Hjälp oss optimera föräldraledigheten!

Varför spara föräldrardagar?

Låter ju som ni har flexibla jobb och relativt höga inkomster. Så ta ut allt nu och sedan är ni lediga utan ersättning de kommande åren när ni tar någon vecka här och där.

Tämligt dumt med tanke på att man efter ett års ålder behöver ta ut 5 dagar FP per vecka för att behålla nuvarande SGI. Så precis som många andra skrivit är det klokt att vara sparsam första året då det inte finns sådana krav då.

Nu har jag inte läst alla svar men ett tips till är att räkna på att vara hemma minst 2 år rent ekonomiskt. Vi räknade på 1,5 år för första eftersom “alla andra gör det”. Sen blev vi varse om att vi dels ville vara hemma längre, dels att många tenderar att skola in väldigt tidigt vilket gav en skev bild av vad som är normalt samt bäst för barnet.

Vi löste mer tid genom att jag studerade 50 %, sålde massa saker vi inte behövde samt höll extremt hårt i utgifterna. Tufft men det gick och gjorde det ju för barnet. Med tvåan hade vi bättre koll och planerade redan från början att vara hemma minst 2 år.

3 gillningar

Nu har jag inte läst alla svar ovan men tycker mig inte se ngn som påpekat att ta ut 4dgr/vecka kan vara katastrofalt för tjänste-pensions-intjäningen under FL. En del kollektiv-avtal har att du måste FL i minst 14dgr sammanhängande för att AG ska bli tvungna att betala tjänstepension, för de dagar du har FL.

Speciellt du med hög lön kan gå miste om i runda slängar 100kkr/12mån i tjänste-pension (om ditt kollektiv-avtal ger rätt till pensionsinbetalningar upp till 12mån FL). Har för mig att på min tid så fick jag pensionsinbetalningar upp till 6mån av FL.

Så mitt råd är att inte hålla på att dutta med 4dgr/vecka utan att ta FL hela tidsperioden man tänkt att vara hemma med barnet.

Det med att spara FL-dagar är bara mental bokföring (såvida om inte ngn av Er får en högre marginalskatt under FL-åren än när hen jobbar). Ni får bara FL-pengarna lite tidigare än om Ni spritt ut dem under flera år(de går ju att investera). Sedan får Ni leva att vissa dagar blir oavlönade(ni får ta av de redan investerade FL-pengarna); som ta längre semester eller dagar då dagis är stängt (eller så vobbarna Ni dessa dagar)

Antagligen så saknas kollektivavtal för TS då dom intefår någon extra ersättning under föräldraledigheten.

1 gillning

Jag tyckte att det var alldeles för komplicerat att förstå hur det fungerade, så jag tog ut noll dagar med mina två barn. Jag läste på, men reglerna var så svåra att jag tyckte att det var bättre att låta bli. (Det här är inte en rekommendation.)

1 gillning

SÅ krångligt tycker jag kanske inte att det är. Även om slutresultatet är ganska bra håller jag verkligen med om att det finns stor förenklingspotential i hela upplägget kring föräldraledighet.

Exakt, bolaget vi båda jobbar på har ej kollektivavtal och tyvärr inte heller tecknat någon ytterligare försäkring för detta. Stort minus, definitivt.

Detta var en intressant vinkel jag inte tänkt på innan… Ska verkligen tänka till för detta så att vi kan få lite ledighet tillsammans också. Just nu hade vi nog tänkt lösa detta med semester etc, men ska se om det går att planera lite annorlunda.

Är du ute i god tid och du inte haft 3 perioder redan på året så kan dem aldrig neka.

1 gillning

Om man ska optimera rent ekonomiskt är jag mer och mer inne på om man ska låta lägstanivådagarna brinna inne. Det blir ju bara 16200kr eller knappt 2 veckors arbete för medelinkomsttagaren

1 gillning

Som jag förstår det har vi bara rätt att ta ut föräldraledigt enligt de dagar man har kvar på FK efter 18m ålder? Och efter 4 år så får vi bara spara 96 dagar.

Med denna regel, om jag inte förstår det fel, så behöver vi helt enkelt spara dagar för att ha rätt att ta extra ledigt överhuvudtaget.

Med det upplägget har ni har ca 50 dagar kvar att använda från sep 2027 till mars 2030 då barnet fyller 4, givet att ni vill spara maximala 96 dagar från 4-årsdagen.

Då har ni 25 dagar (12-13 var) per år 2028-2029. Känner ni att det är tillräckligt så kör på annars ta färre dagar första året.

Tänk även på att du kommer ha färre semesterdagar 2027 och 2028 då det enbart är 120 dagar FL per barn som är semestergrundande.

Ni har ju god ekonomi och rejält sparande så hade även rekommenderat att din man tar en månad extra FL (med eller utan föräldrapenning) utöver de 10 första dagarna efter födseln.

Om man inte byter jobb till ett inom vården där man oftast inte får ta ut obetalda veckor innan semestern är uttagen och i slutändan hamnar på att arbeta julafton när andra är lediga. Det finns i princip bara fördelar med att spara dagar så länge man har koll och inte låter de förgås.

ja jag vet inte, men googlar man på det så verkar det ju vara möjligt? Hittade bla detta

“Om det finns särskilda omständigheter som gör det omöjligt för arbetsgivaren att ersätta den föräldralediga medarbetaren och detta skulle medföra allvarliga störningar i verksamheten, kan arbetsgivaren neka ledighetsansökan. Detta är ovanligt, men kan vara fallet inom små företag eller i vissa brådskande situationer där det finns ett akut behov av arbetskraft.”

Även nedan från familjens jurist.

“Om arbetstagarens önskemål om förläggning av ledigheten orsakar en påtaglig störning i verksamheten hos arbetsgivaren, är arbetstagaren skyldig att anpassa sin ledighet endast om det inte innebär en olägenhet för honom själv (14 § föräldraledighetslagen). Det innebär att en arbetstagare kan behöva anpassa sin ledighet efter arbetsgivaren. För att arbetsgivaren ska kunna neka föräldraledighet på grund av att det medför en påtaglig störning i verksamheten måste arbetsgivaren motivera att det inte går att lösa störningen på något annat sätt, t.ex. genom att bedriva verksamheten med befintlig personal eller att anställa en vikarie.”

Nu när jag börjar räkna på det samt dra bort för de semesterdagar som vi kommer kunna plocka ut under tiden (baserat på de vi redan har innestående och de 10 dagar vi kan samla under FL) så börjar det kännas som att vi har en hel del extra över… Dvs runt 100 höga dagar och 90 låga.

Kan vi ändå bara spara 96 dagar efter barnets 4 års dag så sitter vi på väldigt mycket dagar per år (typ 38) att fördela tills dess… Kanske att vi helt enkelt borde investera i att ta lite dubbeldagar i början eller räkna på att vara lediga fredagar kanske, då går ju dagarna ganska snabbt.

Jäkla pussel detta :smiley:

Det är en bra input och ska verkligen kolla upp hur det påverkar tjänstepensionen.

Dock till detta med mental bokföring, vi behöver ju trots allt ha sparat dagar för att kunna ta längre sommarledigt/lov etc. även om vi har råd att gå utan lön?

Kör vi de fulla 7 dagarna i veckan så kommer vi dränera dagarna lite väl snabbt.

Tror detta är ytterst individuellt och beroende på barnet. Vi har massor av kompisar och syskon med småbarn som alla skolat in vid 1,5 års ålder. Oftast har nästan detta kännts som för barnets skull då de börjar klättra på väggarna och behöva mer stimulans. Nu vet vi ju inte vad vi får för barn, så vi får väl vara öppna för att allt kan förändras!

Däremot, kan jag se väldigt mycket vinning i att vi kanske tar ledigt alla fredagar eller lite då och då för att kunna spendera extra tid med lillen.

Många arbetsgivare tillåter ledigt utan betalning det beror på chefens vilja/hur mycket det finns att göra på era avdelningar. (all längre ledighet oavsett FL eller inte, måste ansökas i god tid i förväg hos AG men är rätt så säker att AG inte kan neka FL)

Spelar det verkligen ngn roll om du får FL-utbetalt på ett antal fred-sönd 2025 och sedan har 2 veckors obetald semester 2027 pga FL tagit slut (ex 10.000kr i FL brutto 2025)

jämfört med att

Inte få ngn FL-betald samma fred-sönd 2025 (som ovan) men att få 2 veckors FL-betald sommaren 2027? (utbetalt 10.000kr brutto i FL-2027)

Jag kan bara få det senare fallet att vara bättre om ni i det första fallet får en högre marginalskatt tillsammans än i det andra fallet.

Å andra sidan kanske ni i första fallet kan vobba ngn el några dagar, sommaren 2027 så att det blir lite mindre än 2v obetald semester

Nej, de tar man på sommaren (när man skulle ha haft den vanliga semestern), om man får för AG, men de brukar nästan aldrig neka. Då sparar man semesterdagar. Dessa går ju att ta ut i pengar efter att semester-året är slut.