dagar. Vad sen FK anser om det hela vet jag dock inte.

Jag brukar dra av dessa dagar (vab, föräldradagar osv) sen betalar jag ut en bonus i december för att hamna på brytgränsen med lön+ersättning från fk.

Tack för era svar! Verkligen snurrigt men skall dubbelkolla mer detaljerat :+1:t2: det verkar inte finnas någon tydlig lösning iaf då

Generellt sätt handlar det inte om löneuttag utan när du faktiskt arbetar. Det är inte så krångligt, blir mest krångel om man försöker fuska eller överlista systemet.

Det är i många fall ingen som vet om personen arbetat dessa 10 dagar eller inte som anställd i eget AB. Men absolut, för att vara helt ren bör man inte arbeta dessa 10 dagar. Eftersom TS är konsult utgör det en risk. Men alla driver inte AB där ersättningen är bestämd per timme.

Egenanställda tvingas till ett fiktivt löneavdrag för att sedan kompensera upp lönen i slutet av månaden eller i slutet av året som “bonus”. Det finns inte något förbud mot att bestämma sin egen lön och ändra den från månad till månad. Jag känner exempelvis till flera som tar ut en årslön i början av året. Ska dessa personer betala tillbaka sin lön om de ansöker om föräldraledighet i slutet av året?

FK har synpunkter på vissa upplägg men jag känner inte till att någon gjort sig skyldig till bidragsbrott.
Jag ser åtminstone inga konstigheter med att ansöka om 10 dagar, VAB eller föräldrapenning i mindre omfattning och sedan bibehålla samma lön.

Jag har vabbat och fick brev till mitt bolag från FK där man skulle rapportera medarbetares frånvaro. Systemet kunde inte hantera att jag rapporterade för mig själv. FK ville då ha en annan som rapporterade frånvaron i deras system, exvis revisor, men jag har ingen sådan. Då ville de ha lönespecifikation med när jag påpekade att det kan de få men då jag sätter min lön själv blir det bara löjligt så sket de i det och väntade bara in att förskolan skulle svara att mitt barn inte varit där.

Du har rätt till föräldraledighet och vab. Det är inte ditt ansvar att bevisa att du inte jobbat (dina bevis för det är per automatik partiska och kan inte antas stämma).

1 gillning

Jag bara räknade på vad jag skulle få av FK i VAB/föräldrapenning och minskade lönen från AB med motsvarande. Som tidigare sagt så jobbar du bara inte dom dagarna så är det reko. Man kan tolka det som att pengar buffras i AB:t men samtidigt så att man tappar intäkter i AB:t.

Lånar tråden lite. Hur ser det ut om man fortfarande fakturerar samma belopp som tidigare (jobbar kvällar och helger) och samtidigt tar ut max ersättning? Är detta OK? Att man spar pengarna i bolaget och sedan tar en större lön eller utdelning?