Jag har den fantastiska förmånen att ha första knodden på G med beräknat nedslag någon gång i September 2026.
Det låter ju smidigt med föräldrapenning i Sverige, och både jag och frun har föräldralön från arbetsgivarna, men ungefär där slutar det vara lätt att fatta hur man ska göra för bästa möjliga upplägg.
Förhoppningarna vi har är att fru är ledig Sep-Juni, tar semester Juli, börjar jobba i augusti, ca 10 mån föräldraledighet, 1 mån semester.
Jag följer upp med semester samtidigt i Juli, och tar föräldraledighet i ca 9 mån jag med. Har sparat upp rätt bra med ATF, semesterdagar mm.
Men, jag måste ta 6 mån sammanhängande ledigt (teknikavtalet) för att få föräldralön, bör jag då ta 7/7 dagar med föräldrapenning i början för att maxa FP+FL utbetalningarna följt av något lägre ersättning sista tiden? Jag måste ta dagar för att få vara hemma från arbetsplatsen enligt konstens regler, men SGI då?
Frun? Hon verkar kunna ta FL för upp till 180 kalenderdagar, vad det nu betyder?!
Vad har RTs samlade kompetensbank för erfarenheter och tips på hur man tar ut föräldraledigheten och föräldralönen korrekt/bäst?
Grattis!! Att få barn är det mest livsomvälvande jag varit med om men också så otroligt givande. Här snackar vi rikt liv!
Först och främst, du behöver inte ta ersättning från Försäkringskassan för att få vara föräldraledig, däremot behöver du göra det från barnets 1-årsdag för att skydda din SGI, och då räcker det att du tar ut 5 hela dagar per vecka.
Angående hur många dagar i veckan, om ni inte är i ett jättestort behov av pengarna så skulle jag rekommendera att ”bara” ta ut 5 dagar först från 1-årsdagen för att spara några extra dagar till framtiden. Alltid kul att kunna ha en vecka extra på sommaren eller pytsa in varje skolavslutning och påsklov.
Enklast där tycker jag är att man räknar baklänges från när ert barn fyller 4 år, då får man max ha sparat 96 dagar.
180 dagar för din fru, det är inte något i hennes kollektivavtal om att hon tjänar in semester och dyl de första 180? Förstod inte riktigt frågan där men man får 480 dagar från f-kassan totalt att disponera.
Grattis! Jag tycker inte heller ni helt ska styras av era arbetsgivares policy när det gäller föräldralön (föräldrapenningstillägg). Olika arbetsgivare har olika regler, tex om man får ta ut den i dagar i flera perioder, eller bara i en sammanhängande period eller bara om man samtidigt tar ut ersättning från försäkringskassan osv. Tjänar ni högt över brytpunkten kostar det mer att inte maxa föräldralönen (arbetsgivare betalar i regel 90% av lönen över brytpunkten). Jag tror inte ditt avtal kräver att du tar ut 7 dagar i veckan för att få ut hela tillägget. Jag skulle inte rekommendera att ta ut 7 dagar i veckan under någon period. Att båda föräldrarna har laglig rätt att vara ledig hur man vill barnets första 18 månaderna är en stor förmån. Jag skulle rekommendera att vara ledig ett par månader tillsammans i början.
Välkommen till föräldraskapet. Just föräldrapenning och föräldralön är snårigt, med svårtolkade regler och formler. Jag byggde ett excelark som funkade ok, för att räkna hur mycket stålar vi får ut. Rekommenderar att göra det. Försäkringskassan har också ett verktyg för att räkna på föräldrapenning, men där visas inte föräldralönen så klart.
Som sagts tidigare, så är 4-5 ersättningsdagar i veckan ganska lagom om ekonomin tillåter. En bra idé är också att ta ut den föräldralediges semesterdagar i samband med många röda dagar för bästa utdelning.
Glöm inte att man kan skattejämka hos Försäkringskassan.
Det ska nog rätt och slätt vara 6mån med föräldralön. Minns inte mer vad som stod i hennes kollektivavtal men det var några andra datumlängder jag triggade på.
Och då snackar vi såklart hög/full/sjukpenninggrundande dagar?
Jag kan inte göra detta tillsammans med föräldralönen. Frun kanske kan göra detta. Det står inte i hennes kollektivavtal.
Detta är specifikt en kalkylator där du har en kalender/perioder där du kan mata in andelar dagar med föräldrapenning/föräldralön? Vad hade du för upplägg i excelen?
Tackar så hjärtligast för lyckoönskningarna och tipsen.
Så som det ser ut just nu planerar vi ta ut 4-5/dagar per vecka (jag måste ta 5 dagar i veckan för SGI där efter 1års dagen). Frun har ett gäng semesterdagar som troligen inte går att trycka in runt hjul, men det ska hon få kolla med sitt lönekontor. Hade det gått att trycka in lite semester runt jul för henne så gör det nog rätt stor skillnad på lönen men det förutsätter att det går att göra. I slutändan löser det sig nog.
Jag har strategiskt sparat upp lite ledig tid i semester/atf-dagar så det finns krut i den ändan också för min del. Frun kommer räkna hem samtliga 25 semesterdagar för 2026 (brytpunkt sista dec) och jag kommer få alla för nästa år (brytpunkt sista mars 2027) så det kommer nog bli kalas detta.
Tror du missförstår. Det är alltså att t.ex. ta f-ledig fram till jul, ta ut semesterdagar under mellandagarna, och sen f-ledig igen. Då får man t.ex. 14 dagar med månadslön för 5 semesterdagar. Kan krävas att man övertalar chefen lite bara.
Det är bra att planera och inte gå i de värsta fällorna. Men du måste inte maxoptimera på ekonomisk ersättning. Att planera själva tiden med barnet så att det blir så bra som möjligt är viktigast.
@DavidtheDoom Får också första knodden i början av september 2026 och har också techsverige avtalet.
Vi måste ta ut 30 dagar sammanhängande period för att få ut en månads föräldrarlön. Dessa kan du blanda med höga/låga dagar, dock låser man upp låga dagar först efter man använt 180 höga dagar (sjukpenningsnivå).
Men din partner lär ha använt en del höga dagar innan det är din tur, och sedan kan du börja kombinera detta.
Jag tror inte jag räknar med att få ut 6 av 6 månader föräldrarlön, det är inte värt för mig att spendera massa dagar bara för att få 10% till. Kanske gör det 3 av 6 månader. Optimerar hellre dagarna till längre semester/när barnet har lov. Vi planerar också att spara 96 dagar som är max man kan spara efter 4 år.
Jag har max 6 mån, och då måste det vara en sammanhängande, obruten period. Däremot verkar jag inte behöva ta en massa dagar, men minst 5 dagar för att skydda SGI iom barnet kommer vara över året iaf en del av min period.
Vi kommer båda nå våra 6 mån ledigt med råge, just nu är planen:
Mammaledigt: Sep-Juni
Dubbelsemester Juli
Pappaledigt: Aug-framåt
I en perfekt värld så löser vi föräldraledigt till någon gång när vi närmar inskolning efter sommaren, men lite osäker på om vi kan få till det.
Med detta + nästa år så kommer jag ha ca 80 dagar ledigt att ta ut (60 semester, 20 ATF).
Målet är som många andra att ha en rejäl bank med lediga dagar att kunna plocka ut för höst-/påsklov och längre somrar ihop.
Har inte fått alla beräkningarna helt rätt pga försäkringskassans oförståeliga formler, men den är så pass nära nog att man kan planera månadsbudgetarna efter den.
Kollar man kollektivavtalet står det “För en sammanhängande trettiodagarsperiod av föräldraledighet med hel föräldrarpenning…”
Detta betyder 30 dagar sammanhängande dagar med föräldrarpenning. Om inte din arbetsgivare valt att vara schysst och inte kräva det i ett lokalt avtal.
Från Sveriges ingenjörer:
“Om ledigheten skulle bli kortare än […]sex månader, betalas föräldralön inte ut för längre tid än ledigheten omfattar. Du behöver i så fall komma överens om och träffa en särskild överenskommelse med din arbetsgivare om att du ska ha rätt till föräldralön uppdelat på fler än en föräldraledighetsperiod.”
Jag tycker det verkar rätt klart i denna formulering?
Är du säker på du har IT-avtalet inom TechSverige?
Där är det 30 dagar sammanhängande ledighet med hel föräldrarpenning. Det finns ingen begränsning på att dessa 6 månader behöver vara sammanhängande, du har 6st 30 dagarsperioder att ta ut. Kravet är att det ska vara innan barnet är 24 månader.
Jag är helt säker på att jag inte har IT-avtalet inom TechSverige.
Jag har teknikavtalet och det är almega som står hos arbetsgivaren. Citatet ovan är från Sveriges Ingenjörer som är mitt fackförbund.
Jag läser rätt upp och ned i citatet att “Om ledigheten är kortare än 6 mån så är det endast den ledigheten du har som ger föräldralön, du måste vara överens med arbetsgivaren om det ska gå att dela upp på fler än en period”.
Det är dock ett ickeproblem för mig, större bekymmer för frun som skulle vilja ta ut semester runt jul.
Du får betalt på de lediga dagar om du har angränsande semesterdag. Föräldraledighet kräver att du plockar ut en föräldraledighetsdag på dagen för att få betalt (typ julafton måste vara en föräldraledighetsdag då). Eller så tar man semester 23:e och får betalt 24-26.