Optimera föräldrapenning? (regeländring april 2025)

Hej, undrar om det är nån som har stenkoll på det här med föräldrapenning från FK. Det är rätt krångligt även om man tror att man har koll :stuck_out_tongue: glad att jag inte haft med FK att göra tidigare.

Här kommer ett rörigt inlägg som jag hoppas kan ge ett bra svar som FK inte hjälper till med (optimering och planering av f-penning).

Jag och min sambo ska dela föräldraledigheten lika. Båda har bra löner och slår i SGI-taket för maxbelopp från FK.

Hur det funkar

För er som inte vet så är det två olika typer av dagar och ersättning man får:

Föräldrapenning betalas ut i 480 dagar för ett barn. I 390 dagar baseras ersättningen på den inkomst du har (dagar på sjukpenningnivå). De övriga 90 dagarna är ersättningen 180 kronor per dag (dagar på lägstanivå).

De första 180 dagarna som tas ut för barnet måste vara dagar på sjukpenningnivå. När ni har tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå kan ni börja ta ut dagar på lägstanivå också. Det är ert gemensamma uttag av dagar på sjukpenningnivå för barnet som räknas.

Man kan ta ut föräldradagar 7 dagar per vecka ink lör-sön så länge man inte jobbar samma dagar (dvs får inkomst från arbetsgivare). Då får man mer pengar men dagarna räcker inte lika länge. Man får spara föräldradagar tills barnet fyller 12 eller går ut 5:e klass.

Spara föräldradagar kan vara nice för att förlänga semester under året eller nyttja vid de lov kidsen har.

Vår taktik

Vår taktik har fram tills nu varit att köra 4 dagar i veckan för att snåla med dagarna + att min sambo har jobbat lite timmar en dag i veckan. Lör-sön har inte tagits ut/inte behövt pengarna. Vi ska dela ledigheten 50/50 så halva tiden var innan förskola.

När kidden fyller 6 månader (180 dagar) var tanken att börja ta ut dagarna på lägstanivå 180 kr varje lör-sön samt fortsätta med 4 SGI-dagar då det räcker för oss när den andra jobbar heltid. Och att göra detta i 45 helger för att använda upp de dagarna utan att mista inkomst. Det hade vi då gjort även när kidden börjar på förskola tills dagarna är slut (dvs fått ut varenda krona vi har rätt till).

Mest för att det blir extremt ovärt/inkomsttapp att ta ut dem dagarna under resterande f-ledighet eller när vi börjar jobba igen och då tar ut f-dagar för t ex semester. Då vill vi hellre använda SGI-dagar som är värda mer.

Kruxet framöver

Men från april 2025 kommer en ny regel som jag tolkar att man måste ta f-ledighet även på en närliggande arbetsdag dvs mån eller fre om man ska ta lägstanivå lör-sön (arbetsfri tid). Detta ställer ju till det inför att vi börjar jobba igen i o m att dagarna kommer räcka för länge men regeln ändras :stuck_out_tongue:

Oklart också vad som gäller om man tar ut lör-sön på lägstanivå när man har längre semester, troligtvis måste man skippa en måndag eller fredag semester och istället ta en SGI-dag för att ta lägstanivå på helg.

Innan april 2025 så har man kunnat ta lör-sön tills lägstadagarna är slut och får 360kr per helg bara för att.

Någon som vet hur jag kan planera dagarna för att optimera detta enligt taktiken och ändå inte mista inkomst i onödan?

Tillägg: undanbeder mig kommentarer om snålhet/girighet tack :blush: detta är ju bara ett sätt att maximera det vi har rätt till och vi vill vara föräldralediga med vår solstråle. FK är otroligt krångligt att förstå, planera och rapportera som ni redan vet eller bli varse i framtiden.

Hej, vi har gjort exakt samma som er (eller ska vi säga att ni har gjort exakt samma som oss eftersom vi nu har lite större barn? :smiley:)

Men för att bryta ner din fråga: om det bara handlar om att göra av med lägstadagarna kan ni väl ta ut dem nu under helgerna när ni kör 4 dagar per vecka…?

Något jag inte läste i din text var gränsen när barnen fyller 4, då får man bara spara 96 dagar tills max barnen fyllt 12. Exakt såhär har vi gjort, båda barnen har haft 96 dagar kvar när vi passerat 4-årsgränsen. Maximera för sig själv!

1 gillning

180 dagar uppnår ni väl inte om ni bara tar fyra dagar per vecka i sex månader

1 gillning

Aha okej, det var inget jag hittade nu, kan vara andra regler för barn födda tidigare år?

Edit: Ja jo så ska vi göra så snart vi får enligt 180-regeln. Men känns som majoriteten av lägstadagarna kommer brinna inne när vi väl börjar jobba igen båda två.

Amen satan det har du rätt i :stuck_out_tongue: läste det som att det är barnets första 180 dagar i livet. Suck! Då ska dessa lägstadagar “räcka” ännu längre än min beräkning.

Får sätta mig i excelen och tänka om.

1 gillning

En annan fråga du som har koll, finns det några fler “hacks” man bör göra för att inte gå miste om tid/dagar eller ersättning? :slight_smile:

Jag hör från flera håll om folk som varit föräldralediga som önskar att de gjort andra val då dagarna brinner inne.

Studiedagar/planeringsdagar icke att förglömma.
(det var länge sedan så namnen kan ha ändrats).

1 gillning

Ja du kan få en personlig reflektion eftersom jag är några år före dig på ungefär samma bana.

1. Jag tycker det är supernice att alltid kunna ta ut 2veckor extra per år per barn utöver min+fruns semesterdagar.
    → Men desto större barnen blir desto svårare blir det att ta ut dessa i verkligheten. Vad jag menar med detta är att om man har ett spännande/roligt jobb så tar det också plats i ens liv, och de där 4-5 veckorna på sommaren, 2 veckor runt julen och nån strövecka för lov per år kanske är fullt tillräckligt, eller vad man egentligen orkar med som förälder.

Eftersom vi maximerade så båda mina barn hade exakt 96 dagar kvar vid 4 års ålder (max) så har jag budgeterat för att ta ut 2veckor/per år/per barn tills de fyller 12, men bara för man tar SGI-dagar är det tyvärr inte någon ekonomisk succé lite beroende på vad man tjänar :smile: . Då kanske man kortar ner loven lite och struntar i att vara förädraledig.

1. Jag har vänner som sagt att “när barnet börjar förskola kommer vi ha 30-40 föräldradagar kvar”. I mitt huvud har jag fått trygghetspanik - men hur ska ni göra resten av livet?!
    → Vissa vänner är nog mer lättsamma och tar dagen som den kommer (jag har visst kontrollbehov här).
    Men man måste ju veta att på förskolan är det 4 obligatoriska frånvarodagar per år.
    I skolan är det både 4 obligatoriska frånvarodagar per år och sedan en massa lov.
    Något vi blev varse om var när ena barnet gick på skola och den andra gick på förskola… dessa obligatoriska frånvarodagar mellan skola/förskola matchar INTE… så det blev helt plötligt 8 dagar frånvaro per år under denna perioden.

Det har ju verkligen varit toppen att ha kvar föräldradagar för att kunna nyttja på dessa lov och strödagar.

Sen beror det kanske på vilken situation man har själv, vissa har ju mor/farföräldrar som kan hoppa in och hjälpa till flera dagar i veckan/månaden/lov etc, i vårt fall har vi absolut 0 hjälp så vi får dryga ut föräldradagarna till sådant :).

2 gillningar

Okej det var värdefullt då jag inte tänkt på :open_mouth:

Kommer nog försöka optimera likt dig på ett ungefär. Vi har väl mest varit sparsamma i dagsläget i o m att ekonomin tillåter det, men man vill ju inte spara för mycket så man går miste om kosing eller lediga dagar. Tack för utförligt svar :slight_smile:

1 gillning

Kom på en grej till som hänt under tiden jag haft barn på förskola, helt plötsligt bestämde sig förskolan att ha stängt 5 veckor (tidigare 4v) under sommaren. Beslutet kom från kommunen.

Helt plötsligt skulle alla föräldrar trolla fram en vecka extra semester per år och bara gilla läget.
Då är vi ändå uppe i 5v sommar, 2v jullov, 2 lov per år och 4-8 obligatoriska planeringsdagar. Det blir mycket sporadisk ledighet och frånvaro när man räknar på sina ~25-35 semesterdagar. Och sen kanske man vill sköta sitt jobb på ett drägligt sätt…

Som sagt det där familjelivspusslandet i vardagen är inte helt enkel.

1 gillning

Låter som att jag ska förvänta mig en volleyboll-match alltså :rofl: tack!

2 gillningar

Beroende på vad ni tjänar och hur mycket lägre än er lön föräldrapenningen blir, kan det värt att faktiskt ta fler SGI-dagar när man är helt föräldraledig alltså innan förskole-tiden. På så sätt höjer man inkomsten den tiden (när man sannolikt inte betalar statlig skatt) och sänker den lite efterföljande år när man tar ut lägstadagarna. Tjänar man så att man betalar statlig skatt så innebär det sannolikt att man skattar lite mindre totalt sätt, eftersom vi har progressiv skatt.

2 gillningar

Inom vissa jobb, tex inom handels, kan man inte få semester hur och när man vill. Då kan föräldradagar, även lägsta dagar, vara ett sätt att få igenom ledighet när man behöver den.

Nu låter det inte som att ni har den typen av jobb. Men det kan vara värt att tänka på att i framtiden kanske det inte alltid är ersättningen som är det viktiga utan rätten till ledighet.

1 gillning

Håller med dig. Har haft hela sommarlovet med ungarna i 10år nu. Å är värt massor just möjligheten Till ledigheten.
Inte penga mässigt, för de blir man inte rik på :sweat_smile:

1 gillning

Sant så sant, tid är också en resurs, och fram för allt med kids såklart :slight_smile:
Bra inspel!

Det lutar ju åt att lägga en bra planering som tar både ekonomi och dagar till en bra nivå. Hoppas inte det kommer fler ändringar som ställer till det från FK.
Helt ärligt, jag ser mig ändå som medelsmart och upplever FKs regler som väldigt tolkningsbara och med en dos osäkerhet. Fy fasen vad mkt fel det måste göras :frowning:

Man hade ju velat ha en räknesnurra eller bot :robot: som ger svar om ersättning och dagar kvar när man fyller i eller föreslår upplägg baserat på maxad ersättning eller längst tid.

1 gillning

Sen jag fick barn har jag alltid sagt att det vore mer värt att gå en kurs i hur försäkringskassan fungerar än den där förlossningskursen man gick. Förlossningen får man ändå hjälp av personal och kroppen sköter det själv, det är över på något dygn eller två. Försäkringskassan ska man däremot ha att göra med i 18 år och de säger inte ens samma sak när man ringer och frågar.

3 gillningar

Vi har inte planerat så mycket egentligen. Nu är vi på barn nr 2. Min sambo är arbetslös och tar ut 5 SGI dagar i veckan, blir ca 10 000kr mån. Mer än så har vi inte gjort än så länge.

Vi gick inte förlossningskurs men däremot lade vi säkert 100 timmars arbete på att läsa på, diskutera och maila/ringa in frågor till fk. Förlossningskurs är nog säkert mest för sådana som är rädda och behöver veta lite mer om vad som komma skall för att känna sig mer trygga

1 gillning

Men för oss som är rädda för FKs krångliga regler, där finns det ingen hjälp förutom RT-forumet :wink:

1 gillning

Min erfarenhet var att bästa sättet att ta ut FL-dagarna (oavsett lägsta dagar eller normal FL) UTAN att förlora arbetsinkomst, är att ta ut dom under semestern. På de flesta jobb måste man ta ut minst 3v semester, så då tog jag ut 3v och de sparade semesterdagarna utbetalades året efter eller senare när jag önskade det

Ett tips ang pensions-intjäning under FL-dagar. I en del kollektiv-avtal måste man ha en sammanhängande FL-ledighet på minst 10 arbetsdagar för att kollektiv-avtalet ska gå in o fyllnadsinbetala pension. Dvs dutta med FL 3-4dgr per vecka kan ge lite lägre pension.

2 gillningar