Jag och min sambo väntar barn i slutet av september, och har tänkt dela rakt på ledigheten. Försöker sätta mig in i djungeln vad gäller allt som rör ledigheten och hur man ska ta ut den klokast.
Man vill förstås ha då mycket ledigt som möjligt men samtidigt på ett så ekonomiskt sätt som möjligt. Vad bör man tänka på egentligen?
Vi båda omfattas av kollektivavtal.
En tanke slog mig, att någon kanske sitter på ett excellark från tidigare ledighet? Skulle vara enormt tacksamt om denna någon vill skicka det per pm isf .
Jag säger bara: det är bra att planera/optimera, men gör inte för stor grej av det.
Vill du ha längre ledigt, ta måndag->fredag.
Vill du har mer cash ta måndag->söndag.
Eftersom du får semester under föräldraledigheten, bör du matcha det med jobbets lediga dagar. Tex ta semester över jul-tid och påsk, då det är många lediga dagar då och föräldrapenning bryr sig inte om röda dagar. Detta gör att optimeringen av FP är olika varje år.
Tror även man är begränsad med rätten till ett antal perioder av föräldrapenning (3?), därmed kan du inte bara ta On-OFF hela tiden som det passar dig.
Vill Ni har Ni ju rätt att ta 1 år föräldraledigt från födseln, utan föräldrapenning och utan att förstöra din SGI. Ger ledighet, men inga pengar.
Kollektivavtal tror jag är ganska irrelevant. Däremot kan era företag ha någon bonus om Ni jobbat där tillräckligt länge. Jag fick tex 10% ovanpå föräldrapenningen, OM den togs ut i en period av minst 3 månader, före barnet fyllde 2år.
Som partnern har du även 10(?) dagar från födseln av barnet som måste tas ut inom en månad. Dessa räknas ej som föräldraledigt och går på sjukpenningsersättning.
Kanske saker som ändrats sen det var aktuellt för dig. Men nu gäller iaf att de 10 dagarna man tar i samband med födsel måste tar inom 60 dagar från hemkomst.
Kollektivavtal kan spela stor roll, info från Saco:
”Om du arbetar hos en arbetsgivare som har kollektivavtal har du i stort sett alltid rätt till föräldralön. Föräldralönen är en extra lön från arbetsgivaren utöver den ersättning som försäkringskassan betalar i form av föräldrapenning. Hur mycket föräldralön du kan få beror bland annat på vilket kollektivavtal du omfattas av och hur länge du har varit anställd.
De flesta akademiker omfattas av kollektivavtal som ger föräldralön vid föräldraledighet som motsvarar cirka 10% av lönen upp till lönetaket för föräldrapenning (cirka 43 750 kronor i månaden) samt mellan 80–90% av hela lönen över lönetaket. Hur länge du har rätt till föräldralön varierar, från 3 månader upp till hela perioden du är ledig med stöd av föräldraledighetslagen.”
Angående perioder kan det finnas regler hos arbetsgivaren om att ta föräldraledighet i ett antal sammanhängande perioder. Däremot kan man ta ut föräldrapenning i hur många perioder som helst. Man kan ju också ta enstaka föräldradagar som man ofta behöver när barnen blir äldre på tex studiedagar etc.
Försäkringskassan är snårig och man kan få olika svar från olika personer. Hade nog varit mer hjälpsamt att gå en kurs i föräldrapenning än förlossning ärligt talat. Men se till att ni skyddar er SGI.
Mitt tips är att räkna hur mycket ni vill/behöver röra sig med varje månad. Sedan får ni anpassa hur många dagar ni tar ut varje månad. Första året behöver ni inte ta ut någon dag men efter år 1 behöver ni ta ut 5 dagar/vecka för att skydda sgi. Här kan ni blanda låga och höga dagar om ekonomin tillåter.
Jag tog ut 12 dagar/månad första året med båda barnen och sen 5 dagar i veckan 1 år till på respektive barn. Så föräldraledig i 4 år rakt av (har 15 mån mellan mina barn).
Så allt är individuellt vad ekonomin tillåter och hur ni väljer att prioritera. Såg till att endast 96 dagar kvar på respektive barnen när de fyllde 4 år annars brann dagarna inne.
Jag har tolkat det som att ed inte bryter “perioden” om man informerar om att man exempelvis vill lägga in semesterdagar under julledigheten. Men detta informerar man väl in i samband med att man söker sin föräldraledighet, dvs förklarar hela bilden som man tänkt sig? Är det brukligt skulle ni tro att man gör så, eller brukar man lägga in ledigheten som föräldraledigt? Vill liksom inte uppfattas som alltför gniden om det inte hör till det vanliga
Det hör till det vanliga att bryta föräldralediga perioden för semester och vise versa. Många som lägger föräldraledigt över sommaren, för då kan inte arbetsgivaren neka om det görs i god tid. Sedan tar de semester utanför sommarsäsongen istället.
Enbart första 120 dagarna som är semesterlönegrundande om inte kollektivavtal säger nåt annat
Kan vara en fördel att planera semesterdagar istället för FP över högtider för att optimera inkomst.
Ni behöver ta ut motsvarande 100% tjänst för att bibehålla SGI
Ni kan ta halvtid med att tex jobba halva dagar, eller 2.5 dagar. Resterande tiden täcks av FP, sålänge Ni uppheåller 100% av tjänst. (jobbar man skift blir det klurigare)
Ni kan vara föräldraledig hela första året utan att förlora SGI oavsett hur länge Ni är lediga
Finns ett tak på hur mycket Ni får ut baserat på SGI. Kan vara fördelaktigt att anpassa vem som tar ut dagar därefter.
Kompensera förlorad inkomst av partner med tex pensionstillskott
Endast 96 dagar för respektive barn sparas efter 4 år annars brinner de inne
Ert jobb kan ha föräldralön vilket ger ett tillskott på föräldrapenningen. Kolla upp regler och om dessa har någon begränsning på tex ålder, period eller längd.
Ansök om föräldraledigt i tid hos arbetsgivaren och då kan de ej neka.
90 dagar av föräldrapenningen är på lägstanivå
Man måste ha tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå innan man kan ta lägstanivå.
Tyckte detta var så nära jag kom i denna tråd gällande min egen fundering. Hur är det med röda dagar mitt i veckan? Kan man ta 4 dagar föräldraledigt den veckan då och fortfarande anses ha 100% beläggning? T
I de fall du får extra från jobbet pga kollektivavtal är det i de flesta fall krav på att du får föräldrapenning. Den extra-peng är kopplat till de dagar du tar föräldraledigt.
Men inte alla företag kollar det och vissa betalar oavsett om du tar föräldrapenning eller inte.
Vill du ha lunket ledighet ta så få dagar som möjligt första år. I praktik kan du få det första året föräldraledig + 480 dagar.
Dessa dagar kommer du att kunna ta senare Istället eller tillsammans med semester. Dvs du kan får mer ledig även senare eller spara semester dagar eller får betalt för dem.
Det jag fick höra är att du ska täcka så du har en 100%-beläggning för bibehållen SIG efter första året.
Dvs hade du jobbat på den dagen men väljer att inte göra det, måste du ta en föräldrapenningsdag. Så beror på vilken typ av arbete man har. En sjuksköterska kanske måste titta på schemat för att svara på det. Oftast som jag förstod det så gör de det enkelt för sig och räknar lixom med dem i uträkningen.
Men kom även ihåg denna:
Många bra tips i den här tråden! Jag har själv ägnat mig en del åt att optimera intjäningen från arbetsgivaren under föräldraledigheten genom att planera in semesterdagarna på rätt tillfälle.
Det är ju ett ganska enkelt knep men kräver lite tankeverksamhet för att få det rätt.
Jag har tillsammans med en god vän knåpat ihop en hemsida som räknar ut de mest optimala föräldraledighetsperioderna. Finns såklart en del förbättringspotential men inte jättemycket tid över efter att man gjort klart dagens arbetspass och nattat två barn.