Gå från 100% till 80% arbetstid, mer tid med barnet, er input önskas

Hej. Tar gärna emot era tankar angående min starka fundering att tillfälligt närmaste gå ner på 80% arbetstid för att frigöra mer tid hemma med tvååring. Det bottnar dels i det, att tiden när de är små inte kommer tillbaka, och att man bör utnyttja möjligheten att hinna hitta på mer saker en extra ledig dag. Dels är det också att faktum att jag (vet att man inte ska bli en trotjänare enligt inlägg här på RT), varit på samma ställe i 13 år nu, och känner att nuvarande arbetsuppgifter är ostimulerande, och ej utvecklande längre. Istället för att helt fimpa o byta jobb då det finns vissa fördelar trots allt, planerar jag att minska arbetstiden tillfälligt för att faktiskt öka motivationen att fortsätta och samtidigt känna att livet blir lite rikare varje vecka. Tänker initialt ett halvår, och möjligen en till period i början på nästa år om allt funkar.

Jag har förstått det som att besked om minskad arbetstid upp till 25% inte kan nekas om det meddelas 2 månader innan planerad start enligt Föräldraledighetslagen;

Delledighet utan föräldrapenning

7 § En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår.Lag (2006:442).”

Anmälan och beslut om ledighet

13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.”

Är självklart medveten om minskad pension under denna tiden, men tycker mina placeringar för tjänstepension och PPM är bra gjorda långsiktigt, och har många år kvar när barnt är större att jobba heltid (33 år gammal), så känner ingen katastrof kring läget. Sparar privat också och som det ser ut kommer vi kunna hålla i nuvarande sparplan även på 1,80 st månadslöner, så där är jag inte orolig heller.

Jag vet att de inte kan neka mitt besked, men det måste samrådas om ledighetens förläggning. Kommer såklart önska hel dag, antingen måndag eller fredag då helgerna alltid är lediga för att få sammanhängande. Men finns en risk att de bara godtar förkortning med ca 1,5h samtliga vardagar. Kommer inte acceptera det i hopp om att det trots allt landar i en hel dag. Vad gäller om vi hamnar i det dödläget? Vem har sista beslutet? Kontaktar man fackorganisation för rådgivning? Beskedet i sig går ju inte att neka, så då måste ju på något sätt en överenskommelse göras om förläggningen.

Kom gärna med input, om jag har missat nåt viktigt som är värt att tänka på. Borde finnas fler här som tillfälligt gått ner i tid när barnen var små, kanske även pappor?

Tack på förhand!

3 gillningar

Samråd betyder i detta läge att du slutligt bestämmer. De kan i princip inte neka dig. Det finns undantag för om det innebär påtaglig störning för verksamheten men det är extraspeciella förhållanden. (Kriminalvårdare i transportverksamhet som inte kan va föräldralediga del av dag för att de skulle behöva lämna en fånge typ så speciellt…)

Min man gjorde så när vårt barn var i den åldern. De ägnade en dag i veckan åt att leka och åka på utflykter och liknande. Det var värdefullt för oss alla, helt klart värt inkomstbortfallet.

Kan dock varna för att motivationen till arbetet inte nödvändigtvis ökar. Min man tyckte det var så bra att kunna vara hemma och fixa med saker att han fortsatte med det även efter att barnet börjat förskoleklass och nu vill han aldrig mer jobba heltid. Men för vår familj är det positivt när han är hemma en dag/vecka. Mindre stress och mer harmoni. Så om ni får ekonomin att funka med 80% inkomst så tycker jag absolut att ni ska testa!

4 gillningar

När du väljer dag, tänk på att vara ledig en dag när sånt du vill göra är öppet. Museum är tex ofta stängt på måndagar.

2 gillningar

Jag har jobbat deltid sedan 2013, med stöd av föräldralagen. Jag jobbade länge 75 % men har gått upp till 80 % senaste åren. Har testat både att vara hemma en dag i veckan och att jobba kortare dagar. Tycker båda har sina olika fördelar. Självklart toppen med ledighet en dag i veckan men är också rätt nice att kunna sluta tidigt varje dag, hämta barn och så ha en lugn eftermiddag innan man måste sätta igång mat, eller skjutsa till träningar. Jag har jobbat deltid så många år nu så att heltidslönen är något abstrakt som jag inte alls tänker på. Min fru jobbar också 80 % så vi har alltså 1,6 heltidslöner.

Visst påverkas pensionen, och det beror säkert på sin övriga situation om man tycker det är värt det eller ej. För oss är det garanterat värt att jobba mindre och vara lediga mer.

2 gillningar

Barnen är ungefär 100x viktigare än jobbet. Barnen blir större och då man kan jobba mera igen.

Har du råd så gör det.

3 gillningar

Anser du att det inte är tillräckligt för att åberopa “påtaglig störning” om jag är den enda anställda som kan en viss maskin utöver ägaren själv? Snarare ett strukturellt planeringsproblem??

Tack för alla svar så långt.

Det är ju inte så att barnet är litet för evigt, så man kan ju hoppa på 100% igen längre fram.

Men en extra dag hemma om ekonomin tillåter vilket den gör i dagsläget känns guld värt med småbarn hemma. Är det någon gång det ska göras är det ju nu.

Jag kommer lägga fram förslaget till veckan. Kan tänka mig antingen måndag eller fredag som ledig för att visa lite flexibilitet i hopp om överenskommelse. Hellre så än att minska varje arbetsdag med 1,6 timmar istället.

Har inte alla pusselbitar men jag med viss framförhållning måste de ju kunna se till att det finns redundans tänker jag. Du kan ju va sjuk eller vad som. Sånt där är dock alltid jättekomplext. Va med i facket och dra in dem om du behöver!

80% låter lite.

Säger inte att du ska göra följande, men vill visa att det faktiskt fortfarande finns jobb som är riktiga guldkorn.

Vi jobba halv månad med full lön och ledig under dagtid samt kvällar, så 14 kvällspass inom vården.
Hämta och lämna knodden på dagis.
Sambo o dotter hade maten serverad varje dag.

Samt, skulle månadslönen bli knapp, kan man ta extra pass eller köra dubbelt en till två gånger per månad.

FD hemmafar :glowing_star:

VSOMM