En till sak att tänka på är om din arbetsgivare har kollektivavtal eller förmåner utöver det gällande extra ersättning vid föräldraledighet. Varnar dock för att denna djungel var för mig ännu svårare att förstå än försäkringskassans regler. Brukar ha bra tålamod med att läsa in mig på saker, men fick nästan panik.
Vissa ersätter vid längsta FL-period, andra vid ett par perioder eller ett antal månader
Vissa styr mot hur länge du varit anställd.
Ofta är det att de lägger på % av lön eller så är det att de fyller upp till ett visst tak av lön.
En sak till som jag inte sett att någon skrivit om ovan gällande FL och försäkringskassan. Efter barnet fyllt 1 år så måste du ta FL på alla arbetsdagar du inte jobbar eller tar vanlig ledighet. Under år 1 så kan man ju ta ut ex 3 dagar och ingen ersättning för 2 dagar och ändå vara föräldraledig mot arbetsgivare utan att SGI påverkas.
SGIn beräknas väl på inkomståret på individnivå så om två föräldrar delar på f-ledigheten måste man väl vara f-ledig själv i över ett år innan den påverkas?
Det kan man ju tycka men tyvärr inte. För att skydda sin SGI behöver man ta ut 5 föräldradagar (av totalt 7 möjliga) efter att barnet fyllt 1. Däremot är föräldrapenningen skyddad under 2 år.
Läs under rubriken Vad ska man tänka på när det gäller SGI?