Ytterligare en fråga, mer om topic:
Kan man jobba i sitt bolag samtidigt som man är föräldraledig? (Det kan ju inte varit tanken).
Ytterligare en fråga, mer om topic:
Kan man jobba i sitt bolag samtidigt som man är föräldraledig? (Det kan ju inte varit tanken).
Jag har aldrig hört om någon som haft problem med detta men antar att det är försäkringskassan som skulle kunna bry sig. Det går såklart att göra både och, du får däremot inte jobba och vara föräldraledig samtidigt. Har du tagit 100% föräldraledighet kan du ej ta lön. Tipset är att dela upp det.
Det gäller även ifall du är sjuk eller vabbar, då får du sätta ner din lön när du ej arbetar.
Sedan ifall du jobbar utan att ta lön och bygger pengar i bolaget på fritiden är det såklart väldigt svårt att se hur det skulle vara fel.
Du kan inte arbeta och ta ut lön samtidigt som du tar ut föräldrapenning.
Det är bidragsbrott.
Fast arbeta och inte ta ut lön? Kan FK komma och säga att jag borde tagit ut lön? Och att det är att jag arbetat som är problemet?
Iofs - om hag tar ut dubbel lön året efter kanske FK har bättre bevisläge? Och säger att det är uppskjuten lön? Fadt lik förbannat har jag inte tagit ut lön och fp samtidigt…
Det förstår jag och det va aldrig taken heller
. Som jag skrev så tar jag inte ut lön i mitt bolag. Men kan man dra in pengar till bolaget samtidigt, eller kan man ta ut föräldradagar utan föräldrapenning, för det går väl också har jag för mig… ?
edit: ser nu att tråden är uppdelad och du antagligen inte har den blekaste om vad jag pratar om 
Bara jag som på riktigt ser svårigheten med att jobba samtidigt som man har barnet hemma? Upplever att det är på gränsen till hjältedåd att lyckas med det. Iaf med vår fyraåring…
Precis, det är det jag tänker, att arbeta utan att ta ut lön, bara ha pengarna stående i bolaget till en regnig dag.
Det kan säkert stämma, jag lever fortfarande i ovisshet
. Mina konsultuppdrag rör sig dock om ett par timmars arbete någon gång i månaden ett par kvarter hemifrån men som genererar ganska bra med pengar. Dessutom en sambo som är kompledig med jämna mellanrum och blivande farmor som gärna ställer upp någon timme med passning. Men jag sonderar bara terrängen här. Jag förstår att det är stört omöjligt att planera sådant här i förväg.
edit: ser att tråden är uppdelad. Mitt svar makes no sense nu antar jag… 
Föräldrarledigt har man och får bidrag för att ta hand om sitt barn. Jobbar man så gör man ju inte det. Alltså jag tror det mer handlar om arbetandet än om att man tar ut lön eller ej.
Sen är det ju alltid upptäcktsrisken. Om man jobbar några timmar i veckan och kanske idealt inte fakturerar förrän efter ”ledigheten” så är ju frågan vem som ska veta mer än en själv.
Å andra sidan är det väl risk för både återbetalning, böter och i grova fall fängelse som straff.
Sen kan man ju undra om man verkligen har ork och vilja att jobba när man ska ta hand om familjens nya medlem 
Okej. Så frågan är alltså om du kan arbeta i ditt företag och låta skattebetalarna stå för att du ska slippa betala din egen lön?
Om jag förstått det hela rätt, är det ok att ta ut lön från bolaget, men inte att faktiskt arbeta.
Oklart vart gränsen går och hur dom ska få reda på vad som faktiskt skett.
Du har rätt att ta vilken lön du vill även när du inte jobbar. Så länge du har pengar i bolaget.
Jag tar ut föräldraledighet och lön samtidigt när jag har semester t ex. (Jag vill inte att mina sista pappadagar brinner inne)
De långa perioderna av föräldraledighet tog jag dock innan bolagssstart.
VAB brukar jag inte orka bry mig om att registrera även om jag såklart hade kunnat göra det.
Det blir förstås en balansgång här mellan ersättningar och lön och var du egentligen bör lägga lönen på av skattemässiga skäl (och ta utdelning istället) men det kan du ju justera i december. (Eller bara skatta mer och hoppas det går till nåt bra
)
Sen om du verkligen kan jobba samtidigt som du eller barnen är sjuka är en annan femma men det kan du bara svara på själv.
När jag är hemma med barn så tror jag mitt arbetsförmåga är nedsatt med 80% typ 
nja. snarare vara föräldraledig utan föräldrapenningsdelen och spara pengarna i bolaget, om man inte behöver lönen just då.
Riktigt bra upplysande och tankeväckande svar.
Det känns som att det kanske inte är ett problem i realiteten…dagarna har man ju rätt till.
Värre med de som boostar upp lönen året före för att få högre sgi samt fuskar med vab…
Det låter ju ändå rimligt.
Tanken kan ju inte vara att du får föräldrapenning från försäkringskassan (och arbetsgivare) för att dumpa ungen hos nån släkting för att kunna arbeta med din firma. Du kan ju inte vara föräldraledig från ditt jobb på Volvo, lämna ungen hos farmor och samtidigt börja en anställning på Scania där du jobbar under föräldraledigheten från Volvo.
men när du nu säger det så hör man ju hur fel det vore! tack!
håller med. låter helt rimligt.
Nä, låter rimligt.
Men samtidigt lite tråkigt att inte kunna jobba lite om man har ett flexibelt jobb med firman.
Här ser jag faktiskt inga problem. Som egen företagare är lönesättningen fri och man bestämmer själv när den betalas ut.
Själv tar jag föräldraledighet istället för semester. Förra månaden hade jag både “full” lön och full föräldrapenning. Det kompenseras den här månaden då jag sänker bruttolönen, mest för att undvika att gå över brytpunkten för statlig skatt för helåret.
Ah, såg inte det här inlägget. Vi gör likadant med andra ord. ![]()