Jag och min sambo väntar på vår första barn till sommaren och vi har lite problem med att bestämma hur vi egentligen ska lägga upp föräldraledigheten. Lite allmänt om vår situation:
Min lön: 47 700Kr/mån
Sambos lön: Ca 21 000Kr/mån
Av vad jag förstått av FK får man då totalt 480 dagar varav 390 av dessa är baserade på 80% av lönen upp till 10xBasprisbeloppet (år 2022 40 250kr):
Min ersättning: 30 810/mån
Sambos ersättning: Ca 16 000Kr/mån
Sedan ger även våra kollektivavtal lite extra ersättning. Jag har it-företagen men tycker det är lite svårt att hänga med i uträkningen där.
Min sambo har HRF och där står att man får runt 90% av lönen.
Som synes har vi alltså rätt olika förutsättningar här rent ekonomiskt vad gäller ledigheten och ersättning. Så vi funderar på hur vi ska göra detta både rent ekonomiskt för att det ska gå runt, men även vad som är bäst för barnet och för oss. När behöver man och vill man vara ledig? Hur är man smart och kombinerar semesterdagar med föräldraledigheten? Finns det några särskilda knep för att utnyttja framförallt tiden men även pengarna? T ex när barnet föds kan man ju ta 10 dagar ledig som jag förstått det. Dras dessa från föräldraledigheten eller är det separat? Tänkte först ta vanlig semester t ex men det är kanske dumt? Sen tänker vi att min sambo kommer främst vara hemma den första tiden med tanke på amning och så oavsett vad.
Hoppas det inte blev för flummigt.