Hjälp oss optimera föräldraledigheten!

Hej alla kloka,

I mars blir vi föräldrar för första gången och vill redan nu börja planera för föräldraledigheten då vi vet att det kommer bli en stor ekonomisk smäll för oss och vill tänka så smart som möjligt.

Eftersom vi aldrig gjort detta tidigare vill jag bli expert och få bästa möjliga tid hemma med lillen men samtidigt ha rimlig inkomst och kunna täcka våra kostnader utan att plocka av sparande.

Nyckelpunkter:

• Vi tänker oss vara hemma på heltid i 1,5 år, dvs mars 2026 till september 2027. Jag i 1 år och min man i 6mån.
  • Vi vill hitta en bra balans mellan att ta ut dagar och ha en del kvar till framtiden för att förlänga semester och ta ut för extra dagar när förskola är stängd etc.
  • Vi får ingenting extra av våra arbetsgivare (tyvärr…) så vi är fast med vad vi får ut av försäkringskassan.
  • Vi har ca. 1,2 miljoner i investeringar och buffertsparande. En del av detta kommer dock användas till husunderhåll och renovering etc under de kommande åren, så vi vill helst, i så stor mån som möjligt inte ta utav detta för att få ihop ekonomin, men kan såklart plocka ut för lite guldkant eller när det krisar.

Min lön är i dagsläget ca 75K innan skatt (inkluderar bonus så detta kan variera mellan 70-80K) och min man ca 54K. Detta gör att vi gemensamt i dagsläget får ut runt 85-90K efter skatt.

Våra fasta kostnader för hus (ink amortering), bil och annat är ca 28K med dagens ränteläge. Utöver det har vi väl gemensamma rörliga kostnader mellan 15-20K för mat, nöjen, prenumerationer, bensin etc. Detta planerar vi att kunna hålla runt 15K. Utöver det vill vi kunna ha kanske 5-6K individuellt för vad det nu kan vara. Samt kunna spara en del till oss och barnet.

Upplägget vi tänkt i dagsläget:

• Första året tar jag ut 4 dagar i veckan, min man jobbar heltid. Detta skulle ge oss ca 58,5K ut varje månad.
  • Sista halvåret jobbar jag och min man tar ut 5 dagar (vi har förstått att han måste ta ut detta för att skydda sin SGI, stämmer detta? Annars tar vi hellre ut färre iom att min inkomst är högre…) - då får vi ut ca 70K.

Nu har jag inte räknat på att vi kommer kunna ta ut semesterdagar etc under denna tid utan att ledigheten är 100% föräldraledigt, men med detta upplägg skulle vi ha 57 dagar med högnivå och 90 dagar låg nivå kvar.

Var jag behöver råd:

• Känns upplägget överlag rimligt? Vi förstår ju såklart att vi hade kunnat dra ner på dagar ännu mer, men ser inte riktigt syftet i detta då vi också vill kunna leva bekvämt samt precis nyss har köpt hus och förväntar oss en hel del löpande kostnader med detta…
  • Det här med SGI är förvirrande för mig… Stämmer SGI-informationen? Dvs, måste min man ta ut 5 dagar? Han kommer ju jobba resterande halvår, så undrar om detta är nödvändigt?
  • Vi har inga ambitioner att vara hemma på heltid längre än 1,5 år. Men det kanske vore nice att kunna ta fredagar etc ledigt framåt, men då kanske det är lika bra för mig/min man att gå ner i tid? Kan vi ta ut obetald föräldraledighet för att inte slösa dagar?
  • Andra åsikter, tankar, tips. Vad är det jag missat, inte förstår eller borde tänka på?

Stort tack för er input!

Hej!

Grattis till föräldraskapet :smiling_face:

Jag tycker att ett samtal till Försäkringskassan aldrig skadar, de är alltid hjälpsamma och trevliga.

Ni har tänkt helt rätt angående SGI, för att skydda den så behöver ni från det att barnet fyllt 1 år ta ut fem dagar i veckan, man kan studera på 50% och ta föräldrapenning på 50% för att skydda SGI och spara dagar, detta kanske är ett alternativ för er?

Min personliga reflektion är att ni kanske kan ta ut färre dagar när du är hemma? Tex 3 dagar i veckan, på så vis sparar ni några dagar till (50~) utan att behöva oroa för SGI.

Jag tycker ni verkar ha ett väldigt högt krav på inkomst och guldkant, det är högst personligt men för egen del så var det värt att leva lite fattigare monetärt mot att få mer tid med barnen, både nu men också sparade dagar på sikt.

Kanske går det att dra ner på utgifterna under tiden? Eller jobba lite extra innan barnet kommer för att bygga mer buffert?

Det kan också vara värt att inkludera din mans semester inledningsvis i hans föräldraledighet för att skydda SGI och spara på dagar - det ger dessutom mer klirr i kassan! :slight_smile:

Om ni går ner i tid framgent, stäm av med Försäkringskassan så att ni faktiskt skyddar eran SGI (här kan ni behöva täcka upp med föräldrapenning om ni vill skydda SGI på 100%)

1 gillning

Som 2 barns pappa så hade jag alldeles för mycket föräldradagar kvar så det blev några månader ledig med fp+semester i sommar. Jag har många bekanta som har alldeles för många dagar kvar och det är stressigt för de att få ut sina föräldradagar. Jag håller inte alls med @medel utan tycker tvärtom. Varför ska man leva så fattigt för att få en massa dagar. Numera finns det en gräns vid 4 år och det är att man inte kan spara hur många fp-dagar som helst. Jag tycker att TS har tänkt rätt. ett och ett halvt år så går man in i förskolan. Sen blir det skola och beroende på er jobbsituation så kommer ni vara lite lediga vid lov och studiedagar.

2 gillningar

Jag tycker du har en poäng, det är nog väldigt beroende på hur man värderar sina föräldradagar från försäkringskassan.

Precis som du säger så får man max spara 96 dagar den dagen de fyller fyra år, dessa 96 får man disponera fritt fram tills de fyller tolv år. En arbetsgivare kan inte neka dessa dagar om de läggs ut minst 2 månader i förväg.

Vi planerade vår föräldraledighet med båda barnen för att skola in först vid 2 års ålder (personligt val) och har barnen på 75% (08-14) i förskolan, för att skydda SGI så har vi gått ner lite i tid och använder dagarna för att täcka upp.

Vi kommer också att använda dagarna för att kunna vara hemma på loven, har man jobb med större möjlighet att styra sin tid och fritid kanske det är överflödigt med föräldradagar kvar efter fyra års ålder.

Planera så att ni sparar maximalt antal dagar efter att barnen fyllt 4. Arbetsgivare kan inte neka er att ta ut de dagarna i framtiden om ni exempelvis vill kunna vara hemma på sommarlovet med barnet. Eller att alltid kunna vara hemma över jullovet etc.

2 gillningar

Dock lite sanning med modifikation. Du har rätt till ledighet tre perioder per år, därefter kan arbetsgivaren neka. Du kan i vissa fall bli nekad (tvungen att anpassa ledigheten) innan det också, om förläggning av ledigheten orsakar en påtaglig störning i verksamheten hos arbetsgivaren, samtidigt som det inte innebär en olägenhet för den som ansöker om föräldraledigt. Vart den gränsen går vet jag dock inte.

Finns enligt mig ingen anledning att hålla på att spara på alltför många dagar, risken är bara att de fryser inne. Vill man optimera inkomsterna så hade det varit mer fördelaktigt om din man hade varit hemma en längre period och du en kortare då du har högre inkomst. Ni slår ju i taket så en föräldradag ger lika mycket i föräldrapeng för er båda.

2 gillningar

Glöm inte att båda era SGI är skyddade första året (alltså skit i dubbeldagar, ni har råd). Med första barnet så var min fru ledig fram till ettårsdagen, jag ledig från det att dottern var ungefär 6 månader fram till hon blev 19 månader. Rörde inte föräldrapenning innan ettårsdagen. Sparade sedan maximalt med dagar lagom till fyraårsdagen. Så att vi har kunnat köra långa lov. Den tiden kommer aldrig tillbaka. Aldrig ångrat oss en sekund! Bästa investeringen någonsin. Tiden med er bebis ÄR guldkanten.

Ps, var ledig ungefär 14 månader med barn två. No regrets.

5 gillningar

En annan aspekt är om ni kommer att försöka/tänker skaffa fler barn. Att spara dagar för barn ett ger lätt att det blir lite krångligt att hinna få ut dem på ett bra sätt innan de inte längre kan nyttjas.

Föräldraledighet med barn ett är också något helt annat än föräldraledighet med barn två. Med första barnet kan man i princip göra vad man vill när man vill. Med andra barnet ska man jonglera hämtningar/lämningar av barn ett samtidigt som man pusslar in sovstunder o lunch med barn två, öppettider på öppna förskolan och allt annat :see_no_evil_monkey:. Var ledig så länge och så mycket som möjligt med barn ett är mitt tips.

2 gillningar

Det är dock många i Sverige som inte kan få semester när de vill, hur länge de vill såsom sommar och vid jul. Med föräldradagarna är man i princip garanterad detta och det är skönt under de första 12 åren. Exempelvis först semester i 4-5 veckor på sommaren kombinerat med 2 extra veckor varje år ger 6-7 veckor som man kan vara med barnen.

För att komma med en annan input.

Vi har delat föräldraledigheten från 4 månaders ålder 50/50. Genom att pumpa mjölk och smart tanke med arbetstider har vi på så sätt inte behövt ta några föräldradagar innan 1 års ålder. Därefter måste ni ta ut så ni får 100% sysselsättning för att skydda sgi. Vilket innebär 2,5 dag per vecka och förälder. På det sättet kunde vi inskola vår äldsta vid 2,5 års ålder. Då gick vi upp och arbetade 80% var, hon var på förskola 3 dagar i veckan och vi tog då ut 1 föräldradag per vecka och person. Vid semester och för mig ferie har vi behövt redigera upp till 100% sysselsättning. Försäkringskassan har varit mycket hjälpsamma i allt. Nu vid 4 år i april har vi precis kommit under spärrgränsen och kommer kunna vara hemma länge till. Lillasyster blir 1 i december och då fortsätter vi med 50% jobb.

Fördelarna och lyxen är att man inte blir helt off på jobbet bland kollegor och vad som händer, man får vara “bara” sig själv en stund i veckan och båda får alla utvecklingsstadier och möjlighet att vara jämlika primära anknytningspersoner. Man får också lyxen i att kunna vara lite ledig väldigt länge.

Long story short. Man måste inte följa normen. Det finns mängder med sätt att vara föräldraledig och maxa dagar, hemmatiden och om man så vill, pengarna.

Vi resonerar som så att mina förutsättningar att bli gammal inte är så goda som man kanske önskat. Livet har slagit oss i ansiktet och vi är mycket medvetna om att vi kan försvinna vilken dag som helst. Men. Vi är här nu. Då vill vi också vara det så mycket vi kan, så länge vi kan.

2 gillningar

Vi har varit hjälpta av att räknat baklänges. Hur många dagar kan man spara hur länge. Hur många kan/vill vi använda per år under de åren för att ha garanterade dagar med barnen under deras uppväxt/sommarlov/vinterlov etc. Största värdet för oss likt er är att arbetsgivaren inte kan neka föräldraledighet.

Därefter har vi tagit ut för att skydda SGI.

Första året tog vi ut 0. Ett tag tog jag fre-sön och jobbade 80%, på det viset fick vi ut mer. Men då har vi många barn tätt.

Ni ligger båda över maxersättning från försäkringskassan och maxtaket för SGI. Ni har råd att göra precis som ni vill. Du kan sänka lönen utan att det påverkar din SGI. Vi valde att vara hemma tillsammans en längre tid och sen jobba 50%. Det blev 50% arbete för 80% av lönen. Bästa dealen tyckte vi. Sparade även rätt många dagar på det sättet, men hade en tydlig plan för hur de skulle tas ut. Håller med om att hamstra dagar främst är aktuellt om ni annars har svårt att vara lediga från jobbet, och ni vill ha mer ledigt utöver semestern. 96 dagar får sparas efter att barnet är 4 år, och det är så många familjer löser långa sommarlov.

Tyckte det var lätt att hamna i någon “spara dagar” hysteri. Vilket var rätt onödigt såhär i efterhand….

Vi var hemma heltid i 26 månader och därefter var en ledig varje fredag.

Har ändå dagar som brinner inne nu när han snart fyller fyra…

1 gillning

Menar du med detta att det inte finns kollektivavtal med försäkring typ “FöräldraPenningTillägg”…? Det är ju inte arbetsgivaren som betalar ut, det är (om det finns) en försäkring som betalas ut av aktuellt försäkringsbolag (t ex AFA-försäkring…). Dubbelkolla detta! Det är inte alla arbetsgivare/chefer som vet att det finns… Även arbetsgivare utan kollektivavtal kan teckna ett försäkringspaket som finns i många kollektivavtal. Finns den är den särskilt bra för er med inkomst över taket i föräldrapenningen.

Tänk på att enligt semesterlagen är 120 dagar föräldraledighet under intjänandeåret semesterlönegrundande. Även eventuella dagar med graviditetspenning är semesterlönegrundade.

Lycka till!

Mvh DonTomaso.

Hej

Vi sparade ca 140 dagar på vår första, sen fick vi en till och har nu runt 240 dagar kvar. Vi har allt för många kvar även om jag maxade 7 dagar i veckan i 4månader på min lön som är betydligt högre än frugans. Vad vill jag ha sagt med det?

Spara mindre dagar än vad du tror. Du kan ta en obetald vecka för att förlänga semestern i framtiden. Du har det tillräckligt ekonomiskt knapert ändå under FL.

Lycka till!

1 gillning

Ni har bra löner och kommer klara er galant. Något som inte nämnts ovan är möjligheten att ta ut dubbeldagar, alltså dagar då ni båda kan vara hemma samtidigt med ert barn. Det kan vara väldigt värdefullt särskilt i början eller när barnet närmar sig 1 år. Totalt finns 60 dubbeldagar, och de måste tas ut innan barnet fyller 15 månader.

Ett upplägg kan vara att ni tar ut lite färre dagar under det första året och sedan, när barnet är runt 1 år, använder dubbeldagarna. Då får ni tillsammans lite över 2,5 månader hemma (120 dagar totalt som förbrukas). Det kan bli en härlig tid för familjen att vara tillsammans, hitta på saker, resa, och även göra övergången till att din man är hemma lite smidigare.

Detta är bara inspiration många har starka åsikter om hur man borde göra med föräldraledigheten, men det viktigaste är att ni hittar ett upplägg som känns bra för just er.

Kan bara passa på och säga grattis och stort lycka till.

Tycker dubbeldagar mest är dumt om man inte prompt behöver ersättningen för att få ekonomin att gå runt. Innan barnet är ett så är SGI skyddad och man behöver inte ta ut föräldrapenning alls, man kan vara hemma samtidigt ändå. Om man har råd förstås!

4 gillningar

Att kalla något ”dumt” är kanske inte så konstruktivt när någon efterfrågar tips för att optimera sin föräldraledighet. Poängen med att nämna dubbeldagar är ju just att ge information och alternativ, så att de själva kan göra ett väl avvägt val som passar deras situation bäst

Det är inte alltid ekonomin som styr ibland handlar det också om att det kan vara svårt att få ledigt från sin arbetsgivare om man inte ska ta föräldraledighet. Med dubbeldagar kan arbetsgivaren inte neka.

Att du personligen tycker att det är ”dumt” får stå för dig. Jag föredrar att ge råd så att de som frågar får de bästa förutsättningarna att själva avgöra vad som blir rätt för dem.

3 gillningar

Körde ungefär samma stuk. Lade många timmar uträkningar och diskussioner med min partner om upplägg. Har haft mycket tid med barnen, kunnat resa länge med hela familjen under den första tiden och sedan kunnat ta låång semester i många år mha sparade dagar. Ångrar ingenting.

2 gillningar

Vi hade liknande ekonomisk situation samt plan för föräldraledighet och inskolning.

Vi tog ut typ 2 dagar FP per vecka för hemmavarande, mest bara för att nyttja dagarna, även om vi hade klarat oss på 1 lön utan FP. Sen när barnet fyllde 1 kom vi på att vi nu måste ta 5 dagar FP i veckan över vår-sommar.

Hade vi gjort om det så hade vi tagit ut 0 dagar till 1 års ålder för att ha kvar dessa till framtiden eller förlänga föräldraledigheten och skola in senare.