Jag skulle behöva er hjälp med att optimera föräldrapenningen. Jag har hört att det finns olika strategier och upplägg för att få ut så mycket som möjligt, oavsett om man tar ut vanliga dagar eller billigare dagar.
Kan någon dela med sig av sina erfarenheter och ge mig tips och riktlinjer för att få ut så mycket som möjligt av föräldrapenningen? Finns det specifika kalkylatorer eller resurser på webben som kan hjälpa mig att göra den bästa inställningen?
Har man kollektivavtal har man troligen föräldrapenningstilläg. Ska ge 10% extra inkomst på 180 dagar. Har för mig att man måste söka dem i en period/ ett svep så bra att man har planerat in 180 dagars föräldraledighet där man tar ut dessa 180 dagar med extra betalt.
Ha högt sgi. Min sambo studerade när vi fick barn. Istället för att ta ut dagar direkt så tog jag ut majoriteten medans sambon jobbade ett år efter studier för att få upp sgi o på så sätt få ut typ 3x så mycket i förläldrapenning.
Vill man inte maxa ledighet ska man ta ut dagar även dagar man inte jobbar i veckan. Typ lördag o söndag om man är ledig då. Detta skulle jag dock inte rekommendera då man tappar dagar vilket är guld värt. Men ekonomiskt maxar man inkomst då.
Det finns massor med sätt. Men det beror på vem som tjänar mest - hur avtal med föräldralön ser ut på arbetsplatsen, vad man vill få ut av sin föräldraledighet (längd eller maximal inkomst etc) så det är viktigt att börja bena ut förutsättningarna först!
Har själv jobbat på försäkringskassan och startade nyligen ett instagramkonto Föräldraekonomi då jag insåg att många saknar viktig kunskap om föräldraförsäkringen och hur man kan använda den optimalt.
Vi ägnade säkert 100 timmar bara åt att läsa på, ställa frågor och planera föräldrapenningen så att den blev optimal för våra önskemål vilket var att vara ledig så mycket som möjligt och gärna tillsammans samtidigt som vi vill få ut så mycket pengar som möjligt och spara så många dagar som möjligt.
Kolla upp vad ni har för kollektivavtal och hur ersättningen därifrån ser ut och se till att maxa det. Maximera lönen före föräldraledigheten så ni kan få ut så mycket fp som möjligt, dvs gå inte ned i deltid innan. Passa på att göra saker tillsammans barnets första år då ni båda har rätt att vara lediga från jobbet utan att behöva ta ut några föräldrapenningsdagar. Passa på att åka på resa till varmare land och slipp den fruktansvärda vintern som blir ännu mer fruktansvärd med småbarn. Försök spara 96 dagar (tillsammans) från när barnet fyller fyra så kan ni strössla ut dagar varje semester och få längre semestrar i flera år framöver. Spara lägstadagarna för de kan man ta ut även lördag och söndag så ifall det blir kris att dagarna kan bränna inne så kan du ta ut lägstadagarna även på helgerna när du jobbar.
Vi båda når taket och min fru kan ta ut majoriteten av dagarna då hon har kollektivavtal bland annat.
Rent ekonomiskt, har jag tolkat detta rätt?
Sjukpenningnivå inkl. föräldrarlön.
Fru - 300 dagar (80% upp till ett tak + föräldrarlön)
Jag - 90 dagar (80% upp till ett tak)
Lägstanivå:
Fru - 90 dagar (180kr/dag utan föräldrarlön?)
Jag - 0 dagar
Om detta stämmer, hur funkar det egentligen med föräldrarlönen? Exempelvis att man tjänar 50K, får man då 35K (80% av 43.750, dvs taket 2022) + 5K (10% av 50.000) eller hur ska man räkna?
Och behöver man söka 7 dagar i veckan för att då hela föräldrarlönen också eller är den maxad även om man har 1 dag i veckan?
Frågorna gäller som sagt enbart det ekonomiska, inte själva ledigheten…
Jag tar bara ut min föräldraledighet på fredagar lördagar och söndagar iom att dessa är i ett spann så får man samma peng för alla dagarna, det blir någon tusenlapp mer i månaden jämfört mot min heltidsanställning.
Om hon har föräldralön så är det givet att det lönar sig bättre för henne att vara hemma. Hur det funkar med hur många dagar man måste ta och längd är igen olika pga olika avtal. På mitt tidigare jobb fick jag 10% av min lön i 365 dagar (när jag jobbade på försäkringskassan) oavsett hur många dagar jag tog. På mitt nuvarande som också är en statlig myndighet får jag 10% på varje SGI-dag jag tar ut oavsett hur gamla mina barn är. Men det innebär att jag bara får 10% av en dag om jag inte tar mer. För att få 10% av min lön behöver jag ta ut 7 dagar i veckan. Min man får enbart 180 dagar och en period så han måste lägga all sin ledighet ihop. En extra vecka på sommaren är det alltså inte på tal om utan han tar sin föräldralön när han har sin längsta sammanhängande ledighet - jag har det mer flexibelt på så sätt, vissa avtal ger 80% av lönen över tak vissa ger 10% extra osv osv så det går inte att sia om just hur det ligger till för din fru.
För att få 80% av taket behöver ni ta 7 dagar i veckan (sgi dagar) vilket innebär att det räcker strax över ett år. Då får barnet börja förskola på 40-50 timmar i veckan redan vi är 1-års ålder vilket de flesta anser är lite väl tufft. (Vi har skolat in tidigt med andra barnet och kommer göra likadant med tredje - första barnet bodde vi i London och då var det aldrig tal om förskola) men har valt att enbart ha 3 dagar i veckan på 08.00-14.00 schema första halvåret för att sedan trappa upp till 4 dagar och 08.00-15.00. Efter 1 år på förskola har vi kör 5 dagar och 08.00-senast 16.00 (men de flesta dagar blir senast 15.00 och ofta redan vid 14.30). Det har känts lagom tufft för barnet och samtidigt ekonomiskt bättre än att köra slut på ekonomin genom att maximera ledighet. Men det där får man avgöra själv vad man tycker sig ha råd med/beredd att avvara osv.
Lägsta dagen är fantastisk. Den ger ingen föräldralön. Men den kan man använda som en extrainkomst på helgerna (ta den lördag-sön som komplement till heltidslön) eller till att vara ledig en timme och hämta tidigare (och ändå ta ut hela dagen) eller vara ledig en heldag - men då förlora ganska mycket pengar. Dagen är dock väldigt nyttigt om man vill använda den till sin rätt att vara ledig (arbetsgivaren kan inte neka om man anmält minst 2 månader i förväg och inte tagit mer än 3 perioder per år). Vilket inom vissa yrken som har bemanning på exempelvis storhelger eller inte kan förlägga sommarsemestern valfritt är ett ess i rockärmen - till många andras förtret, men det är så det är.
@AnthonB, bra idé med att ta ut det extra mot helgerna. Det ska jag också sätta igång med när man får tillgång till det.
@Foraldraekonomi, vilken input!
Okej, så vi ska först och främst få reda på förmånen som min fru har helt enkelt. Gällande lägsta dagen så ska jag börja ta ut dom på alla helger som jag har framöver, då blir det någon tusenlapp extra i månaden!
Visst påverkar inte själva ledighetens längd av summan man tar ut i månaden? Dvs, man får inte längre ledighet om man tar ut ersättning en dag i veckan. Om vi har totalt 480 dagar att nyttja och min fru får 390 dagar, då får hon inte vara ledig längre om hon har ut lägre ersättning, I guess?
Mitt kollektivavtal ger en lön som är mellanskillnad mellan försäkringskassan om man tar ut full föräldrapenning och 90% av lönen i 180 dagar om man tar ut en sammanhängande ledighet men man har också 1 månads karrenstid.
Sen om man tar ut inga föräldradagar, lägsta dagar eller full föräldrapenning påverkar inte föräldralönen.
Det som kan vara bra att kolla upp även hur många semesterdagar ni får under föräldraledigheten. Jag får semesterdagar under de första 4 månadernas ledighet🤷♂️。
Jo föräldraledighetens längd påverkas av hur mycket ersättning (föräldrapeng ni tar ut). Om man tar det till fallet med mest ledighet så första 1 1/2 året kan man ta föräldraledigt utan att man måste söka föräldrapenning för det utan att arbetsgivaren kan säga något om det. Då har man ju kvar alla 480 föräldrarpenningdagar som man kan ta ut efter det…
Tänker att när barnet blir ett år. Efter det måste ni jobba fullt eller ta ut föräldrapenning i den mån ni skulle jobbat för att inte förlora eran sgi.
Vad som är optimalt beror ju på vad man anser viktigt. Under våra barns första tid var jag helt hemma utan att ta fp och min man som hade en bättre deal med förlädralön jobbade deltid +tog fp. Mer tid som familj och mer pengar in, det var optimalt för oss.
Sen har vi långa perioder jobbat halva veckorna var, det har också varit en superbra lösning på många sätt.
Sen får man ju tänka att föräldradagar = rätt till ledighet när barnet blir lite större. Jag skulle aldrig i livet bränna mina lägstadagar på helgerna för att få några kronor extra (om jag inte hade akut pengabehov såklart). Skulle inte heller ta ut alla dagar för att vara hemma typ 3 år och sedan ha 0 fp kvar. Sparade dagar är ju ett framtida sportlov, postlov, höstlov, förlängt sommarlov eller bara förskolans stängda dagar. Jag är hemma 8 veckor i sommar med mina små och kommer kunna vara det typ 8-10 år framöver, det är guld
Jag hade inte tagit ut föräldradagar fredagar-söndagar, eftersom det innebär en extra ledig dag, men tar tre förbrukade föräldradagar. Det kanske kan vara bra om man har för många dagar när de är på väg att brinna inne, men annars tar det ju tid från barnet för en förhållandevis ganska låg summa pengar…
Nu när prisbasbeloppet ökar så mycket hade jag tagit ut så få dagar som möjligt under den här sidan av årsskiftet, och tagit ut fler dagar nästa år när de är värda mer. Under förutsättning att man har en buffert att låna av för att klara sig i år förstås.
Tack igen för all hjälp. Jag har en ytterligare fråga.
Jag förstår inte helt varför det skulle vara mer fördelaktigt att ta ut föräldrapenningen på röda dagar eller helger. Skulle inte ersättningsnivån vara densamma oavsett vilken dag jag tar ut den? Kan någon förklara detta för mig?