Föräldraledighet, olika inkomster men båda över inkomsttaket

Hej!

Snart är det dags för vårt första barn att anlända och regelverket kring föräldraledighet/föräldrapenning förblir en djungel för mig hur mycket jag än läser om det. Kanske kan kloka huvuden på forumet lämna lite tips? :slight_smile: Jag beskriver våra förutsättningar här:

• Mamman tjänar 52 000 kr/månaden och har kollektivavtal som betalar 10% föräldralön
  • Pappan jobbar som konsult med ett procentuellt arvode (75% av det fakturerade beloppet hamnar på hans lönekonto, brukar ta ut mellan 55 000 - 80 000/månaden + förmånsbil. Arbetsgivaren betalar inte något föräldralön. Alla uttag/förmåner kommer ur 75%-potten)
  • Vi har boendekostnader på ca 25 000 kr/mån
  • Vi vill behålla barnet hemma i ca 15-18 månader. För närvarande tänker vi att det blir mamman som får ta den större delen av föräldraledigheten (pga skillnad i lön/lönemodell)

Hur skulle ni ha resonerat och lagt upp det?

2 gillningar

Jag hade lagt upp det enkelt med
Mamman hemma månad 0-12
Pappan hemma 12-18
(ej räknat på föräldradagar här utan bara principen.)

Första delen behöver mamman rent praktiskt vara hemma. Är inte mycket för oss män att göra pga amning och återhämtning mm.
Någon månad tillsamman med dubbeldagar är nice och mysigt. Kan även göra så att pappan är hemma 20% eller nå första 12 månaderna också.

Rent ekonomiskt är det ganska hugget som stucket tycker jag det verkar som när Ni ligger ås lika i vad Ni får i ersättning.

3 gillningar

Hej, välkommen hit och stort grattis till ert första barn! :slight_smile: Hoppas att förlossning och er första tid blir helt underbar med er nya lilla guldklimp.

Den sak jag tänker spontant är att ni båda har bra löner, det bör därmed spela mindre roll då ni bör kunna hantera ledigheten väl. Här läser jag in ett ekonomiintresse, goda löner och därmed möjligheter att skala ner på kringkostnader.