Frågor om föräldraledighet

Jag och min fru har en 2 veckor gammal bebis och funderar på hur vi ska optimera föräldrapenningen framöver. Vi är gifta och har delad ekonomi, jag arbetar heltid och hon studerar (hon tar examen i januari).

Vi har tänkt att hon ska vara föräldraledig januari-juli (dvs ca 7 månader) och sedan tar jag över och är föräldraledig ca 7 månader.

Så till våra funderingar,
Eftersom jag tjänar mest av oss två och att vi har delad ekonomi tänker vi att hon bara ska ta ut föräldrapenning för 3 eller max 4 dagar i veckan så att vi klarar månadsutgifterna (med min lön + hennes föräldrapenning), resterande dagar är hon föräldraledig utan att plocka ut några pengar från FK. Sedan när jag går på föräldraledigheten tänker vi att jag tar ut föräldrapenning för 7 dagar i veckan eftersom jag kommer få ut mer än henne från försäkringskassan. Vi tänker då att hon ska föra över några av sina dagar med rätt till föräldrapenning till mig för att göra så antalet dagar räcker för mig till att plocka ut föräldrapenning 7 dagar i veckan i ca 7 månader.
Är det OK att göra på detta vis? Eller har vi missat något? (Vi vet om att 90 dagar inte kan föras över.) Är det dumt att lägga upp det såhär?
Känns lite som att vi missbrukar systemet med denna plan men vår delade ekonomi möjliggör ju detta :slight_smile:

Om det är så att ovan plan är OK enligt alla regler så innebär det att jag kommer få mer pengar avsatt till min allmänna pension än vad hon får, i och med att jag tar ut fler dagar med föräldrapenning. Detta vill jag såklart stötta upp för henne. Men hur kan vi räkna ut hur mycket allmän pension hon går miste om när hon tar ut färre dagar med föräldrapenning än mig?

Om det är av relevans så ligger jag över maxtaket för SGI hos FK.

Det är ok och vanligt att göra på det visset…

Däremot har du koll på dina möjligheter att ta ut föräldralön beroende på kollektivavtal samt område?

Tror ni oroar er i onödan men kom ihåg att även ta med extra insättningarna som din fru får.

Den förälder som tjänar minst får extra pengar till sin allmänna pension under barnets fyra första år. Det gäller oavsett föräldraledighet och hur den fördelas. Det kallas pensionsrätt för barnår och beräknas automatiskt, det är alltså inget du själv behöver ansöka om. Vill ni ändra vem av er föräldrar som ska få pensionsrätten så kan ni kontakta oss på Pensionsmyndigheten.

Anledningen till att det finns pensionsrätt för barnår är att se till att småbarnsföräldrar inte förlorar allmän pension på att vara hemma med sina barn. För många kan därför den allmänna pensionen vara oförändrad trots föräldraledighet och deltid under de första fyra åren med barn jämfört med vad pensionen hade varit utan barn, föräldraledighet och deltid. För en del blir till och med pensionen högre än vad den varit utan barn, föräldraledighet och deltid.

1 gillning

Min arbetsgivare har inte kollektivavtal.

Mitt tips - låt inte dagarna räcka för länge om inte det är er plan från start att få mer hemmatid. Och glöm inte de idiotiska lägstanivådagarna. Jag tog mina på helger när jag jobbade fulltid i veckan.

1 gillning

Jag (mamma) tog 3d/vecka första året, sedan 5d/v för att behålla SGI, var hemma 1.5 år. Pappan var sedan hemma i 5 månader till 5d/v. Jag fick många dagar av min man och eftersom jag tjänar mer än honom så fick vi ju mer ersättning från FK än om vi delat exakt lika… Men å andra sidan så förlorade jag ju ganska mycket i inkomst också…

Levde på makens lön som då låg på 29 000 brutto, föräldrapenning + ca 5000/mån från arbetsgivaren de första 6mån… Gick precis runt, men hade då inte särskilt mycket utgifter annat än blöjor :sweat_smile:

Skulle jag få barn igen skulle jag nog göra nåt liknande, eventuellt jobba deltid något tidigare, men är så glad och tacksam för att vi ändå kunde vara hemma så pass mycket ändå.

Har jobbat över 100% nu under hösten, men ska ner till 75 till våren… Saknar mitt barn under dagarna… Ibland önskar jag att jag gift mig rikt och blivit hemmafru… Men det får väl ingen kvinna säga högt år 2023 :joy: ursäkta lite off topic

Så gör en plan efter hur ni vill ha det, går ju att ändra allt eftersom också, systemet är väldigt flexibelt. Jag skulle primärt planera efter hur jag skulle vilja ha det och räkna på det ekonomiska i andra hand och ej tvärtom…

Grattis till bebbe :blush:

2 gillningar

Förresten, glöm inte bort semester och dubbeldagar! Vi planerade så vi fick ca 10v tillsammans första året under sommaren :+1:t3:
För oss var det bra, men kan förstå om andra känner sig inlåsta som i the shining :sweat_smile:

1 gillning

Tvillingar i matchande klänningar också? :rofl:

1 gillning

:joy::joy::joy: Tack och lov bara en här… Hade det vart tvillingar vet jag inte om jag överlevt :joy:

1 gillning

Tack för alla svar och tips hörrni! :grinning:

På min tid kunde man ta ut en kvartsdag föräldraledighet på fredag och därefter full ledighet lördag-söndag. Detta utnyttjade jag fullt ut.

Upplägget gillades inte av vissa kollegor, som kallade det “osolidariskt” av någon orsak. Ett råd är därför: Vilket “smart” upplägg du än använder, håll en låg profil.

3 gillningar

Jag har en kvinnlig bekant som jobbar på Ericsson.
Varje månad har kvinnor där möjlighet att ta en dags månadspermission.
Det är en kvarleva sedan när gamla LM Ericsson flyttade ut till Telefonplan och det blev längre till frissan.

1 gillning

Man kan planera in en pseudotvilling också så kan man vara föräldralediga med varsitt barn tillsammans i ett år :wink:

Erat upplägg fungerar. Mitt tips är dock att planera ledigheten efter hur ni vill vara lediga i första hand och efter det ekonomiska i andra hand. Om ni båda vill vara hemma 7 månader var så finns ingen konflikt men vanligt att mamman vill vara hemma längre, särskilt om hon ammar, något som ibland illasinnat benämns som en ”kvinnofälla” men som givetvis är en helt normal och sund vilja och ett tillfälle som inte kommer tillbaka. Om din fru skulle känna samma normala känsla så skulle jag råda er att prioritera den framför maximal ekonomisk nytta.

2 gillningar

Eftersom jag tjänar mer än min fru och har lite bättre förmåner som tjänsteman angående föräldraledighet så gör vi så att alla tre var hemma tillsammans på fredagar och jag plockade då ut fredag, lördag och söndag från FK. Eftersom skillnaden på våra löner är såpass stor så blev det i princip ingen skillnad på pengarna men jag ändå fick vara hemma en dag. Tid tillsammans är så mycket värt, för vår del har vi prioriterat det över att kunna vara hemma längre. Nu sista månaden har vi börjat göra så att min fru jobbar 1-2 dagar i veckan och jag är hemma istället. Skönt när man kan mixa life och få det bästa från båda världar. Men då ska man ha ett jobb där det funkar också.

Är fördelen att kunna vara hemma samtidigt?

För det går även med ett barn.

Båda kan vara föräldralediga från jobbet i 18 månader samtidigt, och splitta uttag av föräldrapenning som de vill. 30 föräldrapenningdagar kan tas ut parallellt. Om båda föräldrarna har föräldraledighetstillägg från jobbet kan det bli oväntat mycket pengar att leva för. Efter 12 månader behöver de jobba och/eller ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan för att skydda SGI.

Allt beror på vad man har råd med, vi levde snålt och har sparat så många dagar vi kunde för att ja 96 kvar när sonen fyller fyra. Tog knappt dagar under hans första år, vi har med andra ord prioriterat tid och ledighet med sonen och avstått en del ekonomiskt men det var inte så jobbigt då vi har relativt låga omkostnader :+1:

Varit ledig tillsammans sex veckor varje sommar och jular.

Håller med dig. Både jag och frugan vill att hon ska börja arbeta efter sommaren (eftersom hon har studerat i två år och så tycker vi båda att det ska bli spännande att se vad hon kommer ta för jobb), så det är mest därifrån hennes idée med 7 månader kommer från.
Att jag ska vara hemma 7 månader sen handlar mest om att vi vill göra så att båda är hemma lika mycket med barnet.

När jag sedan har varit hemma mina månader så tänker vi båda experimentera med att gå ned i arbetstid. Frågan är bara hur många dagar med föräldrapenning man bör spara till barnets senare år vid inskolning och sånt? :thinking:

Hur menar du ingen skillnad på pengarna? :slight_smile:

Gällande jobb så kommer vi båda strunta fullständigt i vad som funkar eller inte funkar för arbetsgivaren, så länge vi ansökt om föräldraledigt i tid. Har arbetsgivaren problem att anställda tar föräldraledigt så är väl någon chef avlönad för att lösa problemet, det är iallafall inte vårat problem isåfall :face_with_hand_over_mouth:
Och föräldraledighetslagen förutsätter jag att ingen arbetsgivare vill bråka med

2 gillningar

Grattis till er familj!

Tänk på att spara dagar inte bara till inskolning utan kommande lovveckor i skolan. Långa sommarlov, höstlov, jullov, sportlov, påsklov och planeringsdagar. Ni kommer uppskatta att ha tid tillsammans istället för att vara tvungna att lämna på fritids.

Långt fram jag vet, men planera nu så har ni sparat bekymmer i framtiden.

3 gillningar