Hej. Tar gärna emot era tankar angående min starka fundering att tillfälligt närmaste gå ner på 80% arbetstid för att frigöra mer tid hemma med tvååring. Det bottnar dels i det, att tiden när de är små inte kommer tillbaka, och att man bör utnyttja möjligheten att hinna hitta på mer saker en extra ledig dag. Dels är det också att faktum att jag (vet att man inte ska bli en trotjänare enligt inlägg här på RT), varit på samma ställe i 13 år nu, och känner att nuvarande arbetsuppgifter är ostimulerande, och ej utvecklande längre. Istället för att helt fimpa o byta jobb då det finns vissa fördelar trots allt, planerar jag att minska arbetstiden tillfälligt för att faktiskt öka motivationen att fortsätta och samtidigt känna att livet blir lite rikare varje vecka. Tänker initialt ett halvår, och möjligen en till period i början på nästa år om allt funkar.
Jag har förstått det som att besked om minskad arbetstid upp till 25% inte kan nekas om det meddelas 2 månader innan planerad start enligt Föräldraledighetslagen;
“Delledighet utan föräldrapenning
7 § En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår.Lag (2006:442).”
Anmälan och beslut om ledighet
13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.”
Är självklart medveten om minskad pension under denna tiden, men tycker mina placeringar för tjänstepension och PPM är bra gjorda långsiktigt, och har många år kvar när barnt är större att jobba heltid (33 år gammal), så känner ingen katastrof kring läget. Sparar privat också och som det ser ut kommer vi kunna hålla i nuvarande sparplan även på 1,80 st månadslöner, så där är jag inte orolig heller.
Jag vet att de inte kan neka mitt besked, men det måste samrådas om ledighetens förläggning. Kommer såklart önska hel dag, antingen måndag eller fredag då helgerna alltid är lediga för att få sammanhängande. Men finns en risk att de bara godtar förkortning med ca 1,5h samtliga vardagar. Kommer inte acceptera det i hopp om att det trots allt landar i en hel dag. Vad gäller om vi hamnar i det dödläget? Vem har sista beslutet? Kontaktar man fackorganisation för rådgivning? Beskedet i sig går ju inte att neka, så då måste ju på något sätt en överenskommelse göras om förläggningen.
Kom gärna med input, om jag har missat nåt viktigt som är värt att tänka på. Borde finnas fler här som tillfälligt gått ner i tid när barnen var små, kanske även pappor?
Tack på förhand!