I år är det dags att bli familj och jag har lite funderingar om föräldrapenning. Den är ju skatt på, men det jag undrar är om beloppen som citeras hos försäkringskassan är före eller efter skatt? Jag gissar före. Min tjej kommer ha max sgi vilket i 2026 är 1259kr/dag tydligen. Är det alltså 1259 x 0.7 egentligen?
Ni som har barn: hur gjorde ni med ledigheten? Jag undrar inte så mycket om fördelningen mellan föräldrar, utan snarare antal dagar per vecka ni tog ut och hur lång total period av ledighet ni hade! Vi optimerar nig helst för så lång ledighet som möjligt, men med dräglig peng under tiden.
I vårt fall kommer hon få alla dagar hon får ta eftersom jag har full flexibilitet i egna bolaget.
Med första barnet tog vi ut 3-4 dagar/vecka under första levnadsåret, därefter 5 dagar/vecka för att skydda SGI. Med andra barnet har vi inte haft lika stort behov så vi tar ut 2 dagar/vecka under första levnadsåret.
Vi tog 2 månader gemensamt med första barnet precis efter förlossningen därefter var vi hemma till barnet var ca 18 månader. Vi tog 3 månader gemensamt precis efter förlossningen med andra barnet och planerar att göra ungefär som med första dvs han får börja förskolan när han är ca 18 månader. Mamman tog ut ca 1 månad föräldrapenning i slutet på graviditeten också.
Tänk på att man måste ta ut 7 dagar/vecka för att få full ersättning och då tar dagarna slut snabbt.
Det viktigaste med optimering av föräldraledighet är inte själva pengarna. Det är för att få trevlig familjeliv. När man får barn brukar alla relationer bli mycket mindre jämställda. Så jämställdhet är en bra sak att optimera för. Ha ledighet och tid med barnet så att tex båda föräldrarna är bekväma med att tex åka iväg själv ett par dagar med bebisen. (Få män är det…) Båda får en lång period (flera månader) hemma själv med barnet. (Så att man får den erfarenhet). Och liknande saker.
Ojämn arbetsbörda i familjen och låg förståelse för den andra förälderns situation försämrar relationen drastiskt.
Och se till att ha en dejt night i veckan tillsammns. Även om det blir hemma, i mysikläder med bebisen brevid. Att få barn sliter massor på relationen. Prioritera relationen direkt.
Just det här exemplet är svårt i praktiken för män om bebisen ammar. Men jag förstår din poäng och håller med dig om att ett jämlikt föräldraskap är bra för familjen.
Håller också med om att det viktigaste är att man planerar för att främja familjens välmående. Det var därför vi valde att ta en lång tid gemensamt ledigt direkt efter förlossningen. Men tyvärr så har såklart inte alla möjlighet till det
Jämställdheten blir nog inte ett så stort problem! Jag kommer kunna styra mycket över min egen ledighet men ändå ta full lön. Bara att gå ner i timmar, eller vara ledig. Hon har inte den möjligheten. Att ge henne alla dagarna handlar mer om var de blir mest värdefulla, dvs hur vi får som mest ledighet tillsammans. Tar jag en massa av föräldraledigheten som jag ändå kunde skapat ledigt för mig själv känns det lite slösaktigt.
Men frågan om hur folk gjort med antal dagar i veckan man tar föräldrapenning börjar bli väldigt relevant! @Carl-Fredrik hur mycket mer än ett år räckte det med 3-4 dagar i veckan sen 5?
Tycker ofta det är väldigt otydligt på fsk om det är före eller efter skatt. Förstår inte varför de inte kan vara tydliga där.
Vi maximerar föräldraledigheten. Vid första ungen tog jag tre veckors ledig vid födsel. Sen var mamman ledig sex månader typ tills jag tog ledigt och då körde vi sex månader då båda var lediga. Vi åkte ut och reste i flera månader. Sen var jag ledig typ sju månader till vilket blir en sisådär 13 månaders ledighet för mig sammanlagt och 12 månader för sambon. Utöver det sparade vid 96 dagar som använts för att dryga ut semestern i typ tio år.
Det är bara att räkna bakåt. 480 dagar totalt, dvs 240 per person. 48 dagar sparade gör att det blir 192 kvar. 7 månader med full ersättning för att 147 dagar försvinner. Kvar blir 45 dagar för det första halvåret jag var föräldraledig om jag räknat rätt. Blir inte många dagar i veckan.
Jag vill minnas att hon oftast tog 3 dagar/vecka med första barnet, sen efter 18 mån tog jag 1 dag/vecka och nu är han snart 4 år och nu har vi ungefär 90 dagar kvar vill jag minnas (de där lågvärdesdagarna)
För oss är största värdet med föräldradagarna att kunna vara lediga när vi vill. Därför tog vi inte ut ngt första året och sparar maximalt med tanke på cutoff och sgi.
Mycket bra inlägg. Mitt tips är försöka vara ledig så att båda får uppleva lite av alla perioder av bebisens första två år. Dvs vara lediga samtidigt eller dela på veckor till exempel. Den är ovärdeligt för bådas bonding med barnet och som ”vaccin” mot relationsslitage.
passar också på att slå ett slag för delamning. Om man får till det, kan man amma väldigt mycket men ändå ha möjligheten att ge flaska ibland. Vilket är både en investering i anknytning och i relationen.
Min man använde också denna dåliga ursäkt för att aldrig lämna hemmet med bebis. Trots att jag precis varit borta 2 nätter utan bebis. Hemma gick bra att mata. Men han verkade tro att flaskan inte fungerade utanför ytterdörren. Våra barn är 10 och 14 år nu och jag är fortfarande bitter för att han inte steppade up mer under bebis-tiden. Det var faktiskt hans bebis lika mycket som min.
Det låter inte schysst. Jag borde väl förtydliga att jag syftade på barn som inte “tar flaskan” men vet inte hur vanligt det är, har dock upplevt det själv.
Jag kanske missförstår, du önskade att han gick ut mer utanför hemmet med era barn när de var små (den önskan har jag förståelse för, det känns alltid bättre när man tagit sig ut) och det gör dig 8 år senare fortfarande bitter att så aldrig skedde? Vad är egentliga skadan som skett utöver du inte fick som du ville kring hur han skötte sina föräldradagar? Behövde du anpassa dina föräldradagar efter hans bild av hur du skulle spendera dina föräldradagar?
Något här låter för mig lite off, men jag vet ju inget mer än de få rader du skrivit här.
Generellt: att ta ut barnen ensam är ett klassiskt sätt att ge dem andre föräldern lite andrum hemma. Skulle också bli knäpp om jag aldrig fick det eller alltid var tvungen att följa med på varenda utevistelse.
Ja!! Det är ju toppen om man får till amning, men att min sambo delvis kunde mata med flaska var en riktig räddare i nöden med vårt andra barn (som ville ammas/matas varannan timme, dygnet runt, de första 10 månaderna…). MEN detta säger jag med stor förståelse för att vi alla, både barn och vuxna, är individer som fungerar olika. Vår första bebis tog flaska kanske två gånger, sedan vägrade hon helt.
Till TS:
Grattis till kommande bebis! Om ni vill optimera tiden (klokt val!): försök räkna baklänges! Det gjorde vi. Vad behöver ni få in för att gå runt, och hur många fp-dagar kräver det? Kan verkligen rekommendera att vara hemma tillsammans den första tiden, mer än de 10 dagar som ges. Det är en enorm omställning som kan ta tid att landa i, och det är ju alldeles speciellt (och smått overkligt) att komma hem med en ny familjemedlem.
Beroende på hur förlossningen gått kan man som kvinna vara rätt sliten, och enligt min erfarenhet (och flera vänners) är det inte alls säkert att amningen bara ”löser sig” naturligt (om man nu vill amma). Det kan kräva en hel del jobb, och smärta. Då är det fantastiskt att ha en partner hemma som kan stötta med markservis: fixa med mat och städning, massera ens axlar, servera ett stort glas juice och ta bebisen ibland när det inte är matdags
Vi har genomgående delat på föräldraansvaret och också kunnat vara hemma tillsammans under extra krävande perioder. Det har varit fantastiskt och för oss nog en förutsättning för att kunna fortsätta ha en kärleksfull och respektfull relation. Att bli förälder är slitigt, men ack så speciellt!
Tack! Egentligen klarar vi oss på bara min lön. Vi har knappt utgifter, och jag har bara antagit att jag kommer få tvätta, diska städa osv ovanpå jobbet för det mesta. Mitt kontor är också hemma hos mina nu pensionerade föräldrar, så om vi antar att jag skulle jobba varannan dag i snitt efter första månaden ledigt, tänker jag att det kan gå att ta med honom till farmor och farfar så småningom. Även min tjej har sagt att vi gärna kan ta sovmorgon och lunch och sen åka dit så jag hinner ströjobba lite. (Det är inte långt dit heller). Det känns som att det finns ganska goda möjligheter att vara lediga tillsammans mycket men ändå få bolaget att gå runt.
Inspiration till tråden handlar mest om hur mycket man får ut för varje dag man tar i veckan, men jag får helt enkelt räkna baklänges som ni säger!