Jag skulle vilja få er input. Jag och min sambo ska till sommaren få vårt första barn men jag är väldigt osäker på hur jag ska tänka med föräldraledigheten. Orsaken till min oro är att min sambo driver eget bolag och därför inte har möjligheten att ta ut så mycket föräldraledighet.
Jag har inget emot att vara ledig majoriteten av tiden men förlorar ju enormt mycket ekonomiskt om jag tar alla de dagar han kan ge över till mig också.
Idag har vi delad ekonomi, vi har pratat om att ha gemensam ekonomi men tycker det är svårt med hans bolag då mycket av “hans pengar” inte kommer i form av lön utan utdelningar och aktier. Min farhåga är att jag ska hamna i en sits där jag går ur ledigheten tömd ekonomiskt, och tycker inte heller det känns rättvist iom att han tjänar pengar som vanligt samt växer till bolag under tiden.
För att förtydliga har jag inget emot att jag får mindre pengar för mina egna föräldradagar, utan det handlar om de dagar som egentligen är menade för min sambo om vi hade delat lika och han ger över till mig pga han inte kan vara ledig.
Någon som har några kloka tankar / råd att dela med sig av?
Lite spridda tankar:
Kan bolaget fortsätta växa när han är föräldraledig eller iaf inte tappa nämnvärt? Tänker att det kommer ju även en sidointäkt i form av försäkringskasspengar, de må vara relativt små men de ersätter ju normalt sett lön från annat företag men här gör de att pengarna i hans bolag inte behöver tas ut som lön/utdelning i den mån de kommer från försäkringskassan.
Ovan resonemang hjälpte mig när jag räknade på budget och föräldradagar som egen företagare. Han/ni måste kolla så tillräckligt med lön har tagits ut för att komma upp i en rimlig SGI så det inte blir 80% av en lön på 10tkr om mycket varit utdelningar och sporadiskt.
Har ni pratat ordentligt om det? Bara så det inte är antaganden.
Ett sista medskick är att bolaget troligen finns kvar, småbarnsåren gör inte det. Vad ska han använda pengarna till? Köpa tid? Guess what du har den nu. Men svårt när man är mitt uppe i det och såklart särskilt om det är ett visst tidsfönster i markanden att agera på nu och varje timme ger 2k i intäkt tex. Beror på er nuvarade ekonomiska situation också. Kan dessa extra månader med företaget trygga er ekonomi kanske det är värt det för er båda. Är den redan tryggad och bara ska förbättras marginellt varje månad = annat läge.
Du bör väl på något sätt kompenseras för pensionsbortfall också om du ska ta mer än 50% vilket han också då får räkna in i sin kalkyl på att företaga kontra föräldrataga =)
Om vi ska resonera enbart kring den ekonomiska delen så är det väl ganska enkelt.
Säg att du får dagar för 5 månader som egentligen din partner skulle ha. Räkna då ut skillnaden mellan din nettolön och föräldraersättningen betalar ut. Det är vad du tappar, borde inte partner då ersätta detta.
Sen behöver hen väl inte vara föräldraledig 100%, hen kan ta 2-3 dagar i veckan under en längre period istället och på så sätt nyttja sina dagar.
Och sist men inte minst GRATTIS, otroligt härlig och stundvis jättejobbig tid framför er nyttja de dagar ni kan och njut.
Exakt och det är för en högpresterande person med fokus på att bygga trygghet/passiv inkomst/borgen för familjen väldigt svårt att släppa den prioriteringen när man är inne i det modet. Har jag hört av en vän Men väldigt värt det att släppa borgbyggandet lite för att samla energi för de kommande 30 åren i arbetslivet.
Tips till TS att säga till sambon:
Tolkar jag rätt att du vill bygga ditt bolag för att trygga vår familjs ekonomi? Det är isf fantastiskt men det vore ju grymt om du kan göra det på 5 års sikt istället för på 2 år. Vi behöver dig lite mer hemma just nu nämligen.
Typ nåt sånt hade nog varit bra att få höra för det är svårt att göra den slutledningen själv. Att det också finns en uppskattning i vad ansträngningarna syftar till. Har jag hört av en vän
Den lösningen är bra för att hålla företaget levande, att nån får vänta på ett mail några timmar extra brukar va lugnt om man säger att man är delvis pappaledig.
Tack för bra svar båda två @Paladium@DuPontus!
Som ni båda gissat och skriver så handlar det om att han vill bygga och säkra en framtid för oss, han är 100% inställd på det och har nog lite skygglappar på för allt annat. Ska verkligen prata mer med honom om just detta.
Faktumet att han inte behöver plocka ut lön från bolaget när han är föräldraledig är inget han nämnt för mig så det vet jag faktiskt inte om han tänkt på, det ska jag säga!
Småbarnsåren nämns och de kanske inte är så roliga jämfört med sen. Men relationen mellan förälder och barn byggs då. Missade man detta kan man räkna med att inte heller vara lika viktig som den andra föräldern senare i barndomen.
Det är bra om båda kan få tid med barnet. Bara mina tankar.
Kan bara hålla med vad tidigare har skrivit i tråden. Driver själv firma vid sidan av mitt vanlig jobb. Är ensam i företaget vilket jag kan tänka att din sambo också är. Går ofta att prioritera, jag tog ut lite fler dagar än min sambo och tog ut över lång tid och några dagar i veckan.
Är det ekonomiskt som din sambo tänker så får man ju 80% av lönen ish om man inte tjänar väldigt bra då slår man i taket o får inte så mycket av sin fd lön.
Han ska tänka på att ta ut rätt rejäl lön ett år innan iallafall så hans sgi är hög.
Ta ut så lika som möjligt men förstår att det är svårt med företagandet men bra också att pressa sig själv att ta in inhoppare som täcker upp för en själv. Vill man driva företaget framåt behöver man släppa vissa delar till andra. Så kan vara positivt för hans bolags utveckling att bli tvingad att anställa eller hitta andra lösningar.
Tror han kommer att ångra sig om han tar ut för lite fl och de andra i tråden nämner snygga sätt att lägga upp det
Om man tar beslutet att skapa ett liv som man delar ansvaret för så känns delad ekonomi som ett rimligt steg att ta vilket underlättar ekonomisk ojämlikhet. Så där är nog mitt tips att börja diskussionen. Om han dessutom bygger verksamheten och inkomsten för hela familjen mot att du är hemma mer så är det fullt rimligt. Det innebär inte att du behöver bli delägare, men lön och utdelning är i min värld att betrakta som vanlig inkomst.
Tänk också på att även pension kan påverkas beroende på antal dagar du tar ut, villkor för tjänstepension osv. Ett sätt att kompensera kan vara att din partner för över sin pensionsrätt till dig under småbarnsåren. Visserligen styr han sin pensionsgrundande inkomst så det beror ju på lön osv.
Sen instämmer jag i att han gör klokt i att vara ledig, antingen heltid eller deltid. Om man inte lär känna barnet, vad ska man då med det till? Det kommer finnas gott om år att jobba även framöver. Man tappar lite ränta-på-ränta effekt men får betydligt bättre avkastning på relationen med partner och barn.
Varför tänker ni som får barn nuförtiden så mycket på pengar ekonomi istället för att glädja er åt bli föräldrar. Barn kostar det borde ni veta och har ni satt upp en budget för ert barn redan innan det både planeras och skall levereras. Var glada åt just er möjlighet att kunna bli föräldrar. Pratar ni inte med varandra utan låter någon annan ta fram ert underlag hur ni bör tänka.
Svårt att inte hålla med det du skriver men det blir en skillnad med eget företag jämfört med anställning där man bara anmäler föräldraledighet och arbetsgivaren får lösa problemet. Här står man ju som arbetsgivare själv och det är ofta svårt att lämna över till någon annan eller att det tar 2 dagar i veckan ändå att hålla koll på den o svara på frågor.
Ofta i barnskaparåldern är allt som mest pressat ekonomiskt och att i det läget gå miste om tex 500tkr skattade pengar är svårt.
Klart att det inte ska handla primärt om pengar men jag förstår dilemmat om man ser en chans att komma ur eller slippa ta dåliga snabblån, lägga grund för boendet man vill ge sin familj etc.
Dvs konflikten blir i att vilja trygga familjen ekonomiskt samtisigt som man vill vara närvarande mer hemma.
Fast det är väl jättebra att TS funderar kring konsekvenserna av att hon tar majoriteten av ledigheten? En klassisk kvinnofälla att ta mer/all ledighet, stå för det obetalda arbetet och få en försämrad ekonomisk situation (pension etc.) och sämre möjligheter att stå på egna ben om det behövs.
Tycker inte det finns någon motsättning mellan detta och att vilja ha tid med eller glädjas åt sitt barn.
Att man bollar frågor kopplat till ekonomi på ett ekonomiforum känns också ganska rimligt. Betyder ju inte att man inte pratar med sin partner.
Jag ska skippa att svara kring hur ni bör dela på föräldraledigheten osv och gå rakt på sak gällande ekonomin.
Jag förstår dina tankar och tycker de är 100% befogade.
Jag och min flickvänn (delad ekonomi) delade upp ledigheten på så vis att hon tog många fler dagar än mig. (av anledningar vi var överens om)
Då var det självklart för mig att hon inte skulle drabbas ekonomiskt utav det, utan jag såg till att kompensera hennes inkomst så att hon under de “extra månaderna” fick lika mycket pengar som hon hade när hon arbetade + pension.
Det är inte mer än rätt att din karl gör en extra utdelning ifrån företaget åt dig som motsvarar ditt bortfall av inkomst under denna period.
Om det inte är möjligt, då är det ju uppenbart att ni tjänar mer på att dela upp föräldraledigheten än att lägga allt krut på bolaget, även rent ekonomiskt
Ett annat alternativ är ju att han gör dig delägare i bolaget så att även du gynnas
Tycker jag låter klokt! Får jag anta att det redan gick ganska bra för ditt företag i detta läget eller var du i en uppbyggnadsfas?
För vissa företagstyper i uppbyggnad är det en ganska tall order att begära då det kan slå ut företaget eller sänka dess intjäningsförmåga från tex 500tkr till 100tkr om kapital tas ur som kunde användas till investeringar eller ägarandelar tas ur som kunde användas till kapitalanskaffning. Förstår din andemening men vill bara balansera det lite med att tex 50-100tkr i uppbyggnadsfasen kan va ganska avgörande. Alternativ/komplement kanske kan vara att försöka minska på vissa kostnader eller skjuta på vissa köp för att kunna se till så det blir lika mycket över för båda. Dvs tar han ut minimalt för att få företaget att växa för familjens skull så är det också ett tåg båda kan försöka vara ombord på. Tar han ut “fulla löner” utan att kompensera att du tar en ökad familjeroll = ej ok
Men ja helt klart komplext och värt diskussion hemma.
Det är väldigt bra att ni tänker på detta innan barnet kommer.
Jag har ett skräckexempel i min närhet där mannen startade ett företag precis när första barnet skulle komma. Frun fick ta all föräldraledighet, all vabb och sköta all logistik i hemmet (motvilligt, hon gillade sitt jobb och tyckte inte timening för egenföretagandet var toppen). Mannens engagemang och tid gick åt att bygga företag och det gick riktigt bra. Fint hus och fin bil köptes via företaget. 15 år och 3 barn senare separerar paret. Kvinnan står närmast lottlös då de flesta av familjen tillgångar ägs av mannens bolag. Typisk kvinnofälla. Hamna aldrig där.
Jag vet väldigt lite om egenföretagande men jag tycker att iden att du blir delägare i mannens bolag inte är så dum, om han nu inte skulle ha råd att ersätta dig för din inkomstförlust. Då skulle man slippa ovanstående scenario. Man kan inte bygga bolag och ha familj samtidigt om man inte har någon som tar hand om barnen under tiden. Bättre att familjen delar på både inkomster och risker.
Kul att höra hur ni tänkte, och några som nämnt liknande lösning. Det är nog något sånt som jag också skulle vara mest bekväm med. Det blir definitivt fler samtal om ämnet här hemma
Jag och frun ska också få vår första till sommaren.
Jag kommer ge henne alla dagar jag kan. Sen har vi tidigare haft delad ekonomi men nu valde vi att köra gemensam då jag tycker att hon ska ha lite att röra sig med också då föräldrapenningen är väldigt liten om man jämför med vad hon har tjänat tidigare.
När hon börjar arbeta igen så går vi till delad ekonomi då vi trivs bättre med det.
Din partner har ju fortfarande 90 dagar han måste ta ut