Gå ner i tid som pappaledig

Hej,

Funderar på att jobba 4 dagar i veckan när vi får vårt första barn. Tänkte ta dagen som tjänstledigt. Är det dumt? :thinking:

Om jag tar ut föräldrapenning den dagen i veckan jag är ledig räknas det då som en period av ledighet? Man har ju 3st på ett år. Eller hur funkar det? :face_with_monocle:

Om jag tar den lediga dagen i veckan som obetalt/tjänstledigt, då kommer min föräldrapenning bli sämre nästa år va? :money_with_wings:

Hur lyckas det med ekonomin så bra som möjligt? :moneybag: #föräldraledighet #ekonomi #arbetsliv

Jag vet inte något om det där med 3 perioder osv.

Men jag själv valde att inte ta ut föräldradagar första året när jag var hemma med barnet. Det var inte ett ekonomiskt beslut.

Om jag minns rätt (3 år sedan) gjorde jag så för arbetsgivaren får inte neka en att vara hemma första året oavsett om man tar förädradagar eller ej. Efter ett år kan dom lägga sej i när man vill vara ledig, men inte om man tar ut föräldradagar.

Så det var ett sätt att maxa tiden med barnet och friheten att själv välja hur mycket och när jag är ledig med honom.

1 gillning

Fram tills barnet fyller 1 år är din sjukpenninggrundande inkomst skyddad, dvs du behöver inte ta ut betalda föräldraddagar för att inte få mindre betalt för dina dagar nästa år.

Vi får också bara ta 3 perioder per år, så man får tänka efter lite. Tänk på att du har semesterdagar att jobba med, så om du vill vara ledig 6 veckor på sommaren så kan du ju ta bara föräldraledigt då och på så vis spara din semester. Den kan du sedan använda lite hur du vill utan att det räknas som ytterligare en period ju. Hos oss tillåter inte arbetsgivaren fler perioder bara för att barnet är under 1, men vissa gör det.

Kolla upp om ni har föräldralön (tillägg från arbetsgivaren så att man får 90% av sin lön i början av föräldraledigheten) och vad som gäller då. Vissa arbetsgivare har att man får föräldralön första perioden, andra har första 180 dagarna. Har hört om någon som tog en kort första period och då bara fick föräldralön den perioden och förlorade en del på det. Maila lönekontoret eller fråga chefen. Lycka till!

1 gillning

Tycker att det är ett otroligt bra beslut att spendera så mycket tid som möjligt med barnen.

7 gillningar

Vi har också regeln om 3 perioder men min chef har sagt att hon aldrig skulle använda den regeln för att hindra mig från att vara föräldraledig två halvdagar i veckan (jag är 20% föräldraledig). Regeln är till för att stoppa problem som uppstår när föräldrar ska ta ut ledighet under alla klämdagar och lov utan att ta hänsyn till andra (sommar, höst, påsk, sport, jul). Genom att ha den regeln kan man inte lägga veto med hjälp av föräldraledighet vid alla sådana tillfällen. Men det kan säkert tolkas olika av olika chefer. Det bästa är väl att du pratar med din chef om hur du vill göra.

Rent ekonomiskt är det smartare att ta föräldraledigt skulle jag tro, åtminstone när barnet fyllt 1 år eftersom du annars får en sämre SGI hos Försäkringskassan.

3 gillningar

Tack för ett tydligt svar. :saluting_face:

Som jag ser det är poängen med pappaledighet att vara själv med barnet. Det är då man lär sig all hantering och bygger en stark relation med barnet. Att vara ledig lite här och där är inte fel men om du ska välja skulle jag hellre prioritera en längre sammanhängande ledighet.

Jag var pappaledig åtta månader med vår äldre son. Med den yngre sonen fick jag offra pappaledigheten för att få en utlandstjänst. Jag kan känna en sorg över det men man kan inte få allt. Jag skulle dock ställa målsättningen att vara själv med barnet över alla ekonomiska hänsyn.

Det varierar väldigt mycket hur krävande barn är. Om man själv, partnern eller släktingar har olika diagnoser ökar förstås risken för mer krävande barn. Jag har själv två små barn. De är för det mesta snälla och skötsamma och sover gott på natten. Som pappaledig hade jag sovmorgon tillsammans med knodden.

4 gillningar

Prata med din partner. De första månaderna kan det underlätta om den som jobbar istället jobbar kortare dagar än är ledig en dag i veckan. Vis av erfarenhet in jag säga att man kan få en bebis som vill kliva upp kl 5 och som man sen måste amma och underhålla hela dagen. Båda sakerna är tröttsamma så en partner som kommer hem tidigare så man får gå och lägga sig en stund kan vara guld värt.

Det tror jag nog det finns gott om.
Det finns dessutom gott om arbetstagare som vill vara föräldralediga precis alla skollov, klämdagar, storhelger etc.

1 gillning

Om du väljer att gå ner till 80 procent arbetstid så räknas det endast som en period. Då gör du en ansökan där du skriver att du kommer arbeta 80 procent och hur du kommer förlägga arbetstiden.

Om du däremot gör en ansökan för varje tillfälle så räknas det som flera perioder.

4 gillningar

Kommer du få föräldrarlön från din abg när du tar ut föräldrarpenning. Kolla upp hur den påverkas om du jobbat deltid innan föräldrarledighet.
Även tjänstepensionen kan bli påverkad. Måns kollektivavtalad tjänstependioner har premiebefrielse i samband med föräldraledighet, men om du jobbat deltid precis innan så kommer den att räknas på den lön du fått under perioden du jobbat deltid.
Jag säger inte att du ska avstå att jobba deltid, bebistiden är så kort och intensiv så det kan vara värt det ändå. Tänker bara att man ska göra medvetna val.

Jag tar föräldraledigt varannan måndag. Mycket trevligt :slight_smile:

Jobbar redan “bara” 4 dagar i veckan, trots heltidstjänst, så varannan vecka jobbar jag bara 3 dagar och får 4 dagar sammanhängande ledighet. Har inte haft några problem att få det beviljat.

Definitivt värt det att kunna umgås mer med barnet :slight_smile:

3 gillningar

Vill du få ut mer pengar kan du lägga FL på helgen också om du är FL på måndagen eller fredagen. Jag har gjort mycket så.

1 gillning

När min knodd var liten så jobbade jag en period 80% där de lediga 20% var förlagda till måndagar. Som någon ovan skrev så kan du söka för en period med en sån fördelning och behöver inte söka för varje enskild måndag. Har också jobbat 90% med de tio lediga procenten varannan onsdag.

1 gillning

Tänkte inte ens på det. Tack!

Du har rätt att gå ned i arbetstid för du kan komma överens med arbetsgivaren att det innebär en viss dag. Sen om du tar fp den dagen eller ej är upp till dig.

1 gillning

Jag kom överens med min arbetsgivare om att jobba halvtid, jobbade två dagar enda veckan och tre dagar andra veckan.

Reglerna i det här fallet är ju bara om man inte kan komma överens.

1 gillning

Får man ta föräldrapenning på helgen även om man inte jobbar helg?

Ja, förutsatt att du avstår jobb på måndagen eller fredagen och tar föräldraledigt då.

2 gillningar

Precis som Mattias säger. Jag har kört mycket FL på helger med kontorsjobb(må - fre)

1 gillning