Optimera föräldrapenningen

Kan du förtydliga varför det är sämre att ta ut föräldrarpenning under denna sida av året? Borde väl inte påverkas, eller?

Sparar du lägsta dagarns för stt kunna ta ut dom som ett alternativ till semesterdagar? Dvs, har du 90 dagar (lägsta dagar) att spendera som semesterdagar fördelat på 10 år?

Tack,

Hur funkar det om man ansöker om föräldraledigt hos sin arbetsgivare i ett år och inte tar ut föräldrarpenning alls, är det möjligt?

1 gillning

Ja det är möjligt!

Efter att barnet fyllt 1 år behöver man ta ut föräldraledighet 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI, eller motsvarande det antal dagar man tänker sig vara ledig.

1 gillning

Jag har två relativt täta barn så har mer dagar än så sparat, både lågdagar och sgi-dagar. Det är ju rätt trist att ta veckor i sträck med bara lågdagar, så jag brukar sprida ut dem lite här och där. Använder dem för att skydda sgi också, ska t ex jobba 75% från hösten och då tar jag 1,25 lågdag/v för att fylla upp.

1 gillning

I år får man 80% av lönen 43 750kr:
https://kassakollen.forsakringskassan.se/

Så vi som tjänar mer än så får inte mer pengar. Men nästa år höjs gränsen.

Till er som är lediga lov osv, vad hittar ni på då? Mina föräldrar var aldrig ledig när vi hade lov som små.

De första 18 månaderna har man inget krav på att ta ut föräldrapenning på föräldradagarna från arbetsgivaren.

1 gillning

Nu är mina barn små än men… Umgås? Absolut nån semester och utflykt men också “bara” leka, bada, baka, läsa, pyssla, pilla i trädgården, vila… :woman_shrugging:

3 gillningar

Pratade med försäkringskassan idag och har fått mycket bättre koll.

Rekommenderas att ringa till dom för att få svar på frågor, väldigt hjälpsamma :+1:

OBS, glöm inte att be eran HR/Arbetsgivare skicka in era löneuppgifter till FK under kod 50:33, detta kommer vara ett underlag för att bestämma försäkringssumman.

Hursomhelst,
Vi har totalt 195 + 45 dagar vardera, där jag kan ge mina 105 + 45 till frun, då ser det ut såhär:
Fru: 300 (SGI) + 90 (låga)
Jag: 90 (SGI)

SGI = 1 116 KR per dag (om man tjänar mer än 43K)
Låga dagar = 180 KR per dag

Tar man ut SGI dagar, 5 dagar i veckan så får man 201116=22 320 per månad*
Tar man ut Låga dagar, 5 dagar i veckan så får man 20180=3600 per månad*
osv.

Första året spelar ingen roll om man tar ut sina dagar, då man har kvar full SGI. Men har barnets ettårsdag passerat, då börjar SGI ticka ner och man vill “skydda” det. Då måste man ta ut pennings minst 5 dagar i veckan, alternativt jobba resterande dagarna, exempel: Föräldrarpenning (SGI / Låga) 2 dagar i veckan och jobba 3 dagar i veckan. Om man INTE gör det, så förlorar man SGI och det vill man inte. Varför? Jo för att då blir din SGI = 250 KR per dag istället för 1 116 KR.

Jag tror och hoppas att jag har förstått allt rätt! :smiley: Rätta mig om jag missat något :pray:

4 gillningar

Man kan söka föräldrarledighet när man vill. Innan barnet fyllt 18 månader, utan att arbetsgivaren kan sätta emot alls. Efter 18 månader kan arbetsgivaren säga nej men då kan du backa upp ansökan med föräldrarpenning 1:1 dagar du vill vara ledig och få det beviljat.

Max tre perioder per år.

Extra utfyllnad från jobbet. En del arbetsgivare kräver att man tar ut fyra eller femföräldrardagar i veckan för att de ska fylla ut ersättningen. Vissa arbetsplatser betalar ut utfyllnad även om man bara tar ut noll dagar per vecka.

1 gillning

Det stämmer, rekommenderar Försäkringskassan förälder på fb också, de svarar snabbt om man har funderingar.

Eventuell förlädralön från jobbet och hur den är utformad kan göra ENORM skillnad. Här har jag varit hemma lite mer men maken tagit ut flest dagar fp, för vi fick mer pengar så.

Det är bättre att ta ut dagar nästa år.

Då höjs den övre gränsen för den maximala föräldrapenningen, så har ni högre inkomster än cirka 43000 i månaden så kommer ni få ut mer pengar nästa år.

2 gillningar

Du måste ta ut ett visst antal dagar inte det är tillåtet att ta ut låga betalt dagarna.

Vår dotter är ca 20 månader. I maj vill jag vara ledig 2 dagar. Ska jag ta semester eller föräldraledigt? Vad jag läst så måste man ta 5 dagar för att skydda SGI? Jag ligger redan långt över maxtaket och tar ut samma lön ändå, påverkar det mig?

Är det i samband med röda dagar - ta semester.
Om inte så får du väl räkna lite på hur många dagar ni har kvar och om ni kommer hinna använda upp dem innan de första brinner inne vid 4år. Semester kan ju normalt sparas i 5 år men föräldradagar som inte nyttjas brinner ju inne.

1 gillning

Jag orkade inte läsa på. Har ChatGPT+ och gjorde en custom GPT som jag laddade med bra tips sidor, samt försäkringskassan hemsidor. Sen började fråga på. Och den skräddarsydde en plan samt svarade på mina dumma frågor.

Hur föräldrarlönen hanteras kan skilja mellan olika arbetsgivare.
T ex behöver kan man ha behövt arbetat ett visst antal månader för att få full föräldrarlön.
Och om man jobbar deltid (för att man redan har små barn) kan det vara klokt att gå upp till 100% strax innan planerad föräldrarledighet.
Jag missade själv detta inför barn nr2.

Japp, klämdagar. Då blir det semester. Tänkte ta en vecka eller två till sommaren också.

I de flesta kollektivavtal jag sett så blir löneavdraget högre om man tar ut färre än fem dagar. Jag lägger därför semester när ledigheten är kortare än en vecka eller infaller i samband med helgdagar. Föräldradagar tar jag ut istället för sommarsemester som är lång och helgdagsfri.

Ok jag kör eget kan man säga, inget kollektivavtal. :grimacing:

1 gillning