Allt som allt ungefär 8.5 månad fördelat på cirka 7 veckor kring födseln och nu 6-7 månader tills det är dags för inskolning.
Min fru har varit hemma mer än så, med andra barnet(som kommer när som helst) så har vi tänkt dela 50/50 på dagarna (hemma på halvtid varje vecka) så snart som amningen inte är ett måste många gånger per dag. Får se om vi omvärderar det sen för att dela ännu mer lika
När vi fick vår dotter var min fru föräldraledig från födseln och jag “bytte av henne” 6 månader inför inskolningen.
Såhär i efterhand hade det nog varit bättre att dela upp det lite mer, typ varannan månad efter att hon slutade amma. Både jag och min fru tyckte det var jobbigt att vara ifrån arbetet och det sociala sammanhanget så länge i ett svep.
Trots det så är det nog det bästa jag gjort. Jag fick en helt annan möjlighet att knyta an än att bara ha några timmar tillsammans efter jobbet när alla är trötta och det ska lagas mat, tvättas mm.
Jag var hemma med min dotter i 10 månader varav vi hade ca 1,5 månad ledigt ihop. Lätt ett av mina/våra bästa beslut någonsin. Nu delar vi ca 50/50 på vab och sånt…
Bodde i London när barnen föddes, med första förhandlade jag mig till 4 dagar i veckan (obetalt) under 3 månader, med andra tog jag det normala som var 2 veckor. Min fru hade 1 år med båda. Efter det hade vi först nanny, sedan au pair. Barnen gick även deltid på dagis från ca 2-3-årsåldern (som var dyrt som någon annan skrev ovan!).
VAB fanns inte heller, tror ovanligt utanför Sverige/ Norden?
Jag var ledig åtta månader med första barnet. Med andra barnet blir det inget alls vilket känns som en förlust. Åtta månader var en bra längd tycker jag.
6 månader med första barnet och 14 månader med andra barnet.
Ungefär hälften av dessa tider så var jag ledig parallelt med min fru, men på grund av andra horibla saker som hände oss under framförallt andra perioden så var ledigheten också en nödvändighet för att vi skulle mentalt överleva och praktiskt klara av våra liv just då.
Kan dock rekommendera alla pappor att vara lediga mer med första barnet.
Min erfarenhet är att mammor är lediga 80% av första barnets hemmavarande, men att det delas mer lika för barn två. (och fortsätter nog så om man har ännu fler barn).
Alla som har fler än ett barn vet att det är piece of cake, men släng in fler barn i mixen, i andra åldrar med andra behov så ser den såkallade ledigheten helt annorlunda ut. Man är inte föräldra(ledig) längre
utan man föräldrajobbar 100 procent.
Så pappor, dela lika redan första barnet så ni också får vara hemma och ta luncher med polare varje dag, åk inte på att sen dela lika när ni ska stå på lekplatser i november, försöka leka med 2 åringen samtidigt som 6 månaders har bajsblöja som måste bytas.
Har tre barn som samtliga är födda på våren. Inte helt lätt att tajma alla gånger. Som tur är finns det hjälp för att säkerställa 100% petimeterättvisa mellan föräldrarna.
Jag var hemma mellan 9-12 månader med samtliga mina tre kids. Mamman ungefär samma. Mycket nöjd med den tiden. Även om det kanske inte är jättestimulerande att hänga med spädbarn så har man igen det i relationen till kidsen.
6 månader heltid och 3 månader på halvtid med första barnet och 8 månader på heltid med andra barnet. Jobbade som mellanchef på större svenskt företag och fick ersättning upp till 80% i sex månader för varje barn. Helt klart ett av mina bättre livsval.
Finns ganska gott om dagmammor i UK. Så var det förr i Sverige också. Ialla fall när jag var där och jobbade (innan barn) och vi diskuterade det på luncherna och så.
9 månader med första, 4,5 med andra och tredje (tvillingar) fast i början och sedan deltid därefter 6 månader.
Därefter har jag tagit mer föräldradagar än min partner som är låst till vissa tider som halvårs och årsbokslut över sommaren och julen så nu börjar vi närma oss lika många dagar.
Kommer och tänka på en kompis som bodde i USA ett tag. Dagisavgiften sänktes med 12 000 sek i månaden när barnet blev blöjfritt som sagt lätt att ta saker försovit.
Föräldraledighet är ett kapitel som kräver flera nivåer av tänkande innan man får ut Max av det. Jag och min fru gjorde enligt följande, har inte träffat någon som gjort något mer genomtänkt. Därmed inte sagt att våra beslut har varit de bästa eller passar alla.
Vi bestämde hur länge vi ville vara hemma och hur vi ville fördela det. 12 månader för min fru och 6 månader för mig.
Då blev följden att hon var ledig. Aug-Aug samt okt-okt. Jag blev ledig sep- feb och nov-apr.
Efter det så summerade vilka inkomster och pensionsinbetalningar från våra arbetsgivare.
Därefter tittade vi på vilka utbetalningar vi kunde få vi försäkringskassan. Jag skulle få mycket mer ersättning per dag men där höll vi på att gå bort oss.
Efter det tittade vi på skatteeffekter på det vi skulle få ut i föräldrapeng.
Vi konstaterade att min fru skulle få kommunalskatt om hon maxade föräldrar pengen och jag skulle betala värn skatt på allt.
Då minimerade vi min föräldrar peng och maximerade hennes.
Kort sagt i statistiken är vi nog sjukt ojämställda. Vi är på det hela nöjda med vår fördelning är fortsatt gifta och har båda fantastiska relationer med barnen.
välj först hur ni vill vara lediga och hur ni vill fördela. Analysera sedan noggrant så att ni maximerar det ekonomiska resultatet utifrån erat val om ledighet.
Jag är mamman i huset och har varit helt hemma ca 9 månader heltid pga amning. Under den tiden har min man först varit hemma med oss ca 2 månader, och sedan jobbat 80% (ledig fredagar för att få långhelger tillsammans). Därefter har vi jobbat halva veckorna var i ett år.
Vi har både tyckt det varit GULD med långa perioder 50/50. Man får liksom det bästa av två världar! Vi hade prick samma upplägg med båda barnen.
I statistiken har han tagit mycket mer fp än jag, pga bra föräldralön.