Det finns några trådar om föräldraledighet redan. I en av trådarna skriver @Fika följande:
“En intressant effekt som kan uppstå om man är FL på exv 80% och arbetar dag före eller efter helg är att arbetsgivaren betalar ut lön även för helgen. Jag känner dock inte till om det fungerar så överallt eller bara på vissa företag, eller för den delen heller riktigt varför det blir så.”
Utöver det kan jag googla mig lite fram till att det verkar som att arbetsgivaren gör kalenderdagsavdrag om man är borta mer än fem dagar, men bara arbetsdagsavdrag om man är borta mindre än så, vilket skulle kunna vara en förklaring.
Jag och min fru väntar vårt första barn inom ett par veckor. Jag har fått okej från min chef att vara ledig hela sommaren (ca. 2,5 månader) för att få tid tillsammans den första tiden. Jag är dock själv chef så jag kommer behöva åka in till jobbet vid enstaka tillfällen under sommaren för att ha avstämningar med mina medarbetare (typ 1 gång varannan vecka).
Min plan är att ta semester varje måndag och fredag under hela sommaren, samt ansöka om föräldrapenning för tisdag till torsdag varje vecka. De dagar jag behöver åka in till jobbet försöker jag planera in på antingen måndagar eller fredagar och då blir det en vanlig arbetsdag istället för semester.
Min arbetsgivare betalar föräldralön upp till 90% av ordinarie lön (inget tak). Enligt mina beräkningar innebär det att jag 60% av tiden kommer få 90% av lönen, och resterande 40% av tiden får jag 100% av lönen, vilket blir ett snitt på 94% samtidigt som jag använder tre föräldradagar och två semesterdagar per vecka.
Detta verkar som ett väldigt effektivt sätt att använda dagarna. Är det något jag missar?
Min fru kommer vara föräldraledig helt utan att använda föräldradagar under sommaren så det blir inte tal om några dubbeldagar. Hon använder upp sin semester och resterande kör hon med enbart föräldralönen från arbetsgivaren.