Betala ut lön för att maxa föräldrapenning

Min flickvän är gravid. Hon är praktiskt sett utan inkomst.

Jag tar ut upp till brytpunkt för statlig inkomstskatt genom mitt AB. Kan jag börja betala ut lön till henne nu, 1 månad in i graviditeten, med syftet att maxa föräldrapenning?

Alternativet kunde vara att jag tar ut så mycket föräldrapenning jag kan efter förlossningen, och under den perioden betalar ut min vanliga lön till henne istället.

För- och nackdelar? Något annat alternativ? Något att tänka på?

Du kan inte ge henne lön utan att hon gör något relevant jobb som motsvarar den lönenivån hon utför jobb för :wink: Är speciella regler omkring “Närståendekretsen” vid AB för att undvika just såna upplägg.

Osäker på hur reglerna idag men då vår barn var små jobbade jag 80% mån-to och tog sen föräldrapenning fre-sön. Sen tog min fru ut föräldrapenning mån-to och i huvudsak så mycket lågpenningdagar det gick (efter att hon först tagit ut högpenningdagarna hon inte kunde överlåta på mig)

Jag hade klart högre lön än min fru så vi tryckte på det sättet ut så mycket föräldrapenningdagar på mig som det gick.

2 gillningar

Jag var nyligen i en liknande sits och kollade med revisorn vad som gäller. Utöver att du behöver anställa henne får du bara ge en marknadsmässig lön för ett arbete hon gör i ditt bolag.

1 gillning

Hon kommer givetvis utföra så mycket jobb att hon ger fog för precis 42.000 kr/mån.

Så rent hypotetiskt: Hur sker kontroller av detta? Kan man inte bara säga till FK att hon utför jobb, som egentligen jag själv gör? Det handlar inte om byggjobb eller liknande där man enkelt kan se huruvida någon jobbar eller inte.

Vad jag lyckas läsa mig till: Vi har 480 dagar total föräldraledighet. 90 av dessa är inte baserade på lön, utan helt enkelt 180 kr/dag. 45 av dessa dagar kan föras över. Respektive partner har 90 dagar reserverat.
Alltså är ett alternativ (som du gjorde) att gå 345 dagar på min högpenning, 45 dagar på min lågpenning, 45 dagar på hennes högpenning, 45 dagar på hennes lågpenning.

Källa: Föräldrapenning - Försäkringskassan.

Tillägg: Frågan är således om det finns anledning till ett upplägg med löneutbetalning som kan ifrågasättas.

Om jag räknar rätt får vi ut max 372.000 kr om jag har inkomst men inte hon, jämfört med 406.000 om hon också skulle ha sjukpenninggrundande inkomst.

Jag har varit i precis samma sits som du. Valde att låta min sambo arbeta 25 % i bolaget vilket ger henne ca 5000 kr i månadslön från mitt aktiebolag. Vet inte om jag kan rekommendera detta. Har varit konstant tjafs och bråk från FK. Handläggare ringer henne och frågar om arbetsuppgifter. Vägrar lägga på fast hon har en gallskrikande hungrig bebis bredvid sig som måste matas. Säger att han väntar istället för att lägga på för att hon inte ska kunna ringa mig och dubbelkolla vad hon egentligen gör (fast hon självklart vet precis vad hon gör…), massa papper som måste skickas in, anställningsavtal och lönespecar till att börja med, sedan kontoutdrag och årsredovisningar från bolaget, resultatrapport från aktuellt år etc.

Ja, de är väl kanske inte kända för att vara lätta att ha att göra med. Stor tack för din input.
En fråga: Var dessa 5000 kr för att bumpa upp en befintlig lön, eller var det hennes enda inkomst?
Jag menar, 5000 är väl inte tillräckligt i sig för att göra skillnad på en sjukpenninggrundande inkomst?

Om jag ska krångla till det ytterligare för mig själv så kan jag ju också ta med i beräkningen att jag kan ta högre utdelning om mer lön betalas ut.

… och kanske av goda skäl? :wink:

6 gillningar

Min sambo är anställd i mitt bolag men på en mindre anställningsgrad än 100% och FK har sagt något. SGI baseras väl på medelsnitts-lönen man haft 12 månader tillbaka så om hon får den lönen under 9 månader blir väl SGI något mindre.

Däremot skulle jag vara mer orolig för Skatteverket då det är olagligt att betala ut lön till någon som inte utgör ett faktiskt arbete. Speciellt hårda är kraven för anhöriga. Eftersom många fuskar med just det skulle jag gissa att det även görs mer kontroller av det. Så det är viktigt till att kunna visa vad det är hon gör i bolaget. Hur själva kontrollen av detta går till vet jag inte.

2 gillningar

Givetvis, men det är en helt annan diskussion. Jag vill ju att de bråkar med alla förutom mig.

Just det, det kan vara så illa att bevisbördan hamnar på mig till slut.
Jag tänker just nu att det kan vara värt att göra upplägget, men att det förutsätter en riktig insats från hennes sida, även om det handlar om att vända papper.

1 gillning

Jag fattar :joy:

Det är en sak att anställa henne för att göra enklare jobb mot rimlig lön i bolaget (det kanske ni skulle gjort redan tidigare).

Det är en annan sak att plötlsigt plocka in henne strax innan födseln som anställd i eget bolag, utan tidigare jobb/inkomst (?), och på så sätt maxa bidrag. Det hade ju varit tjänstefel av FK att inte kolla upp det ordentligt.

Det är möjligt de inte kollar just er men å andra sidan, om de kommer på det senare så polisanmäls misstanke om bidragsfusk. Inget jag hade velat ha hängande över mig :slight_smile:

2 gillningar

Annars kan du anställa mig för 32000 i månadslön för stt vända på papper ? Då tjänar du på det :joy::wink::partying_face: samtidigt som du sliper problem med F kassan :face_with_hand_over_mouth::rofl: . Jag kan jobba på distans :grin:

1 gillning

Ja, jag skulle nog inte överväga det om jag ansåg det vara rent fusk. Däremot gråzonsplanering.

Deal!

För mig låter det som bidragsfusk rakt av. Enda intentionen är att få cirka 30 000 extra från föräldraförsäkringen. Det är en skyldighet för både FK och SK att undersöka ett sådant ärende om de får nys om det. Vilket chansen är tämligen stor att de gör.

5 gillningar

Bara flikar in att det finns finurliga sätt att utnyttja föräldraförsäkringen utan tveksamheter. Jag har t ex inte tagit ut en dag under våra barns första år (trots en ok sgi) för att maken har en föräldralön från jobbet som varit mer ekonomisk att maxa. Han har jobbat 50-80% och fyllt ut med så mycket fp det bara går (alltså även på helgen) vilket för oss gett mer pengar än om han jobbat heltid och jag tagit fp.
Kan du få förlädralön från arbetet? Alltså kan man ordna det själv i sitt ett eget företag?

Det är massa sätt att fuska i samhället om man vill bryta mot lagen och moral.

Det var för att få henne upp till brytpunkten, så 5000 var bara för 20 % arbetstid.