Hur länge har ni varit pappaledig?

Hej,

Jag är nyfiken att veta hur länge ni har varit pappaledig för det är den stora frågan för mig nu. Detta är på något sätt relaterat till Rikatillsammans forum eftersom det finns föräldrapenning-komponenten relaterad till det.

6 mån per barn i snitt

1 gillning

Jag var ledig i 13 månader på första barnet, och i 19 månader på det andra (har kollat, det är inte svenskt rekord). Vi gjorde dessutom så att vi var hemma båda föräldrar samtidigt, och levde på 80 procent av en lön under tiden. Ekonomiskt var det… jättedåligt. Vi gick nog back säkert 300 tkr sammantaget. Men det var nog min bästa investering någonsin, skulle jag säga :slight_smile:

28 gillningar

Hej, frugan tog första 8 månader och jag efterföljande 8 månader, samma med båda barnen.
Därefter har vi kört kors och tvärs med båda barnen med ambitionen att på det stora hela ha haft lika många föräldradagar och VAB-dagar.

Föräldraledigheten har hittills varit enda tiden i livet jag struntat i ekonomin så länge som det gått runt och därmed varit hemma så länge som möjligt.

Jag och min fru var hemma 9 månader var.

3 gillningar

5 månader I streck med första + 2 månader innan det med ströveckor kring jul osv.

6 månader planerat nu i höst efter semestern.

Detta samtidigt som fästmön pluggar så som nån sagt innan. Inte att man slår massa ekonomi rekord men bra tillfälle att andas och reflektera och komma nära barnen.

totalt 6 månader med start efter ca 1 år efter barnets födelse :slight_smile:

Tjänstledigt då också?

Låter som ett härligt äventyr :sunglasses:

7,5 månad i första blocket, sedan fyllt på semester mm.

10 månader första, ca 11 andra (men 0 dagar till FK, jag levde av buffert).

Värt varenda inte-tjänad krona.

Jodå, det var ett äventyr båda gångerna. Andra gången fick jag faktiskt tjänstledigt längre än jag hade rätt till (arbetsgivare kan neka en efter att barnet är över 18 månader gammalt), men det gick bra det också. Ibland är det bra att jobba statligt :slight_smile:

Först heltid föräldraledig i 6 månader, och sedan halvtidsledig ytterligare 6 månader. Skulle jag få fler barn skulle jag nog ta ut mer ledighet nu. Håller med flera ovan om att detta är en fantastisk möjlighet där ekonomin inte bör styra.

12 månader med första och planerar på att ha det så med den andra också. Min partner och jag har varit mycket lediga tillsammans också. Som Arvid skrev så är det inte det smartaste ur ett ekonomiskt perspektiv men ändå så värt. Barnen är ju bara små en gång :grin:

Ca 9-12 månader per barn. Sen deltid när jag började jobba igen.

Tack och lov för generaliserat och missvisande.
Fram till barnet är 8 år (ibland upp till 12 år via kollektivavtal), du meddelar arbetsgivaren minst 2 månader i förväg, du har inte redan tagit ut 3 perioder av föräldraledighet under innevarande år och det inte innebär en påtaglig störning i verksamheten för arbetsgivaren, så kan arbetsgivaren inte neka din föräldraledighet.

Från försäkringskassan
Ledighet för föräldrar

Medarbetare som har barn under 8 år har rätt att vara lediga från arbetet, med eller utan föräldrapenning från Försäkringskassan. Medarbetaren har rätt att:

• ta ut en sammanhängande ledighet
  • förkorta sin arbetstid med upp till en fjärdedel av normal arbetstid
  • dela upp ledigheten på högst tre perioder varje kalenderår.

Om du och din medarbetare är överens, kan hen dela upp ledigheten över fler perioder.

Exempel från familjensjurist
Föräldraledighetslag (1995:584)

Det kanske är så att @Anonym tänker på nedan?

Hel ledighet med eller utan föräldrapenning

5 § En förälder har rätt att vara helt ledig för vård av barn till dess barnet är 18 månader. En arbetstagare som har adopterat ett barn eller tagit emot ett barn i avsikt att adoptera det har rätt att vara helt ledig i 18 månader från den tidpunkt då arbetstagaren fick barnet i sin vård. Arbetstagarens rätt till sådan ledighet upphör dock när barnet har fyllt 8 år eller vid den senare tidpunkt då barnet har avslutat det första skolåret. Vid adoption av arbetstagarens makes eller sambos barn har arbetstagaren inte rätt till ledighet utöver vad som skulle ha gällt om adoptionen inte hade skett.

[S2]En förälder har därutöver rätt att vara helt ledig medan föräldern får hel föräldrapenning enligt 12 kap.socialförsäkringsbalken. Lag (2018:1291).

1 gillning

Första barnet, strödagar samt en period då jag var ledig måndag-tisdag under typ 6 månader. Detta då min fru varken hade studier eller arbete att gå till.
Andra barnet, planerar jag att vara ledig 7-8 månader med.

Hej, Rhino. Jag uppfattade då jag var föräldraledig att jag inte hade rätt att vara tjänstledig på heltid efter att barnet fyllt 18 månader, utan bara rätt till 25 procents tjänstledighet efter det (fram tills det att barnet är 8 år). Det är dock möjligt att jag fick det om bakfoten. Kanhända uttryckte jag mig otydligt, och kanhända hade jag dessutom fel. Ber om ursäkt för det i så fall.

Vi som driver egna bolag eller bor utomlands lever ofta i en helt annan värld förstår jag. Jag bodde i London när våra barn kom. Där är pappaledighet inte riktigt en grej och nu när jag är tillbaks till Sverige kan jag fortfarande reagera när man ser tre män med barnvagnar tillsammans på ett fik i stan. En syn man aldrig såg i UK. Där sätter många bebisarna på dagis redan när de når 6 veckors ålder.

Mitt mål var att ta 2 veckor efter att den förstfödda anlände men jag klarade endast av 1,5 veckor sedan var jag tillbaks på jobbet igen. Numera (åter i Sverige) tar jag ut pappaledighet istället för semester när jag är ledig. Förlorade väldigt många föräldradagar när min dotter fyllde 8 men min son är på det nya systemet så jag har till han är 12 på mig.

1 gillning

Ni kan spara 96 dagar tills han fyller 12, de övriga brinner inne då han fyller 4.

Vi flyttade till Sverige när han var 4,5 år så vi fick aldrig ta del av dessa dagar tyvärr.

Sverige är ett fantastiskt land när det kommer till föräldraskap. Det är inte bara föräldradagar man får ta del av utan även subventionerade förskolor. Det närmsta dagiset kostade 24 000 kr i månaden per barn för oss. Helt otänkbara pengar här hemma. Eftersom dagisplatser är så dyra har en hemmafrumiljö byggts upp. Många gånger lönar det sig inte för ena föräldern att gå till jobbet.

2 gillningar