Att taktisera med föräldraledighet

Det finns några trådar om föräldraledighet redan. I en av trådarna skriver @Fika följande:

“En intressant effekt som kan uppstå om man är FL på exv 80% och arbetar dag före eller efter helg är att arbetsgivaren betalar ut lön även för helgen. Jag känner dock inte till om det fungerar så överallt eller bara på vissa företag, eller för den delen heller riktigt varför det blir så.”

Utöver det kan jag googla mig lite fram till att det verkar som att arbetsgivaren gör kalenderdagsavdrag om man är borta mer än fem dagar, men bara arbetsdagsavdrag om man är borta mindre än så, vilket skulle kunna vara en förklaring.

Jag och min fru väntar vårt första barn inom ett par veckor. Jag har fått okej från min chef att vara ledig hela sommaren (ca. 2,5 månader) för att få tid tillsammans den första tiden. Jag är dock själv chef så jag kommer behöva åka in till jobbet vid enstaka tillfällen under sommaren för att ha avstämningar med mina medarbetare (typ 1 gång varannan vecka).

Min plan är att ta semester varje måndag och fredag under hela sommaren, samt ansöka om föräldrapenning för tisdag till torsdag varje vecka. De dagar jag behöver åka in till jobbet försöker jag planera in på antingen måndagar eller fredagar och då blir det en vanlig arbetsdag istället för semester.

Min arbetsgivare betalar föräldralön upp till 90% av ordinarie lön (inget tak). Enligt mina beräkningar innebär det att jag 60% av tiden kommer få 90% av lönen, och resterande 40% av tiden får jag 100% av lönen, vilket blir ett snitt på 94% samtidigt som jag använder tre föräldradagar och två semesterdagar per vecka.

Detta verkar som ett väldigt effektivt sätt att använda dagarna. Är det något jag missar?

Min fru kommer vara föräldraledig helt utan att använda föräldradagar under sommaren så det blir inte tal om några dubbeldagar. Hon använder upp sin semester och resterande kör hon med enbart föräldralönen från arbetsgivaren.

Optimering av ledighet är alltid intressant som anställd med begränsad ledighet. När det finns klämdagar och 75 % dagar (som det fanns hos min arbetsgivare när jag jobbade) så kunde man få ihop flera dagar med timmarna som fanns som arbetstidsförkortning.

Nu är det 30 år sedan det var aktuellt för mig med föräldraledighet, men vad jag minns så var då föräldraledighetsersättningen från försäkringskassan alltid i kalenderdagar. Sedan kunde det räcka med att ta ut de dagar som man skulle vara ledig från jobbet, dvs vanligen måndag-fredag = fem dagar per vecka. Ersättningen blev då 80 % av lönen *5/7, dvs reducerades med ca 28 %. Är det inte så längre?

Ytterligare en fråga på din beskrivning. Är det inte så att det krävs uttag av föräldraledighetsdagar för att man ska få “föräldralön” från din arbetsgivare?

Tyvärr måste man (nuförtiden iaf) ta ut måndag till söndag för att få ut 80% av sin lön. Den högsta ersättningen man kan få är 1218 kr per dag, vilket är ca. 37050 kr/mån, vilket är samma som 80% av den maximala SGI (47750 * 0.8 * 0.97). Men detta kräver då att man tar ut 7 dagar per vecka.

Som svar på din andra fråga: Nej, arbetsgivaren betalar föräldralön oavsett hur många dagar man ansöker om FL från Försäkringskassan. Detta är jag säker på. Däremot vet jag inte hur föräldralönen beräknas. Är man ledig på heltid är det enkelt, då är föräldralönen mellanskillnaden mellan 37050 kr och 90% av min lön. Men om man bara tar några dagar mitt i en vecka vet jag inte hur det beräknas.

För att inte förvirra framtida läsare så kan det vara värt att förtydliga att avtalet gällande föräldralön som din fru har är relativt ovanligt, och att de flesta arbetsgivare endast betalar föräldralön för dagar då föräldrapenning tagits ut, och att denna lön utbetalas i efterhand när den anställda uppvisar utbetalning från Försäkringskassan.

3 gillningar

Min förra arbetsgivare betalade ut utan uttag från FK.

Min nuvarande betalar ut full föräldralön om man tar fyra dagar per vecka från FK. Ingen kontroll hittills.

Menar att det görs nog väldigt olika. Detta är två stora arbetsgivare.

1 gillning

MIn fd arbetsgivare hade en blankett där man inför ansökan om “föräldralön” skulle intyga att man tog ut full ersättning från FK. Någon efterkontroll gjordes dock inte.

Tips om du ska va långledig.
Arbetsgivaren betalar full lön för en månad även om det är röda dagar. Så bättre att ta semester i december än mitt i sommaren.

Jag tog föräldraledigt från juni till november, sen semester alla arbetsdagar i december. Vilket gav mig full månadslön i december och semesterlönsjustering i januari.

Det kanske skiljer sig lite beroende på hur man justerar löneperioder osv men tror de flesta tjänar på det.om man inte tar ut föräldrapenning på röd dag då.

1 gillning

Njae, ovanligt skulle jag nog inte påsta att det är att föräldralön inte är kopplad till uttag av föräldrapenning. Men de avtalen har ofta andra begränsningar t.ex. max 6 månaders föräldralön eller liknande. Men det skiljer absolut mellan olika (kollektiv)avtal.

Kolla upp kollektivavtalet för dit område då det definerar vad som gäller.

Exempelvis,

Exempel där detta förslag skulle medföra att man inte får föräldralön då det inte längre är sammanhängande föräldraledighet,

I mitt avtal är det också 1 månad kararens innan man får föräldralön.

Observera att detta gäller teknikavtalet och villkoren varrierar mellan olika avtalsområden.

2 gillningar

Hej!

Mitt första inlägg efter måånga år och timmars lurkande och podlyssnande.

Jag är nybliven pappa och har undersökt samma sak (Unionen). Även hört med lönekontoret. Har inte läst om någon annan som gjort samma tidigare, så måste återge min bild av det, med risk att jag kan ha ”otur när jag tänker” eller missar något.

Tar man full FL och vill ha maximalt utbetalt behöver man plocka ut 31 dagar i månaden. Ens 240 FL dagar räcker då 240/31= drygt 8 månader.

Kan man däremot tänka sig att jobba varje, säg måndag, är man aldrig ledig fler än 5 dagar i följd, och då räknas FL dagarna på arbetsdagar istället (21st). I och med att man dessutom jobbar, lågt räknat, 4 dagar i månaden behöver man endast ta ut 17st FL dagar. Ens dagar räcker då plötsligt 240/17 = 14 månader med i princip samma ersättning.

Känns lite för bra för att vara sant. Eller är det endast att delen som arbetsgivaren i unionens avtal täcker upp till 90% räknas mot nämnare 21 och att det inte avser delen som försäkringskassan betalar ut? I så fall gynnar denna modell åtminstone höginkomsttagare väl, där ersättningen från arbetsgivaren är en stor del av utbetalningen.

Då våra tjejer var små (19 och 23 år idag) jobbade jag deltid mån-tor (80% lön) tog sen FL fre-sön (57% FL) eftersom jag hade högre lön än frun valde vi att jag tog ut så många FL-dagar som möjligt på det sättet. Då kunde man även få ut de lågbetalda dagarna på det sättet. Osäker på hur det funkar idag. Men då kändes det ganska optimalt.

Mentalt ska du också skilja på regelverken för ”ledigheten” (FL Xår och rätt till deltid Yår) och regelverket för ”pengarna”. Dvs du kan ju jobba deltid 80% och vara ledig 1 dag i veckan utan att ta föräldradagar osv.

Många tänker ju föräldrapenning kopplat till den som har lägst lön för att förlora minst pengar. Med hjälp av deltid och OM det fortfarande funkar så idag kan det vara bättre att den med högre lön tar ut maximalt med FL-dagar.

Tack för ditt svar! Teknikavtalet gäller även på min arbetsplats, men arbetsgivaren har valt att förbättra det ytterligare för medarbetarna. Föräldralön betalas ut från dag 1 och det finns inget krav på sammanhängande ledighet för att få föräldralön. Jag har rätt till föräldralön i 180 dagar. Om jag gör enligt mitt exempel behöver jag bara ta ut tre dagar per vecka, vilket gör att det räcker väldigt länge.

Min tolkning är att om du bara jobbar måndagar så är du ledig 6 dagar i följd varje vecka (tis - sön). Därför har jag lagt upp det så att jag jobbar både måndag och fredag, men att jag tar ut semesterdagar de flesta måndagar och fredagar tills semestern är slut.

Hmm… får inte riktigt ihop hur du tänker. Men, om man håller isär fl-dagar, föräldralön från arbetsgivaren, och löneavdraget, så blir det lite enklare att räkna på det.

Man har per förälder 195+45 dagar, på högsta och lägsta nivå. Dessa är alltid värda en fast summa per dag baserat på din lön, upp till 10 PBB. Den maxar ut på 1218 kr/dag för högsta nivån oavsett hur många dagar du tar ut.
Så ersättningen från FK kan du laborera med vilt.

Om man har en arbetsgivare som ger föräldralön för att täcka upp till 90%, oavsett antal dagar du tar ut från FK, så är det (generellt sett) fortfarande bara på det som överstiger 80% upp till 10 PBB och 90%på summan över; och (nu antar jag, för jag har inte stött på annat) bara för de dagar du tar fl från arbetsgivaren.

Och till sist löneavdraget, som då oftast är lön/21 om man är ledig färre än 5 dgr, och lön×12/365 om ledig fler.

Så ta en månadslön på 60000.
Då har du ett dagsavdrag på 2857 på färre än 5 dgr, och 1972 på över 5 dgr.

Om du maxar ut fl från FK på samma lön är det ~36500 om du tar en 30-dagarsmånad, 7 dgr i veckan

Och föräldralönen, om du är helt ledig, torde bli 4775 (för att täcka upp till 90% upp till 10 PBB) +11025 för resterande 90% upp till 60000. Så totalt 15800.

Så helt fl från jobbet, med fullt 7/7 uttag av föräldradagar från FK ger då typ 52300.

Så fort du laborerar med 5-dagars-gränsen så blir avdraget så pass mycket högre, och föräldralönen troligen något lägre, att man inte går plus på det (min magkänsla säger att man går lite back tom).
Mao, det är svårt att “vinna” på det rent finansiellt

Vill man sträcka ut sina 195 dagar så mycket som möjligt, så får man ta ut färre dagar per vecka, och helt enkelt acceptera att inkomsten blir lägre.
Tex heltidsledig från arbetet, men 4 dgr från FK =~36700. (20900 fr FK +15800 fr AG)