Jag och tjejen delade 50/50 på föräldraledigheten (samt efterföljande VAB etc).
Exakt hur många månader det blir beror ju när barnet är född och när dagis tar emot (t.ex. vårt dagis tog mer eller mindre bara barn i början av höstterminen).
Vårt barn är född så att hen var 1.5 år när höstterminen började så det var perfekt.
Värt att tänka på då vi många gånger tar sådant för givet.
En dagisplats i Sverige för barn 0-2 år kostar mellan 100 000 och 120 000 kr. Det är ju bara att det betalas av staten. Ovan är det bidraget en förskola får för ett en 0-2 åring.
Tror att en 2-6 åring kostar ca 90 000 - 100 000 kr. I alla fall var det så när jag var huvudman för en förskola för några år sedan.
Vi ska flytta till USA och vår budget är $1500/mån för förskola. Helt sjukt när man är van med svenska systemet. Och då har vi inte ens diskuterat sjukvården
Alldeles för lite så här i efterhand.
Vi lät ekonomin styra, jag hade eget bolag och tjänade bra, hon var timanställd med skitlön.
Jag var bara hemma några dagar per barn, jag tog ut dagar men gjorde det i samband med helg då hon ändå var hemma med barnen så jag kunde jobba.
Som “tur” var så skilde vi oss när barnen var 2 och 3 och därefter har vi haft barnen halva tiden var och delat lika på Vab och ledighetet (dom är 14 och 15 idag). Hade vi inte skilt oss så hade vi troligtvis traskat vidare i kvinnofällan och jag hade inte haft någon närmare relation till mina barn.
För dom som är i samma situation som jag var då så säger jag, gör som många andra här skriver, var hemma så mycket ni kan, det hade jag varit om jag fått ett till barn idag.
Interessant, i Schweiz hade jag kollegor som körde med nanny för 20kSEK i månanden, kanske går att hitta sån lösning. Alternativt au-pair. De hjälper ju iofs till med mycket annat än barnpassning då.
Vi har utnyttjat svensk förskola ett tag nu, men det ser ut att bli en utflytt om 1 år. Denna gång inom EU och vi kollar på 2 alternativ, ca 60kSEK per år eller 100kSEK per år för två olika internationella privatskolor. Tack vare EU är ju vården och pensionen iaf enklare.
Helt klart det bästa! Det gäller att plocka russinen ur kakan Det är inte bara förskola som är bra, hela grejjen med föräldraledighet och VAB är viktigt. Det absolut bästa om man är två föräldrar som har karriärsjobb är rent kulturellt: Jag vet inte något annat land där arbetsgivaren inte vågat protestera om man går hem kl 15.30 för att gå med hunden och hämta på förskola regelbundet. I de länder jag arbetat går man sällan hem före 18.30 och helst inte innan chefen.
Våra vänner valde nanny framför förskola och inklusive löner och avgifter så betalar dom $4500/månad. Det är ju iofs i LA och dom krävde en utbildad lärare som nanny men ändå.
Dom har sökt förskoleplats nu då det blev för jobbigt med barn och nanny hemma samtidigt som båda föräldrarna jobbade hemifrån.
Jag var ledig 10 mån med min första dotter nu under 2020 jan-okt så kul! Har sjukt mycket bra minnen under den tiden (dock sjukt jobbigt med Covid under den tiden för man kunde inte hitta på mycket eftersom mycket är stängt samt av respekt för viruset samt rädsla av att bli smittad så undvek man saker och folksamlingar) men vi var mycket ute på lekplatser nästan varje dag! Ångrar det inte en sekund precis lagom tid faktiskt. Under tiden jag var hemma hann vi producera en dotter till som kom i september:hugs:. Började jobba i okt och det var så skönt på ngt sätt, älskar mitt jobb! Men jobbar bara 80% så är ledig på onsdagar vilket innebär att jag ”bara” jobbar måndagar och fredagar haha. Får ut det bästa av två världar nu både vara hemma och jobba:blush: Ska gå hem med min yngsta dotter nu 2022 jan-okt (10mån) sen efter det fortsätter jag jobba 80% och min fru kommer också jobba 70-80% under FFL och även efter. Jag vet att när jag dör och även när jag blir äldre kommer jag ha mer glädje av att jag valde att jobba mindre samt att jag var hemma med barnen, dem minnena och stunderna kommer jag ha större glädje av än pengarna jag kunde tjänat:blush:
Någonting som jag undrar pengarmässigt. Känner man mer pengar som pappaledig än vanlig om man väljer att få betalt 7 dagar i veckan? Jag säger den för att om jag är rätt vår årlig imkomst är often baserad på 252 arbetsdagar
Om man uppfyller villkoren (årsinkomst på minst 83.200 kr i minst 240 dagar innan förlossningen) får man för en del av dagarna knappt 80 procent av sin inkomst om man tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan, men maximalt 1 012 kronor per dag .
Källa: Föräldrapenning (forsakringskassan.se)
Låter som att det borde finnas en fin möjlighet att tjäna pengar på att ta hand om någon annans barn samtidigt som man är hemma med sitt eget. Personligen skulle jag vara villig att betala mer för att en person har hand om mitt barn plus sitt eget snarare än att sätta det på ett dagis där det kanske går en arbetare på typ åtta-tio barn.
Får inte ihop hur marknaden kan se ut sådär. Jag menar, med de där priserna så borde varenda arbetslös tonåring stå i kö för att få ta hand om åtminstone ett barn eller två. Blir en rätt okej månadslön om man säger så
Mitt enskilt dummaste beslut jag någonsin fattat för sexton år sedan var att inte ta ut min del av föräldraledigheten. Hustrun tog allt för att jag fått ett nytt chefsjobb på nytt företag där jag inte kände att jag kunde vara ”borta”. Ren bullshit i efterhand. Firman hade klarat sig lika bra utan mig. Finns det ett enda beslut jag hade velat backa bandet på så är det detta.
Däremot har vi genuint delat 50/50 på vabdagar den tiden det begav sig med sådant.
Jag uppmuntrar alla att vara smartare än vad jag var. Ta föräldraledigt, var närvarande i det och njut!
Hutlösa lokalhyror i centrala London är troligtvis den största bidraget. Därefter regleringen av hur många barn en enskild utbildad förskolelärare får ha (1 lärare per 3 barn i tidig ålder).
Skulle man dra bort subventionerna i Sverige skulle det bli väldigt dyrt här med. Enligt den här artikeln skulle en svensk dagisplats kosta en halv miljon kronor om året om subventionerna helt drogs bort. Sannolikt skulle kostnaden ligga betydligt högre i de större städerna.
Jag var ledig ca 30% av föräldradagarna med första barnet, men då blir det lite missvisande eftersom jag jobbade mycket kvällar och helger och kunde hänga med dottern på dagar när exet jobbade och våra föräldradagar räckte länge totalt.
Med andra barnet delade vi 50/50 och då också efter prat om hur det bäst funkade med arbetstider etc. Vi hann också flytta mellan barnen så plötsligt fick pendlingstid och dagishämtning av dottern vägas in.
Det var ett livspussel, men oftast ett härligt sådant. Byt inte bort pappatid med barnen pga några snålhetsperspektiv eller inbillad smidighet bara.