Ersätta partner ekonomiskt under föräldraledighet

Spännande topic! Jag har en deal med sambon eftersom hon alltid vabbar så kompenserar jag henne med mellanskillnaden mot vad honskulle fått om hon hade jobbat som vanligt.

Sen håller jag på att snickra på en lösning att kompensera utöver detta.

Sen har vi alltid betalat in lite extra utöver den vanliga räntan och amortering på radhuset sen vi köpte det. Så den lilla summan har vuxit till 60K och räcker till 7 månaders amorteringar och ränta. Den som är hemma får din del hämtad från det kontot.

Jag har bestämt mig, om det blir fler barn ska det vara med någon som låter mig vara hemma och chilla med snuviga ungar utan att det påverkar min inkomst :grin: Vilken koncept egentligen.

1 gillning

Många glömmer bort att det är inte bara i kronor och ören just nu som den som är föräldraledig drabbas utan även på längre sikt när det kommer till karriärmöjligheter och att utvecklas i sitt yrke. I vårt fall delar vi det helt lika. Första tre månaderna var vi bägge hemma och levde på dubbeldagar och sparade pengar och sedan hen blev 3 månader jobbar vi bägge halvtid. Inte bara får barnet då lika mycket tid med bägge föräldrar, ingen behöver heller gå hemma på heltid och tappa kontakten med arbetslivet.

Alla har vi olika möjligheter och önskningar men ovan fungerar bra här och gör att man slipper räkna på hur man ska ersätta varandra ekonomiskt.

3 gillningar

Man hör ofta detta, men finns det egentligen några belägg för att det stämmer? Och då menar jag personer som vill fortsätta men hindras i “karriären” av att de är föräldralediga, rensat för personer som faktiskt byter fokus i livet för att de vill prioritera familjen istället.

I mitt eget fall var det precis tvärtom, mitt år hemma gjorde att jag blev erbjuden en mer välbetald tjänst efter att jag kom tillbaka. Det gamla talessättet “man saknar inte kon förrän båset är tomt” gäller här, om det du tillför tas för givet kanske det uppskattas mer när du försvinner.

Menar du att ni båda satt in extra pengar på ett gemensamt sparkonto varifrån den som är hemma föräldraledig får ta ut en nån viss summa från?

Vi gjorde inte det förra gången, men om vi nu har tur och får en knodd till så har vi avsatt pengar för att stötta den som är föräldraledig. Det är egentligen pengar för kommande räntehöjningar (om det blir något), men det finns inget självändamål att potten ska växa sig gigantisk.

Avrådder generellt från att flytta pensionsrätter, inte så fördelaktigt i de flesta fall. Förknippat med avgifter bland annat.

Många rekommenderar ett konto som genom avtal sätts som enskild egendom. Där man sätter kompensationen. Den består rimligen av missad pensionsinbetalningar som ett minimum. Övriga inkomstförluster är svåra att räkna på. Också svårt att värdera tiden med barnen, vissa ser det som en fantastisk möjlighet, andra hade hellre jobbat.

Mitt tips är dock att INTE sätta av några pengar alls på något konto. Dessa pengar blir ju i princip oanvändbara fram tills att man eventuellt skiljer sig. Och om det inte sker har man bara haft ett konto med låsta pengar hela livet (typ det samma som att inte ha pengarna).
Jag rekommenderar istället att bara tinga motsvarande belopp i en eventuell bodelning med avtal. Men gör ingen specifik avsättning till ett konto. Spara/amortera/köp sommarhus eller vad ni vill med pengarna så länge.

5 gillningar

Vi gjorde exakt likadant!

1 gillning

Vi har i nuläget inte gemensam ekonomi i att allt går in i en pott, men för över viss summa varje månad till gemensamt betalkonto varifrån de gemensamma utgifterna utgår. Men känns som att det på vissa sätt hade varit smidigare att ha helt gemensam ekonomi när man har barn och om man gör gemensamma val som innebär en mindre peng in på kontot för ena partnern.

Vi får båda tjänstepension även under föräldraledighet. Då är det PPM isf vi får räkna på och den allmänna pensionen som då borde påverkas som du säger om den som tar ut FL bara tar ut tex 50%.

Alla gör på det sätt som passa dom bäst. Jag har levt ihop med min fru sedan 2003 och vi lägger alltid in 50% procent av vår inkomst till det gemensamma, resten behåller vi själva. Vi har faktiskt aldrig bråkat om pengar. :slight_smile:

1 gillning

Som ett brev på posten så dök denna artikel upp i mitt Twitterflöde idag: Så kan din pension påverkas av deltidsarbete

Om man känner att det är viktigt att kompensera den ena partnern så tänker jag att det smidigaste sättet är att starta en privat pensionssparande. Sen räknar man ut hur mycket mindre pensionen blir den månaden jämfört med om man jobbade 100% och sen gör insättning på hela eller delar av beloppet.

Det hade varit riktigt bra om Skandia varnar folk att spara i deras riktig dåliga produkter som de själva lockar med :+1:. Viktigt att välja rätt och inte bli lurad av bankrångivare :+1:. Så här brukar majoriteten göra med dåliga dyra aktiva fonder som underpresterar index.

1 gillning

Vi är sambos med två barn. Vi slår ihop våra löner och delar på hälften efter att fasta utgifter är betalda. Det betyder att oavsett vem som tar VAB eller är föräldraledig så påverkas båda två.

Den som tjänar mindre blir på så sätt “ekonomiskt kompenserad” och får själv ta hand om pensionssparande. Den som tjänar mer har redan en bättre pension.

Systemet är kanske inte optimalt men väldigt enkelt. Vi är en familj och räknar med att vara det i framtiden också. Vi satt tidigare och räknade varje månad hur den ena skulle bli kompenserad. Det blev en situation som kändes väldigt märklig med procent hit och dit. Nu när vi delar på allt så känns det som våra pengar istället för att den ena ska ge av sina pengar till den andre.

6 gillningar

Finns en “twist” på det som vi gjorde där den som har HÖGST lön tjänar på att ta ut föräldrapenningdagarna. Jag tjänade betydligt mer än frun. Dessutom fyllde min arbetsgivare i det mesta av skillnaden mellan lön och föräldrapenning när jag tog ut föräldrapenningsdagar.

Jag jobbade deltid när barnen var små och var ledig t ex fredagar. Pga hur systemet var/är? uppbyggt kunde man ta ut föräldralediga dagar även på helgen OM man var ledig motsvarande på anslutande dag.

Så då fick jag 80% av lönen (mån-to) och kunde sen ta ut föräldrapenning 3/7 =43% (fre-sön) på min klart högre lön. På så sätt var det lönsamt för oss att den som hade HÖGST lön tog ut så mycket föräldrapenningdagar som möjligt. Sen tog min fru “60kr dagarna” mån-to. Så det blev 80% av lönen och 43% föräldrapenning SAMTIDIGT baserat på min högre lön. Sen fick vi möjlighet att ta ut alla 60kr dagarna och tillsammans klarade vi oss gott på det.

Var många bekanta som inte insåg/upptäckt den möjligheten och tog ut som mycket av möjligt av föräldrapenning på den som hade lägst lön. (För att de TRODDE att de tjänade på det) Så det kan ju vara ett tips att kolla upp för den som funderar omkring föräldrapenning.

2 gillningar

Hur räknar ni ut hur mycket du ska kompensera sambon, när ni jämför med om hon jobbat heltid?

Jag är inte i den situationen än. Sen beror det helt på vad man har för lön, avtal och ålder. Ett bra verktyg för att få ett hum är: Kolla hur mycket som betalas in till pensionen varje månad

Om vi använder det verktyget samt säger att personen är född 1980, tjänar 34 000kr och har tjänstepension via kollektivavtal. Då blir det såhär:

100%
Allmän pension: 5 891 kr/mån
Tjänstepension: 1 530 /mån
Totalt: 7 381 kr/mån

80%
Allmän pension: 4 647 kr/mån
Tjänstepension: 1 215 kr/mån
Totalt: 5 862 kr/mån

Mellanskillnaden blir alltså 1 519 kr/mån. Någon får rätta mig om jag tänker fel.

Intressant resonemang! Men 60-kr dagarna du pratar om är väl lägsta nivådagarna som man får 180 kr/dag för? Sen måste man ha tagit ut 180 dagar först innan man kan nyttja dem.

Jag har inte heller förstått det där om att den som tjänar minst ska ta flest dagar/vara hemma mer. När jag var student och hade låg SGI tog jag så få dagar som möjligt och levde på mannens lön, han tog 6 dagar/vecka när han var ledig för att täcka upp för sin lön. Nu har jag bra betalt jobb med föräldralön och föräldrapenningtillägg och jag kommer att prioritera att vara hemma länge då vi klarar oss på färre av mina dagar.

Vi delade nästan jämt på föräldraledighet och då blev det inte så mycket kompensation. Den här gången kommer vi göra så att den som är föräldraledig behöver inte amortera på bolånet, utan där tar man ut från vår räntebuffert. Som vid fullt uttag räcker cirka 2 år. Den andra betalar in som vanligt.

Vi har två barn och har ungefär delat lika på föräldradagarna. Jag tjönar dubbelt så mycket som min fru, och arbetsgivaren betalar ingen föräldralön, så vi förlorade stort på att jag gick hemma, men det var ganska skönt att dega omkring i mysbyxorna. Nu var barn nr 1 i skolåldern så 5 timmar om dagen var jag endast hemma med barn nr 2. Tyvärr sov denne inte speciellt bra så det blev ingen “ledighet” värd namnet. Lillen kom dessutom till världen precis vid covid-19 så man kunde inte heller ringa hem någon assistans från föräldrar eller svärföräldrar.

Vi resonerar som så att vi får den pension vi får. Vårat privata “pensionssparande” kommer ändå vara den stora delen av inkomsten i framtiden, när vi börjar norpa av det. Tjänstepension och allmän pension är en bonus.

det enda jag kan säga är att det är tråkigt att det idag finns moderna arbetsgivare som inte har något föräldrapenningtillägg, det borde vara en hygienfaktor kan jag tycka. Min fru jobbar inom regionen och fick nån tusenlapp extra, men jag jobbar i ett privat IT-företag och fick nada, då man inte har ett kollektivavtal. Vad ska man göra, byta jobb för att man skaffar barn…?

/H

Håller med om att det gärna skulle få vara lika överallt vad gäller föräldraledighet. Det låter ju dock som att du är kompenserad ekonomiskt om du tjänar dubbelt så mycket som din fru? Dvs, du har egentligen redan fått föräldralönen som en del av din vanliga lön. I slutändan är det ju den totala kompensationen som spelar roll.