Hur lägga upp föräldraledighet?

Jag och min sambo väntar på vår första barn till sommaren och vi har lite problem med att bestämma hur vi egentligen ska lägga upp föräldraledigheten. Lite allmänt om vår situation:

Min lön: 47 700Kr/mån
Sambos lön: Ca 21 000Kr/mån

Av vad jag förstått av FK får man då totalt 480 dagar varav 390 av dessa är baserade på 80% av lönen upp till 10xBasprisbeloppet (år 2022 40 250kr):
Min ersättning: 30 810/mån
Sambos ersättning: Ca 16 000Kr/mån

Sedan ger även våra kollektivavtal lite extra ersättning. Jag har it-företagen men tycker det är lite svårt att hänga med i uträkningen där.
Min sambo har HRF och där står att man får runt 90% av lönen.

Som synes har vi alltså rätt olika förutsättningar här rent ekonomiskt vad gäller ledigheten och ersättning. Så vi funderar på hur vi ska göra detta både rent ekonomiskt för att det ska gå runt, men även vad som är bäst för barnet och för oss. När behöver man och vill man vara ledig? Hur är man smart och kombinerar semesterdagar med föräldraledigheten? Finns det några särskilda knep för att utnyttja framförallt tiden men även pengarna? T ex när barnet föds kan man ju ta 10 dagar ledig som jag förstått det. Dras dessa från föräldraledigheten eller är det separat? Tänkte först ta vanlig semester t ex men det är kanske dumt? Sen tänker vi att min sambo kommer främst vara hemma den första tiden med tanke på amning och så oavsett vad.

Hoppas det inte blev för flummigt. :rofl:

4 gillningar

Nu är det läääänge sen detta var aktuellt för mig (minstingen är 17 redan…), men detta tror jag mig veta inte har ändrats:

Du får som icke-födande partner 10 dagar som går UTÖVER de andra dagarna, så dessa ska du absolut ta.

Inledningsvis är det ganska skönt om man kan vara två, det är en stor omställning och jag tror rent generellt på tesen att om man delar på föräldraledigheten så ökar chanserna för att båda både knyter an fint till barnet OCH dessutom får en större förståelse för varandras vardag som förälder vilket visar sig ge hållbarare relationer, om man nu kan kalla det så.

Det där är ju också en god idé, och samtidigt så vet man aldrig hur det kommer funka. Kanske funkar amningen perfekt och förlöper länge, kanske är det superstruligt och kommer aldrig riktigt igång och det är flaska som gäller. Så att prata igenom de olika alternativen och hur/om de påverkar är nog också bra. Inte minst för att arbetsgivaren så klart också både vill och behöver veta hur man planerar sin föräldraledighet.

Lär finnas gott om forumister här som har detta lite mer aktuellt, så jag drar mig ur leken, och önskar lycka till med både graviditet och föräldraledigheten!

2 gillningar

De första 10 dagarna räknas inte in till de andra.

Utnyttjade själv de 10 dagarna och sedan även några dubbeldagar. Efter det blev det en del hemmajobb pga Corona vilket var en positiv sidoeffekt. När man inte har något barn sen innan är det skönt att vara två stycken den första tiden (enligt mig).

Det enda knepet jag kan tänka mig är väl att man generellt missgynnas av att ta föräldraledighet innan helgdagar.

Min fru var hemma mestadels de första 8 månaderna. Efter det kunde vår dotter äta barnmat och det var inga problem för mig att vara hemma också. Vi delade veckorna så att en jobbade 2/3 dagar och den andra föräldraledig. Tyckte själv inte att det var någon höjdare då det kan vara svårt att få kollegor att hänga med vilka dagar man jobbar. Blir lätt att man får jobba mer än man får lön för enligt min erfarenhet.

3 gillningar

Ni kan även vara hemma tillsammans en månad tillsammans vilket kan vara bra beroende på hur ni mår och övriga förutsättningar är.
Totalt har ni ju bra inkomst. Att vara med sina barn är ovärderligt såklart men också jobbigt många gånger. Var öppna för att den ena kan behöva mer tid än den andra. Vi påverkas olika av en sån omställning.

3 gillningar

Ja då ska jag definitivt ta de dagarna!

Ja man vet ju aldrig vad som händer, har förstått att det kan vara problematiskt.

Ja det är ju ytterligare en fråga där, hur många dagar man tar tillsammans. Låter vettigt att göra det i början för att stötta varandra och hitta sin nya vardag och rutiner. I min bransch är det svårt att hitta deltid men oftast är arbetstiderna flexibla och numera arbetsplatsen. Förhoppningsvis så gör det att jag kan spendera mer tid hemma. :blush:

Är det inte så att dagarna kan brinna inne också efter en viss tid eller hur fungerar det?

1 gillning

Är i en liknande situation själv, då även vi väntar vårt första barn till sommaren. Jag känner generellt att det finns många olika sätt att lägga upp föräldraledigheten, och hur man väljer att göra beror mycket på de egna förutsättningarna, och vad man prioriterar. :slightly_smiling_face:

Det vi har utgått från i vår planering, som ev. kan vara relevant för er:

• Båda vill vara lediga och kommer dela lika på föräldradagarna. Men vi vill också ta ut dessa i ungefär lika stor omfattning, så att vi inte bara får lika många dagar, utan att vi också är föräldralediga ungefär lika lång tid.
  • Vi har inte gemensam ekonomi, men betalar gemensamma utgifter 50/50. Under föräldraledgieheten kommer dock den förälder som är ledig att endast stå för sin proportinella andel av utgifterna sett till inkomsten. T ex när min sambo är föräldraledig kommer hans inkomst vara ca 32 % av våra totala hushållsinkomster, och han kommer således att betala för 32% av våra gemensammma kostnader. Detta för att det inte ska bli en enorm skillnad i upplevt levnadsstandard för den som är föräldraledig jämfört med den andre.
  • Vi har goda marginaler i ekonomin idag, båda har en sparkvot på ca 50%, så då kommer vi inte att behöva ta ut 7-dagar i veckan, utan snarare 3-4. Det gör att vi kan planera för att barnet börjar på förskolan i jan-24, efter ca 19 månaders total föräldraledighet. Det kan vara bra att kolla hur er tänkta förskola brukar göra med inskolning, vissa gör det i huvudsak endast tex 2 ggr/år, vilket man kan få anpassa sig till.
  • Arbetshyptesen just nu är att jag är föräldraledig i två omgångar, medan min sambo tar en längre period mellan dessa. Min sambo kommer även att ta ut de 10-dagarna vid födseln, fast inte under 10 dagar utan snarare kanske 3-4 veckor (de går att ta ut på t ex 50%).
3 gillningar

Hur du än gör, ta så mycket tid som ni har möjlighet till den första tiden. Det går som en raket!

Fick min första i September, och då tog jag 5 veckor ledigt.

För vår del va det viktigaste att vi skulle ”break even” i vår ekonomi.

Ditt kollektivavtal är bättre än din frus då du får 10% extra i föräldralön upp till brytpunkten på 10 basbelopp.
Sen får du 90% av lönen mellan 10-15 basbelopp.
(För den delen av månadslönen som går över 15 prisbasbelopp får man inget men den gränsen är ca 50 300 kr/månaden)

Antal månader du kan få föräldralön,

Räkna med den undre formeln om du vill få en mer exakt summa,

Beror mycket på relationen med chef, vi gick tillbaka i tjänst med semester den 23 december sen tillbaka i FL den 8 januari som medförde att vi sparade ett gång föräldradagar på bekostnad av företaget.

2 gillningar

När vi var i liknande sits fanns det en “marknadsimperfektion” i systemet som var toppen. Bakgrunden är att en hel del yrken jobbar även på helger så i alla fall då kunde man ta ut FP-dagar även på helgen dock max 100% FP/vecka om jag minns rätt.

Fanns, i alla fall då, en regel att OM man tog ut föräldrapenning på en dag i anslutning till helg kunde man även ta ut samma nivå på föräldrapenning för lördag och söndag.

Så då jobbade jag deltid t ex mån-to och tog föräldrapenning fre-sön = 80% lön + 43% FP som då baserades på min högre lön. Sen överförde vi så mycket FP-dagar till mig som det gick över ören.

Min fru fick då ta ut alla lågbetalada dagar då jag jobbade och även de vanliga FP-dagarna som ej gick att överlåta till mig.

Sen kunde jag även framöver ta de lågbetalda dagarna i huvudsak på helgerna och anslutande dag.

Då baserades maximalt FP-dagar i familjen på mig som hade hög lön och dessutom kunde/hann vi få ut alla lågbetalda FP-dagar som på den tiden ofta “brann inne” för många. (Sen kan man fundera på hur man kompenserar ev snedfördelning av ev pensionsavsättningar osv vilket vi löst via privata pensionsavsättningar genom åren)

Var väldigt svårt att läsa sig till det här och de på försäkringskassan tänkte inte i de banorna så inget de föreslog, lyfte fram eller ens kände till när man frågade.

3 gillningar

Vi fick barn 2020. Min man tjänar något bättre än vad jag gör men vi ville ha vår son så länge hemma som möjligt, så han slipper dagis innan 2 års ålder.

Håller med övriga kommentarer om att i början är det guld värt att vara tre veckor eller helst en månad tillsammans. Vi kämpade med amningen och det var så skönt att min man kunde vara där och hjälpa tills vi fick det att fungera. För oss tog det tre veckor innan amningen gick smärtfritt, och det är ganska vanligt tror jag. Kan ni kombinera med tex hemarbete de första tre månaderna är det en jättebra avlastning för mamman, man kan lätt känna sig lite överväldigad i början.

Jag tog 2 dagar föräldrapenning i veckan, vilket är drygt 15% av min lön/må. Min man överförde en summa till mig för att täcka upp varje månad.

Man måste ta 5 dagar med föräldrapenning när barnet fyller 1, så det gör jag nu. Det innebär att jag kan vara ledig ytterligare 9 månader.

När min son är 1 år och 9 månader tar min man över och är hemma för sina resterande dagar.

Jag förstår att alla inte har ekonomin att vara lediga så länge, men vi ångrar inte att leva mer ekonomiskt och kunna vara hemma med vår goe pojke! Det finns mycket aktiviteter att göra, öppna förskola, lekplatser, bibliotek mm där han träffar andra barn flera gånger i veckan.

Detta var min syn på saken, lycka till ni har en underbar tid framför er :smiling_face_with_three_hearts:

4 gillningar

Först vill jag bara säga Grattis, ni har en otroligt rolig tid framöver… passa på att njuta ordentligt.

Vi hade som mål att kunna vara hemma så länge som möjligt, visst man skulle säkert kunna vara hemma längre om man maxade med timing på semester osv, men vi lobbade med dagarna så gott det gick.
Vårat första barn var min fru hemma i typ 2år, sedan jobbade vi halvtid resterade tills barn 1 var 2 och ett halvt.

Barn nr två, tog min fru typ ut 2kkr i månaden vilket sparade dagar, jag har inte tagit en enda föräldrar dag på barn nr 2 (förutom de 10 första). Ändå var barn nr 2 27 månader vid inskolning, ingen SGI riskad eller liknande.
Jag har alltså alla mina dagar kvar som jag inte kan ge över till min fru… dock har jag ett flexibelt arbete och har valt även innan Covid att jobba mycket hemifrån, hämta tidigt osv, upplever att jag varit mycket hemma fast utan FL på pappret så att säga.

Mitt råd är att ta vara på tiden, skolplikt osv kommer framöver, så ta långledigheter tillsammans när det passar osv.
Vi valde under denna period att låta Avanza vila, något jag inte ångrar.
Vi är gifta har villa två bilar och allt det där, men att inte ha delad ekonomi hade ju aldrig fungerat.
Något jag tror man inser när man får barn;)

1 gillning

Jag tror inte att det finns några rätt eller fel när det gäller föräldraledighet. När min son föddes har vi lite liknande inkomstmässiga förutsättningar som du redovisar. Vårt upplägg såg ut så här:

1. Min sambo pluggade parallellt med föräldraledigheten och tog då inte ut några föräldradagar alls. Iom att hon hade en låg SGI var det inte så relativt fördelaktigt att ta ut föräldraledighet. Vi sparade alltså många föräldradagar och dessa har hon tagit ut senare på sommaren. Iom att hon då haft betydligt högre SGI har det lönat sig rent ekonomiskt.
  2. Pluggandet var möjligt eftersom små barn sover mycket, både på dagen och på natten. Det varierar mycket hur “jobbiga” olika barn är. Vår son var väldigt lätt att ha att göra med. Han sov gott nästan alltid och var sällan sjuk. Det här varierar stort så det är svårt att generalisera. Många berättar stereotypa historier om att man “aldrig får sova som småbarnsförälder”. Själv hade jag mysiga sovmorgnar med knodden där vi låg och drog oss till 10-tiden som längst. Han hade full koll på att jag var där och det var själv förutsättningen. Skulle han varit själv i sängen hade han börjat skrika direkt.
  3. Jag hade extralön som statligt anställd upp till 90% av lönen. I praktiken var alltså föräldraledigheten till stor del en ekonomisk jackpot. Jag fick så klart ut lite mindre än vanligt men hade heller inte möjlighet att göra av med pengar.
  4. Jag tog ut 8 månader själv och det var en bra längd på föräldraledighet. Att ta ut mer hade inte gett så mycket “mervärde” som jag ser det. Jag hade alltså våren+sommaren och det var jättefint. Sedan har även jag lite dagar kvar efteråt som kunnat tas ut i anslutning till semester.
  5. Vi höll på med amning upp till 3,5 års ålder. Det var något som bara rullade på och inte något direkt planerat. Vi har lagt ner det nu men lille sonen pratar fortfarande längtansfullt om att “pumma lite” emellanåt. Min sambo har sitt jobb på gångavstånd från hemmet. Under tiden som jag var föräldraledig brukade jag besöka henne på jobbet så fick sonen “pumma” lite där, när hon hade rast.
  6. Jag hade själv ett ganska instrumentellt synsätt på föräldraledigheten. Ofta brukade jag samordna samvaron med lille sonen med olika privata intressen. Det kunde då handla om att t.ex. besöka second hand-butiker. Jag åkte dit direkt efter amningen och kom dit lagom till att det var dags för honom att sova. Jag var där en stund och tittade runt lite. När han vaknade åkte jag hem. Man skulle lätta kunna lägga upp liknande scheman för andra aktiviteter som att titta på sport, promenera i naturen eller andra saker.
2 gillningar

Instämmer angående gemensam ekonomi. Vi betalade en procentuell av lön innan men det blir jobbigt att sitta varje månad och titta på det då utbetalningar från FK varierar. Lättare att slänga in allt på ett gemensamt konto och betala och sen föra över en slant till vardera för nöje eller liknande.

1 gillning

Det står jättebra på Försäkringskassans hemsida om de olika typer av dagar som finns och när de kan tas ut. Några saker som kanske inte är så uppenbara är t.ex att det är smartare att ta semester än föräldraledighet kring helgdagar för då får man betalt för helgdagarna av arbetsgivaren.

Det viktigaste anser jag dock är att kompensera den som är hemma mer med inkomstbortfall och pensionsavsättningar. Sätt er ned och räkna på det och se till att det blir av. Det är osjysst att inte kompensera sin partner om denne tar mer ledighet.

Sen exakt hur ledigheten ska tas ut får man väl se vad som passar en bäst. Ha en plan men var beredd på att revidera den om det inte går som planerat. Vi hade planerat att ta halva tiden var men jag fick diskbråcket från helvetet ca 2 månader och efter förlossningen och var oförmögen att ta hand om mig själv och kunde definitivt inte ta hand om ett spädbarn. Tog ledigt ca ett år senare istället efter intensiv rehab. Har manliga kollegor vars fruar fick förlossningsdepression och på kort varsel fick de gå på föräldraledighet och hon tillbaka till jobbet. Planera inga stora projekt/jobbresor etc de första 6 månaderna skulle jag säga.

Angående förläggandet av ledigheten hade jag föredragit att mannen jobbat deltid och kommit hem tidigare men då hade vi en väldigt intensiv bebis som vaknade tidigt och inte sov dagtid.Vissa får bebisar som bara sover. Har sett exempel på detta i min närhet också. Svårt att veta vad som är bäst för er eller vilken typ av bebis ni får.

1 gillning

Det här med att kombinera föräldraledighet och semester i anslutning till helgdagar är det inte alla arbetsgivare som tillåter. Jag hade läst på om detta och försökte lägga upp det så men fick bassning, så att säga. Jag skulle generellt tro att det i mindre företag och organisationer kan fungera att lägga upp det så medan det hos statliga arbetsgivare och stora företag sannolikt ofta är så att man är föräldraledig mellan dag X och dag Y och inte har möjlighet att alternera mellan semester och föräldraledighet.

Om det finns anledning att kompensera någon beror som jag ser det mycket på hur man lägger upp det totalt sett. Om en part är ledig mycket och den andra inte alls så visst. Är båda parter lediga i liknande omfattning så ser jag inte riktigt poängen med att kompensera.

1 gillning

Värt att prova att optimera uttaget iaf. Gick fint för min man också som jobbar för det offentliga.

Såklart är kompensation av partner bara aktuellt om uttaget är ojämnt. Statistiken talar ju sitt tydliga språk att det är ojämnt uttag hos majoriteten så det är värt att nämna.

1 gillning

Så med andra ord får jag i princip full lön i 60 dagar med kollektivavtalet?
47 700 x 0.9 = 42 930Kr
47 600 x 0,1 = 4 760Kr
42 930 + 4760 = 47 690Kr

Och jag har bara jobbat ett år som sagt. Kan jag ta två månader nu och sedan 4 månader om 2 år?

Tycker FK är ganska rörig och svår att hitta på. Det är så mycket regler hit och dit att man skulle behöva en personlig rådgivare för det. Prövade ringa men var 200 före så struntade i det.

Fler har skrivit att de bara tagit ett fåtal dagar föräldrapenning i veckan. Är ni ändå lediga 5 dagar då och går utan lön i tex 3 dagar menar du?

Ja så tänker jag att man också borde kunna göra. Men hur många obetalda föräldradagar kan man ta egentligen? Eller begär man tjänstledigt då istället?

Ja det är nog bra i en vanlig anställning men jag är nästinstill egenkonsult så då betalar jag mig själv ändå bara. :rofl: Fördelen där är ju att det troligtvis är lite mer flexibelt med hur jag vill lägga upp ledigheten.

Som det ser ut nu ska barnet anlända någonstants i början av Juli, så planen är att jag tar 4 veckors semester och när barnet kommer så avbryter jag semestern och tar mina 10 dagar. Då mitt uppdrag ändå tar slut den 30 Augusti så kanske jag borde överväga att bara ta ledigt Augusti ut ändå. Sen vet jag inte riktigt.

Väldigt grovt om man bara räknar på månadslön,

Från företaget, 4025 (10% av lönen upp till 40250) + 6705 (90% av lönen mellan 47700 och 40250) = 10 730 kr/månaden.

För exakt summa får du räkna på formeln i tabellen i föregående inlägg.

Kommer vara 0, 2 eller 6 månader med den ersättningen beroende på din anställningstid.

Sen tillkommer ersättning från försäkringskassan som beror på hur många föräldradagar man vill ta ut. Antingen tar man ut färre dagar, får lägre ersättning men längre ledighet eller tar man ut alla dagar, får max ersättning men kortare ledighet.

Angående att ta färre dagar är det ingen problem så länge barnet är under 1 år. Efter det måste man ta 5 dagar i veckan eller kombinera med jobb upp till fem dagar för att bevara sin SGI. Man ansöker alltså om föräldraledighet hela perioden hos arbetsgivaren men skickar sedan endast in ersättning för ett visst antal dagar hos FK.

Det man menar med 80% av lönen är om man tar ut 7 dagar i veckan. Kan vara värt att tänka på.

Det är ju ingen som kontrollerar att du tar ut ersättning när du är hemma med barn. Däremot är det ju inte alla arbetsgivare som gillar att man är borta längre perioder längre fram.