Optimering av föräldrapenning

Sätt inte baranen på förskola för tidigt. Vi har sett stor skillnad genom att ha första barnen hemma längre jämfört med andra barnen som fick börja på förskolan redan efter 1,3år (vilket är vanligt). Detta är dock inte alltid möjlighet men man kan alltid skära ned på andra saker för att få mer tid med barnen.

Är eknomnin inte det viktigaste utan barnen så hade jag prioriterat att ha barnen hemma längre.

Sedan när barnen är 3-5år kommer vi ta ut längre semester på sommaren för att få vara med barnen maximalt. Det kommer kosta men vi har sparade föräldradagar samt att vi har god ekonomi som tillåter detta. Samt att vi har sparat på sidan av för att ha råd med detta.

Optimera inkomisten så ni har möjlighet att ta ut längre ledigheter med barnen då och då under småbarnsålderna 3-5 år.

2 gillningar

Jag gissar att du redan sett detta, men postar iaf (om inte annat så för nån annan):

Detta ger belopp innan skatt. Sen tillkommer ju barnbidraget också.

1 gillning

Om du har eget bolag och styr över din egen tid så finns ju inte heller ledighet på samma sätt som en traditionell anställd. De flesta egenföretagare har ju svårt att helt koppla loss i typ ett år och sedan ha ett bolag att komma tillbaka till, då lär man inte ha många kunder kvar.

En strategi är att helt enkelt maxa de dagarna man kan direkt då man har så hög sgi som möjligt och och inte ta ut någon lön i bolaget. Du kan ju fortfarande fakturera in pengar i bolaget men ta bara inte ut någon lön utan försök förränta pengarna där och sedan kan du ta utdelning.

ju tidigare du tar ut maximal föräldrapenning ju tidigare blir ju pengarna tillgängliga för att till exempel investera, det blir ju lite av en pappersprodukt när du är egenföretagare att spara dagar och hålla har du ju ingen användning för om du inte funderar på att bli arbetstagare i framtiden

Jag själv började när jag var 2.5 år tror jag och tanken är att det blir dags där runt 3 år. Hon blir ledig hemma så länge det går (så är vi lediga tillsammans så mycket som möjligt) och sen följer lillen med mig till farmor och farfar när hon börjar jobba (förmodligen 80%) efter sin ledighet tills han är ca 3. Då jobbar jag nog halvdagar, så vi tar lite sovmorgon (eller inte om han vill upp med tuppen), äter lunch hos föräldrarna, de går på utflykt medan jag jobbar en halvdag eller så har han alla mina 1000 gamla leksaker som morsan har sparat på. Lite jobb måste ändå bli gjort, så jag ser det som en ganska bra kompromiss. Det är föräldrarnas första barnbarn och de vill helst ha honom här varje dag de kan.

@FallenFetaOst Ovan kanske är en tillräcklig beskrivning av hur jag tänker gå tillväga. Det stämmer att man måste hålla glöden varm, så att vara helt och hållet ledig månader i sträck kommer inte att gå. Däremot vinner jag extremt mycket flexibilitet till vardags och kan vara ledig vilken dag som helst med lite framförhållning. Sitter på ett par års överskott till löner, så det finns buffert och utrymme för utdelning. Vill ändå upprätthålla kontinuitet inom bolaget, men det finns mycket svängrum.

Du missförstår. Vad han gör när han är hemma själv med barnen bryr jag mig inte om. Men när vi är båda lediga vill jag ibland vara själv hemma. Det är otrolig mycket mer vilsamt att vara hemma själv. Särskilt när man ammar, men även efteråt när barnen är små. Men detta fick jag inte. Han tog aldrig tag i det.

3 gillningar

För den som gillar att optimera så kan jag lägga in att det minsann går att skattejämka hos Försäkringskassan. Så även om de drar 30% skatt som standard så kan man hämta ner det precis som lönen, om man t.ex. har annan inkomst under del av året.

1 gillning

Lovar dig att det inte ska bli så! Det är som sagt redan del av planen att jag och mina föräldrar kommer avlasta henne mycket.

Det hade jag också vart bitter på. Illa.

Jag skulle rekommendera att räkna på hur många FL dagar ni vill ha kvar efter inskolning och sen räkna bakåt för att bestämma uttag. Vi ville maxa och ha 96 dagar kvar när barnet fyllde 4 för att kunna vara lediga mer under skolloven. Sen ville vi kunna ta en månad extra ledigt per år per person mellan 1,5-4år. Vi har också räknat med alla dagar, även de som knappt ger ersättning, då det är själva möjligheten till att vara ledig som är det stora värdet för oss.

Vi skolade in vid 18 mån. Där jag bor är det svårt att få plats på sitt förstahandsval om det inte är augusti så om det är situationen där ni bor kan det vara något att utgå ifrån (man har alltid rätt till garantiplats men för oss skulle det ha inneburit två inskolningar på olika förskolor under rätt kort tid, plus sämre logistik pga att garantiplatsen låg längre från hemmet). Vi valde att knappt ta ut några dagar när vi var hemma på heltid några månader i början, båda tog ut semester. Sen jobbade vi 50% båda två i ca 14 mån, och då behövde vi ta ut 2,5 dagar i veckan var. Vi avbröt FL ett par gånger för att ta ut semesterdagar och för att vara helt lediga från jobbet för att resa. Under perioden jobbade vi båda 50% för 80% av lönen. Jag tycker det blev en väldigt bra balans mellan ledighet, inkomst (under FL och på sikt då lång ledighet korrelerar med lägre livslön), och jämställdhet.

1 gillning