Föräldraledighet, olika inkomster men båda över inkomsttaket

Hej!

Snart är det dags för vårt första barn att anlända och regelverket kring föräldraledighet/föräldrapenning förblir en djungel för mig hur mycket jag än läser om det. Kanske kan kloka huvuden på forumet lämna lite tips? :slight_smile: Jag beskriver våra förutsättningar här:

• Mamman tjänar 52 000 kr/månaden och har kollektivavtal som betalar 10% föräldralön
  • Pappan jobbar som konsult med ett procentuellt arvode (75% av det fakturerade beloppet hamnar på hans lönekonto, brukar ta ut mellan 55 000 - 80 000/månaden + förmånsbil. Arbetsgivaren betalar inte något föräldralön. Alla uttag/förmåner kommer ur 75%-potten)
  • Vi har boendekostnader på ca 25 000 kr/mån
  • Vi vill behålla barnet hemma i ca 15-18 månader. För närvarande tänker vi att det blir mamman som får ta den större delen av föräldraledigheten (pga skillnad i lön/lönemodell)

Hur skulle ni ha resonerat och lagt upp det?

2 gillningar

Jag hade lagt upp det enkelt med
Mamman hemma månad 0-12
Pappan hemma 12-18
(ej räknat på föräldradagar här utan bara principen.)

Första delen behöver mamman rent praktiskt vara hemma. Är inte mycket för oss män att göra pga amning och återhämtning mm.
Någon månad tillsamman med dubbeldagar är nice och mysigt. Kan även göra så att pappan är hemma 20% eller nå första 12 månaderna också.

Rent ekonomiskt är det ganska hugget som stucket tycker jag det verkar som när Ni ligger ås lika i vad Ni får i ersättning.

3 gillningar

Hej, välkommen hit och stort grattis till ert första barn! :slight_smile: Hoppas att förlossning och er första tid blir helt underbar med er nya lilla guldklimp.

Den sak jag tänker spontant är att ni båda har bra löner, det bör därmed spela mindre roll då ni bör kunna hantera ledigheten väl. Här läser jag in ett ekonomiintresse, goda löner och därmed möjligheter att skala ner på kringkostnader.

Vi var i en liknande situation och har gått fullt på hur vi själva vill lägga upp det utan att blanda in ekonomiska faktorer allt för mycket då vi helt enkelt har råd oavsett. Tänkvärt är att mammans föräldralön med stor sannolikhet bara gäller i ca 6 månader. Det brukar vara standard. Den kan dock betala långt över 10 % beroende på vilket avtal hon är verksam inom. Min föräldralön blir långt högre än jag själv förväntade mig. Se över beräkningssnurran som gäller för att se vilken ekonomisk fördel ni faktiskt får från denna föräldralön.

Bör gå att plocka ut motsvarande belopp för honom givet att han har pengar på sitt kostnadsställe vilket kan neutralisera den ekonomiska fördelen med föräldralönen. Finns en buffert sparad hos bolaget han jobbar på eller ska hela beloppet lösas varje månad? Finns denna möjlighet kanske det kan vara sunt att spara ihop en buffert som sedan portioneras ut löpande som komplement till ersättningen från FK. Detta givet att han inte plockar 7 dagar i veckan, då finns det teoretiskt utrymmet att “jobba” och plocka lön för en mindre summa varje månad.

Vi la upp det på liknande sätt som @Kirtapp nämner ovan. Mamma hemma 0 - 8 mån. 50/50 fördelning 9-10 och sedan är jag hemma 11 - 16. Men fokusera på hur ni vill vara lediga snarare än det mest ekonomiskt gynnsamma.

Hoppas som sagt allt går bra för er och ni får en underbar första tid ihop alla tre. :slight_smile:

2 gillningar

Tack för himla bra svar!
Enligt kollektivavtalet betalas föräldralönen i upp till 380 dagar för alla dagar som man tar ut föräldrapenning för och räknas på 10% av månadslönen (ifall man tar ut 7 dagar/veckan vilket vi inte kommer att göra).

Hur har ni tänkt kring antal dagar med föräldrapenning under det första året? Ser ni några fördelar med att tex mamman skulle ta färre dagar i veckan under det första året för möjliggöra en längre gemensam föräldraledighet/spara dagar till framtida längre familjesemestrar exempelvis?

Vi var i liknande situation, vi gjorde så här:

• Mamma hemma själv en månad innan förlossningen
  • Båda hemma i två månader från förlossningen
  • Mamma hemma “själv” därefter till och med månad åtta men pappa jobbade då 80% för en extra familjedag i veckan
  • Pappa hemma “själv” från månad 9 till och med månad 16
2 gillningar

Har du kikat på hur beräkningen ser ut för olika lönenivåer? Jag trodde att mitt avtal var liknande (fast för maximalt 6 månader) men på grund av min lönenivå får jag ut ungefär 27 % av min lön som föräldralön och inte 10% som jag själv trodde. Jag blev förvånad över detta och har både dubbel och trippelkontrollerat detta och min beräkning stämmer utifrån avtalets uppgifter. Så kolla, det kan vara så att du blir ersatt på en helt annan nivå än du själv tror. :slight_smile: Har du redan gjort detta så ignorera detta, min egen upptäckt får mig dock att uppmana till detta.

Hon tar just nu ut fyra dagar i veckan. Detta för att spara lite dagar framåt men jag kommer ta ut 5 dagar. Vi vet inte om vi gör rätt eller fel här utan vi provar oss fram lite. Värt att nämna är att jag med nuvarande avtal har oförskämt många semesterdagar som jag i dagsläget inte är i närheten av att plocka ut. Det gör att uttaget av mina dagar blir lite mer aggressiva än hennes. Jag får helt enkelt utnyttja mina semesterdagar framåt istället för klent betalda föräldradagar. På så sätt kan jag använda föräldralönen på ett bättre sätt.

Jag tror inte att det finns några riktiga rätt eller fel i antalet dagar. Vissa har gett oss rådet att spara maximalt med dagar för senare tid, andra att bränna allt direkt då man ändå inte har tid framåt att utnyttja dom. Så fundera på hur ni vill fördela er tid. Värdesätter ni ledig tid tillsammans, vill ni maximera ekonomi, vill ni ha maximal ledighet men separat? SGIn ska vara skyddad under det första året så är det någon gång man ska ta ut så få dagar som möjligt så är det väl då. Nu har ni ju dock löner båda två som är långt över gränserna så detta bör vara ett mindre bekymmer för er.

Vi jobbar dessutom båda hemifrån vilket gör att vi får mycket små stunder under dagarna med minstingen vilket gör att vi upplever ett mindre behov att spara dagar framåt för gemensam ledighet. Vi får mycket tid naturligt med luncher, raster och övrigt från våra jobb naturligt när vi är hemma. Här är vi extremt bortskämda. Här bör därmed er situation påverka uttaget av dagar. Har ni goda möjligheter även utan föräldradagar så sjunker behovet av att spara dom. Har ni arbeten där ni måste vara på plats på jobbet ser jag ett större värde i att ha kvar dom.

Längre semestrar blir svårt för oss att få igenom då mitt arbete är naturligt bundet till rapportering på månadsbasis. Därför kommer semesterdagar täcka eventuella sådana behov så där har vi en annan situation. Potentiellt vid en längre semester skulle jag vara tvungen att jobba i perioder och jag faller även tillbaka till mitt överflöd av semesterdagar. Så nej, vi har inte övervägt detta i dagsläget. :slight_smile:

Ja.

Vi levde med mer eller mindre en inkomst när vi fick första. Ändå valde vi att optimera antalet dagar och skulle även idag göra samma val. Tid är pengar.

Jag hade optimerat med 5 dagar i veckan tills det att Ni har 96 dagar kvar eller alla sjukpenningdagar är slut (minns ej vilken som kom först).

Föräldrar till barn födda efter 1 januari 2014 kan från och med barnets 4‑årsdag bara spara 96 dagar sammanlagt fram till dess att barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs 5 i grundskolan.

Dessa dagar kan sedan användas till att dryga ut semester eller skolavslutningar mm.

Edit: Tips: Mannen får även 10 arbetsdagar från förlossningsdatumet ledig också. Dessa går på sjukinkomst-nivå.

2 gillningar

Hej!

Stort grattis!
Ni hade liknande förutsättningar som oss vid första barnet så jag kan delge våra kunskaper och erfarenheter:

Kolla upp hur länge mammans föräldralön gäller
Barn har flertalet “utvecklingsfaser” det första året när det är extra känsligt. Med båda våra barn har de mest påtagliga varit:

• Runt 4 månader, vilket också medförde sömnregression
    Här kan det vara klokt med föräldraledighet alternativt inte ta på sig “för mycket” i arbetet. Just för att om du ska stötta mamman med sömn innebär det sannolikt en del tidiga morgnar eller att du offrar några timmars sömn.

• Runt 8 månader (separationsångest, vilket är väldigt vanligt)
    Det finns allmänna rekommendationer om att inte byta föräldraledighet vid 8-10 månaders ålder pga. separationsångesten. Erat upplägg låter således klokt!

• Vid 4 års ålder får ni endast spara 96 dagar sammanlagt
    Väldigt vanligt att dagar “brinner inne”. Inget fel med det men om ni har möjlighet kan ni nyttja systemet.

Jag hade även inte låtit pengar eller karriär styra om ni ska vara föräldralediga eller inte. Tiden går otroligt fort, särskilt i början! Kom ihåg att dagarna och veckorna känns länga men att åren är korta. Ta hand om er och njut av alla fina stunder. Passar på att citera There is a last time for everything:

From the moment you hold your baby in your arms, you will never be the same. You might long for the person you were before, When you had freedom and time, And nothing in particular to worry about.

You will know tiredness like you never knew it before, And days will run into days that are exactly the same, Full of feedings and burping, Diaper changes and crying, Whining and fighting, Naps or a lack of naps, It might seem like a never-ending cycle.

But don’t forget … There is a last time for everything. There will come a time when you will feed your baby for the very last time. They will fall asleep on you after a long day And it will be the last time you ever hold your sleeping child.

One day you will carry them on your hip then set them down, And never pick them up that way again. You will scrub their hair in the bath one night And from that day on they will want to bathe alone. They will hold your hand to cross the road, Then never reach for it again. They will creep into your room at midnight for cuddles, And it will be the last night you ever wake to this.

One afternoon you will sing “the wheels on the bus” and do all the actions, Then never sing them that song again. They will kiss you goodbye at the school gate, The next day they will ask to walk to the gate alone. You will read a final bedtime story and wipe your last dirty face. They will run to you with arms raised for the very last time.

The thing is, you won’t even know it’s the last time Until there are no more times. And even then, it will take you a while to realize.

So while you are living in these times, remember there are only so many of them and when they are gone, you will yearn for just one more day of them. For one last time.

5 gillningar

Hur kollade du detta - är det igenom att tex ringa till arbetsgivarens HR/lönehantering och be dem räkna på det eller bör det stå annorlunda i kollektivavtalet ifall det finns möjlighet till större utbetalning? I det aktuella kollektivavtalet är den enda siffran som nämns 10% av månadslönen i upp till 380 dagar oavsett lönenivå.

Det är verkligen svårt att orientera sig bland alla rekommendetioner man får från kollegor tex… 50/50 spara så många dagar du kan, eller ta ut alla för att de bara brinner inne :smiley: Vi jobbar också en hel del hemifrån (ca 40% båda två) så det lär bli en hel del gemensamma stunder under den andras föräldraledighet. Dock skulle vi vilja kunna ta ut 1-2 extra semesterveckor under sommaren och även ha dagar kvar till alla studiedagar och planeringsdagar som det känns som att det finns hur många som helst av :slight_smile: Och sedan kommer ju det här med barn nr 2 in… just nu utan att ha varit med om det tänker vi att vi gärna inom ett par år vill ha ett syskon och då finns ju kanske risken att man sparar för många dagar från barn nr 1…

Wow, vilka toppentips, tack! Och tack för peppande ord för att inte låta de sakerna som egentligen inte spelar någon större roll styra. Utan att ha varit med om att få barn är det ganska lätt att tänka lite väl pragmatiskt i de banorna som man annars brukar, rädsla inför att göra några dumma misstag med ekonomiska konsekvenser pga okunskap osv, rädsla att “missa” roliga projekt/möjligheter på jobbet pga frånvaro osv

Har 4 barn, och denna “omgång” med den nyfödda delar vi på veckan. Jag jobbar mån-ons Frugan jobbar torsdagen- fredag. Känns hur bra som helst för vi blev båda knäppa av att gå hemma ensam i flera månader.

Är det i sverige? Har inte hört om något svenskt kollektivavtal som ger mindre än 10% på lön upp till 10 PBB/12 och 90% på lön över det. Vore intressant att veta vilken bransch.

Vårt barn är snart 8 veckor och vi är hemma de första 3 månaderna tillsammans. Jag som mamma är sen hemma månad 4-8, månad 9 är vi lediga tillsammans (förhoppningvis utomlands) och månad 10-15 är pappan hemma. Under vår ”ensamma” ledighet är planen att vara ledig 75 % och jobba 25 % omväxlande vilket framförallt jag som mamma önskat, vill få en paus från föräldralivet lite också.

Det har varit ovärderligt att vara lediga båda två i början för att hjälpas åt och lära oss i denna nya omvälvande tid. Är också fantastiskt att se hur trygg vårt barn är med båda oss, det spelar ingen roll vem av oss som tröstar etc och barnet båda ammar och äter från flaska. Vi hoppas kunna fortsätta ha den tryggheten genom att dela lika på resterande ledighet.

3 gillningar

Med två så bra löner och boendekostnader som går att hantera inom det så skulle jag inte titta på optimera uttaget av ekonomiska skäl, alls. Utgå istället i första hand från att spendera den tid ni vill med barnet och planera sen ekonomi och optimera uttag av föräldrapenning och föräldralön utifrån det, inte tvärtom!

3 gillningar

Ett stort grattis till er!

Vi sitter inte riktigt i en så god ekonomisk sits men har valt att prioritera tiden före pengar in.
Första året så tog vi inte ut någon föräldrapenning bortsett de 10 dagar min partner fick vid förlossning och några dagar då vi behövde göra det pga sjukskrivning då vi fick flera närs dödsfall hastigt.
Vårt barn föddes i april och jag studerade 50% på distans första 4 månaderna, med sommaruppehåll också.
Första månaden var vi båda hemma då min sambo arbetar natt och hade samlat komptimmar. Sedan kom sjukskrivningar och därefter semester.
I augusti började jag arbeta 30% och studera 50%
Sambon började arbeta ca 40% och har gjort sedan dess.
Januari var jag klar med studierna och övergick till att arbeta 50%.
När barnet blev 1 år övergick vi till att ta ut det vi måste i föräldrapenning för att skydda vår sgi.

Just att dela tiden hemma från start, få vara sitt professionella jag del av tiden och även förälder, inte isolerad från ena eller andra, är det som gjort att jag klarat av livet nu med otroliga motgångar i annat i livet utan hjälp av psykvården. Jag blir också mer och mer övertygad om att vi gjort rätt då vi båda får alla faser, alla “första” och en riktigt nära anknytning till vårt barn. Likadant hör vi konstant sura mammor som varit hemma ett år och blivit tokiga på det och att “nu kan han ha det och få se hur det är”. Något vi inte alls känner igen oss i. Att jobba deltid och vara hemma deltid är ju så galet lyxigt. Det som många här strävar efter med FIRE etc, perfekt att njuta av det med föräldraledigheten då ju.

Sedan måste alla självklart känna efter vad som passar dem men tittar man på det så kan man ju dela på miljoner sätt och inte bara det traditionella som ju visat sig kunna vara en kvinnofälla och påverkande på relationen föräldrarna emellan och relationen till barnet.

2 gillningar

Nu är ju alla familjer och bäbisar olika så det gäller ju att hitta en väg i detta som fungera för er. Men så här gjorde vi:

Mamman hemma själv 1 månad innan BF.

När bäbisen kom var vi hemma tillsammans första 2 månaderna, vilket var väldigt skönt då bäbisen inte är så stadig i nacken innan dess vilket gör att man blir väldigt låst då man har bäbisen, dygnet och sömnen är lite upp och ner (skönt för pappan att inte behöva jobba efter en natt med stökig sömn och kunna sova lite på dagen när bäbisen sover) och amningen hinner bli etablerade.

Sedan mamma själv månad 3-8 med undantag jul/nyår som vi var lediga tillsammans i 3veckor.

Därefter månad 9-12 var vi föräldralediga 50% var, en tid vi uppskattade mycket hela familjen.

Månad 12-17 pappa föräldraledig själv med undantag för 5 veckor semester tillsammans på sommaren och 3 veckor på julen.

Mamman ammade men från 9 månader så blev det mest på kväll/natt/morgon då hon jobbade. Bäbisen tog inte flaska. Båda föräldrarna har jobb där de kan jobba en hel del hemifrån. Hade vi inte det hade jag övervägt att den som jobbar går ner lite i tid.