Ersätta partner ekonomiskt under föräldraledighet

Hej!
Vill gärna få input på hur man kan räkna på att ersätta ena partnerns förlust av pension, löneutveckling etc vid ojämnt fördelad föräldraledighet. När jag läst/hört om det tas det aldrig upp hur man kommer fram till vilka summor det kan tänkas bli. Är inte ute efter en rättvis fördelning/ersättning ner till kronor och ören utan hur man kan komma fram till vad en rimlig ersättningsnivå/extra sparande skulle bli för att ändå hålla en mer jämställd ekonomi och att den föräldern som är hemma mest inte förlorar så mycket på det.

Jag lever i samboskap och då kan man inte flytta över pensionsrätter om jag förstår det rätt. Om vi skulle kunna göra det så står det att man själv bestämmer hur länge det ska pågå. Hur länge bör ett sånt här eller kompensatoriskt privat sparande pågå? Bara under föräldraledighet eller längre?

Vi får båda föräldrapenningtillägg under 180 dgr.

Hoppas frågan förstås rätt! Tacksam för svar!

Läs på lite om pensionsrätt för barnår. Innebär att den som tjänar minst får utfyllnad i statliga pensionen under barnets 4 första år.
Har den som ska vara föräldraledig en tjänstepension som betalar in även när du är ledig blir det kanske inte så mycket pension som missas. Men det varierar hur länge man får tjänstepension trots föräldraledighet.

Löneutvecklingen pga ledighet är ju svårare att räkna på. Hur stor skillnad kommer det vara i längden på era ledigheter?

Delar ni lika på föräldraledigheten borde det gå på ett ut tänker jag? Eller att ni är lediga med varannat barn alt. tar en period med varje och sedan byter period.

Sedan får man ju räkna in att det är rätt chill att vara hemma och skrota med ungarna, gå på café och träffa kompisarna etc. jämfört med att gå till ett arbete.

Nu är alla barn olika men ordet “chill” är inte det jag förknippar med föräldraledighet, varken för spädbarn eller lite äldre barn. :slight_smile:

4 gillningar

Blir lite vad man gör det till också :slight_smile: Såklart går man i alla fällor med första, men när man blivit lite van hänger de bara på och finner sig i situationen. Riktigt små sover ju mest hela dagarna. När man fått lite rutin på det kan man synka in så att ungen sover när man behöver gå på något möte etc.

Sen tycker jag att man kan fortsätta dela på hushållsarbetet trots att en går hemma hela dagarna, vanligt att den som är föräldraledig får knäcka extra som hushållerska.

Det är en jättesvår fråga att svara på, eftersom den beror på hur man har sin vardagsekonomi strukturerad. Går alla inkomster in i gemensam pott, eller har var och en sina privata osv… Men generellt:

• Ersättning för föräldraledighet är pensionsgrundande för allmän pension, men man tappar självklart en del ifall ersättningen skiljer sig avsevärt från den vanliga inkomsten.

• För tjänstepension är det lite svårare. Det kan vara värt att höra med sin arbetsgivare om dom betalar in tjänspension även vid föräldraledighet. Vissa gör det, andra inte. Annars kan man ju räkna på vilka avsättningar som SKULLE skett och kompensera ena partnern för det. Summan hamnar visserligen inte i pensionssystemet, men det blir lite rättvisare (sidospår; här kan det finnas en poäng med äktenskapsförord om man är gifta).

• För PPM gäller samma som tjänstepension. Räkna på vad avsättningen skulle varit.

Alla löser det på sitt sätt. I mitt eget fall bestämde vi att jag skulle betala av min frus CSN-lån. :slight_smile:

Den skulle ändå ingått i en bodelning, så snyggt jobbat :clap: :raised_hands: :heart_eyes:

Haha… Tänkte inte på det i sådana termer då, men jag var visst slugare än jag visste själv. Tänkte mest att det var något som spelade roll över tid. :slight_smile:
Men det berör ändå något viktigt; OM man ska jämka så är det bra att det görs på ett sådant sätt att det kvarstår även vid ev skilsmässa.

Jag kanske sticker ut här, men hade aldrig ens övervägt att kompensera någon för att den var hemma med barnen, barnåren via vanliga pensionen är mer än nog.

Antingen håller relationen, och då spelar det ingen roll vem som har pension hit och dit, eller så spricker det och då kommer hon klösa ögonen ur dig för att klämma ur allt hon kommer åt i vilket fall. Hon kommer börja arbeta halvtid och gömma sina tillgångar genom släktingar för att pungslå dig maximalt.

Så jag hade kört 50/50 på ledigheten, vill hon vara hemma mer är det upp till henne :love_you_gesture:

Kanske startar en skitstorm nu, men det är mina $0.02.

2 gillningar

Vi räknade inte de första tre månaderna eftersom de är svåra att knyta till pappan (amning etc). På resterande tid har vi delat 50/50. Jag planerar att kompensera de tre månaderna (X antal barn).

2 gillningar

Bäst hade det varit om både mannen och kvinnan kunde föda barn :grin:. Då skulle staten kunna införa lagen 2 barn minnimum i familjen. En föder pappan och den andra föder mamman :joy:. Sedan om man vill ha fler barn då är det upp till paret komma överrens vem ska föda den 3-e barnet. Då är problemet löst. :+1:

Räcker det inte om pappan och mamman kan turas om att amma? Föräldraledigheten är ju efter barnet är fött. Det har ju funnits män som försökt göra det.

Att dela 50/50 är naturligtvis det optimala (på förädraledighet/VAB etc). Men det finns många familjer där det inte går, av vitt skilda anledningar och då är ju kompensation en väg att gå. Appropå vilja; du var aldrig sugen på att vars hemma mer än din partner? :slight_smile:

2 gillningar

Vad är “etc” i “amning etc”?

Trygghet från hjärtslag, lukt, bondningen som är svår att ersätta så tidigt.

Jag var hemma hela första året med yngsta barnet, samtidigt som man hade två barn i dagisåldern och ett i skolåldern. Mamman tog inte ut någon ledighet överhuvudtaget :grin: Rätt härligt år ändå.

Finns pumpar, eller om man inte gillar det, ersättning. Mamman är förhoppningsvis inte borta hela dygnet. Går alldeles utmärkt att bli matad av pappan under tiden.

Jag tror det här kommer bli vanligare och vanligare. I de flesta par jag umgås med tjänar tjejen bättre, och då är det ju rimligare att det är pappan som stannar hemma. (observera att det här är rätt biased statistics eftersom många av mina kompisar är högutbildade kvinnor)

Jag var den som arbetade i familjen men var hemma ändå, hon hade ingen lust utan ville hellre fortsätta plugga det året. Låga fasta utgifter FTW :muscle:

1 gillning

Funkar det inte att dela ledigheten på hälften för att den ena partnern har svårt att ta så lång tid borta från jobbet kan ett alternativ vara att dela veckorna så att ingen behöver bli helt borta från arbetet.