Kan man jobba i sitt bolag samtidigt som man är föräldraledig?

Är ej så insatt, min ekonomi-kille kompenserar vab/föräldraledighet genom att ej betala ut lön dessa dagar. Självklart tar jag vilken lön jag vill när jag sedan arbetar så blir det löneutrymme kvar och jag vill ha en större lön nästa månad är det såklart inget som hindrar det.

Han menar på att det är bra vid en granskning att kunna visa att dom dagar försäkringskassan betalat för mig så har företaget inte gjort det då jag ej arbetat.

Har aldrig blivit granskad så vågar inte svara på hur detta ses på i praktiken.

Jag driver eget företag. Bolaget har 0 anställda och betalar aldrig ut någon lön. En gång om året sker en lågbeskattad utdelning (årets schablon) till mig som kompensation för min insats i styrelsen. Så bedömer jag att det fortsatt kan vara även om jag skulle vara föräldraledig 100%. FK har ju absolut ingen aning om när eller hur styrelsearbetet utförs under året. I praktiken är det väl någon timme om dagen, alla dagar i veckan, och det bör jag kunna hinna med ändå.

Detta är något som jag gör utöver mitt vanliga heltids+jobb, som jag ju så klart hade varit ledig ifrån. Men mitt extraknäck (=företaget), som jag hunnit med parallellt med heltidsstudier och parallellt med heltids+jobb, som i sin tur också varit parallellt med ideellt arbete på fritiden någon gång i veckan, ska FK skita i tycker jag.

Hej

Driver också eget ab.

Var tvungen att registrera mig här på forumet för att reda ut lite…

Detta har inget med löneuttag att göra utan faktiskt arbete

Det är helt ok att jobba och vara föräldraledig men du kan inte ta ut föräldraledighet för en hel dag och sen arbeta hela eller delar av den dagen. Det är bidragsbrott och kan resultera i en polisanmälan. Ni som skriver att ni inte blivit granskade borde känna till att detta att detta är olagligt

Det går att ta ut föräldraledighet per dag på så lite som 25%. Jag har tex jobbat två timmar om dagen delvis under min föräldraledighet och då har jag tagit ut 75% föräldraledighet den dagen (då min ordinarie arbetstid är 8h per dag)

4 gillningar

Antag vanlig person: Jobbar 8h/dag = 40h/vecka på vanligt jobb och är sedan ledig 16h/dag.
Denna person blir föräldraledig 100%, och jobbar därmed 8h mindre per dag (=får 8h mer “fritid” att ta hand om barnet på).

Antag ambitiös person med driv: Jobbar 9h/dag på vanligt jobb, 1-2h med eget bolag (utan lön, men årlig utdelning), och i genomsnitt 0.5h ideellt. På “semestern” går tiden för det egna bolaget upp.
Denna person blir föräldraledig 100%, och jobbar därmed hela 9h mindre per dag (=får 9h mer “fritid” att ta hand om barnet på). Den ambitiösa personer fortsätter dock med det andra aktiviteterna som inte är jobb och som man hinner med ändå. Det är absolut något som går att kombinera. Sover barnet 1h går det att jobba 1h med företaget. På kvällen är säkert partnern hemma, och då kan man absolut också hinna med ideellt jobb utanför hemmet också.

Man kan väl egentligen ha två inställningar, antingen är det arbeta man inte får, eller så är det inkomst man inte får ha. Jag tänker mig att eftersom bidraget handlar om ekonomi, så är det ju så att du helt enkelt inte får ha dubbla ersättningar - alltså fortsätta ha en inkomst av tjänst och samtidigt få bidrag som ersätter förlorad inkomst av tjänst.

Om det istället inte alls har att göra med det ekonomiska, utan snarare arbetsinsatsen. Dvs man får inte utföra någon form av tjänst (=arbeta), inte ens utan ersättning, under en 100% föräldraledighet. Ja då blir det ju heltokigt. Det skulle t.ex. innebära att jag inte, ens utan ersättning, får leda ett friskispass på kvällen 1h utan att begå bidragsbrott. Men det skulle samtidigt innebära att det är helt okej för mig att ta ut en lön från företaget, så länge jag kan få den lönen helt utan arbetsinsats? Bra, för då kan jag ju ta ut 10-20k i månaden som bolaget tjänar på reklaminkomst på en av portalerna företaget driver. Det kräver 0 i arbetsinsats och utbetalas till företagets konto automatiskt, och bokförs av redovisningsfirman. Dvs 10k-20k i lön (helt utan arbetsinsats!) samtidigt som man tankar bidrag från FK. Sweet!

Tillägg: Vore intressant att ringa FK och höra vilket av ovan det är som gäller :slight_smile:

Om man har möjlighet att arbeta flexibelt går det ju utmärkt att arbeta 1-2 timmar när barnet sover. Små barn sover mycket så de här tidsluckorna är inte obetydliga.

@JesseX Ja men då får du inte ta ut föräldraledighet för de timmarna du jobbar. Det kan verka lite fyrkantigt men så är reglerna.

På samma sätt som att man inte kan vabba och arbeta samtidigt som barnet sover.

Det har med tid att göra. Många arbetsgivare toppar ju upp lön för att kompensera för att man får minskad inkomst under föräldraledigheten tex

Anledningen till att det har med tid att göra lär ju ha med att det inte går att planera /fuska med lite mycket som löneuttag

Med det argumentet så skulle jag alltså kunna blåsa på med 20k/månad i lön från mitt företag, vara 100% ledig från min arbetsgivare och få 100% bidrag från FK - eftersom jag lägger ingen tid alls på det? Låter ju bra i så fall.

Men också, just gällande tid, så kan jag ju välja att vara helt ledig de där 8h som jag tar ut 100% föräldraledighet för. Sedan kan jag ju som hobby välja att fixa och trixa lite med det egna företaget. Jag tycker det är lugnt och harmoniskt med någon timmes egentid och svara på kunders frågor. Vissa lyssnar på podcast på sin fritid, andra svarar på mail. Ska verkligen FK gå in och bestämma vad man gör på sin fritid utöver de där 8h man är ledig om man är 100% ledig? :slight_smile: Jag kan ju vara 100% ledig mellan 08 och 17, och så lägga en timme på kvällen på att svara en kund? Den timmen en annan slappare person kanske lagt 1h på TV fast att den är föräldraledig (!) Eller måste man stå helt still i givakt och absolut inte göra något alls när man är föräldraledig? Finns det någon lista på sysslor man inte får göra enligt FK? :wink:

Lagligt - tveksamt.

Moraliskt - absolut inte. Syftet med föräldraledigheten är att vara med sitt barn under en av den mest formande tiden för deras liv.

2 gillningar

Jag ser inte varför det scenariot du nämner med att fortsätta få lön är särskilt fördelaktigt om ens ovanligt. Skulle säga att det är precis så för massor av människor. Fk betalar ut föräldrapenning och din arbetsgivare betalar ut lön för att kompensera förlorad inkomst.

Jag konstaterar bara vad reglerna är. Nu var frågan om man kan ta ut 100% föräldraledighet och samtidigt jobba, vilket man inte får.

Reglerna är en sak, verkligheten en annan. Att ta ut lön för de timmarna samma månad går inte. Ingen kan kontrollera hur du spenderar din lediga tid. Du kan ägna dem åt jobb, inkomstbringande hobby eller annat.

@JesseX Förstår inte riktigt vad du menar. Om du vanligtvis jobbar 8-17 och tar ut full föräldraledighet och sen jobbar 2 timmar när du tar hand om ditt barn ska du bara ta ut 75% föräldraledighet den dagen. Lön har inget med detta att göra. Sen om man ill fuska så får det stå den personen men då får man vara beredd på att förklara för FK om de frågar. Föräldrapenning är ett prioriterat område de kontrollerar eftersom det fuskas / görs så mycket fel

Jag håller med om det uttalandet till 100%. Men det resulterade i att vi behövde förstå exakt vad som innebär att jobba. För jag tänker att man kan vara 100% ledig från sitt ordinarie jobb och samtidigt göra saker på sin fritid som innebär att man får andra inkomstkällor, exempelvis fortsätta med att utföra sysslor i det egna företaget och sedan göra en utdelning året därpå.

Jag jobbar vanligtvis 8-17. Jag menar att om jag då inte alls jobbar för denna arbetsgivare, dvs är hemma 08-17 istället, och under denna tid tar hand om barnet på 100% och arbetar på 0%, men sedan, 19:30 när barnet sover får jag för mig att öppna mailen, svara på lite förfrågningar från kunder, säljer lite licenser, och drar in massa pengar under denna timme, som fritidssysselsättning och att jag tycker det är roligt, så tycker/utgår/hoppas jag att detta fortsatt är möjligt att göra, helt oavsett lönefrågan. Och som kompensation för denna hobby får jag utdelning året därpå.

Jag har fortfarande inte satt min fot hos min ordinarie 100%-arbetsgivare, dvs varit 100% ledig och jobbat 0%. Jag får heller inte ut någon lön från hobby, utan några 100k året därpå i utdelning. Jag förstod inte i i ditt exempel hur jag kan vara hemma 100% men ändå bara få 75% ersättning. Jag har inte försakat en millimeter i mitt uppdrag att ha hand om barnet, och jag har inte jobbat en sekund för min ordinarie heltidstjänst. Men jag har utfört arbetsuppgifter i mitt företag på min fritid oavlönat.

@Erik Jag svarade en annan person men missade på nåt sätt det.
Jag skulle gissa på att om det är två olika bolag är det ok. Om arbetet utförs för samma bolag som du är föräldraledig ifrån tror jag fk kommer säga stopp.

Jag har ju ab själv och är inte så fyrkantig som jag låter men det bästa är nog att prata med FK. Jag har kollegor som fått höra att ifall de tar ett jobsamtal så ska det räknas som arbete.

Frågan handlar inte om det. Nu pratar vi om personer som jobbar lite när det passar i ett eget företag. Det är inte alla som har möjlighet att göra det. Man kanske driver någon hemsida som “sköter sig själv” och mest behöver lite underhåll då och då. Det kan man göra på 1-2 timmar när barnet sover. Om vi pratar om att jobba någon sorts fasta timmar så är det inte möjligt. Dels är det inte tillåtet enligt FK:s regler men det är heller inte möjligt eftersom du inte kan planera när barnet ska sova. Du kan inte planera in möten eller andra aktiviteter och vara säker på att du är tillgänglig den tiden.

1 gillning

Precis, eller det var i alla fall så jag svarade. Jag har en arbetsgivare, och den skulle jag vid föräldraledighet vara 100% ledig ifrån. Sedan har jag ett eget företag också vid sidan om. Den upplever jag att jag fortsatt kan driva på samma sätt som tidigare, eftersom det sker parallellt med en 100% arbetsgivare redan idag. Och från detta “andra jobb” får jag ingen lön, utan kan jobba på lite när jag känner för det och/eller möjlighet finns, på min fritid utanför min ordinarie arbetsgivares verksamhet. För detta tar jag inte ut någon lön (jag är inte ens anställd!), utan året därpå en utdelning efter vad som är ekonomiskt och skattemässigt försvarbart för mitt egna bolag. Detta upplever jag att jag kan göra utan att begå bidragsbrott, och svaret på frågeställningen på om man kan jobba i eget bolag samtidigt som man är (100%) föräldraledig är således “det beror på” snarare än “nej”.

Det är inte helt korrekt. FK är extremt konservativa när det gäller sådant här. Om de får klart för sig att du putsat grannens skor och fått 5 kr för besväret så skulle sannolikt föräldrapenningen ryka. Du kan alltså kallt räkna med att de vid en hypotetisk prövning skulle anse att det du gör strider mot reglerna. De skulle göra en likadan bedömning oavsett omständigheter. Att du sedan inte behöver hamna i den situationen så att resonemanget är helt teoretiskt är en annan fråga.

Jag skulle alltså själv bara göra sådant här om det inte finns något publikt inslag i den egna verksamheten, alltså inga föreläsningar eller någon reklam. Det ska handla om ett “pulande i garaget” eller något i den stilen.

1 gillning

Arma land. Hoppas det blir bättre snart.

Min verksamhet består numera av att svara på supportfrågor över mail och hantera beställningar av licenser till en mjukvara som redan är utvecklad. I övrigt kommer det in reklaminkomst varje månad baserat på hur många som besökt hemsidan/tjänsten och råkat klicka på reklaman. Denna insats görs på min fritid från hemmet utanför ordinarie arbetstid och är inte relaterad till den ordinarie arbetsgivarens verksamhet.

Om jag blir av med ett bidrag eller begår bidragsbrott för att jag skulle fortsätta med detta vid en eventuell föräldraledighet är det något brutalt sjukt med detta land. Mer bidrag ju mindre man anstränger sig, och inte nog med det utan dessutom straffa företagare som anstränger sig. Alla borde bara sitta hemma och titta på TV på sin fritid. Hur skulle det se ut om vi inte motarbetade ambitiösa personer liksom.

I övrigt skulle detta innebära att mitt bolag skulle gå i konkurs, för det finns ingen annan som kan arbetsuppgifterna och verksamheten har inga andra anställda, du behöver kunna mjukvaran på ett sådant sätt som du bara kan om du skrivit den - och det är bara en person (jag) som gjort. Och att få någon att sätta sig in i det skulle bli dyrare än bolagets intäkter. Eller så är jag som ambitiös person helt enkelt fråntagen möjligheten till att ta ut 100% föräldraledighet. Trevligt.

@Erik Bäst är att höra med FK och förklara situationen ink alla förutsättningar så kan de nog ge ett besked. Dela gärna med dig sen här!
Det är klart du ska vara hemma med ditt barn utan att din sidoverksamhet går i konkurs.

Min erfarenhet hittils från kontakt med myndigheter så som Skatteverket eller Försäkringskassan är att man kommer rätt långt med sunt förnuft. På samma sätt om man tror att man hittat en lucka i systemet som är fördelaktigt på nåt sätt så i de flesta fall så finns det inga luckor…

Det är ju inte helt enkelt detta särskilt inte i din situation / andra där arbetstiden inte korrelerar helt med intäkterna i bolaget. När reglerna skrevs kanske färre drev fåmansbolag på det sättet som görs idag. Jag jobbar som konsult och då blir det ganska enkelt, för varje timme jag arbetar får bolaget in x KR ink moms.