Lyxproblem(?): Maxa tiden som föräldraledig! Tacksam för input

Hej!

Detta är ett lyxproblem som kan vara lite provocerande att prata om, inte minst med de som planerar att sätta sina barn i förskolan vid 12-13 mån ålder.

Så det är tur att det finns ett anonymt forum att diskutera det på!

Om frågorna (skrivna i kursiv stil nedan) finns besvarade någon annan stans på forumet skulle jag vara glad över att få en hänvisning dit.

Om vi bortser från

exv maxa mängden pengar,

minimera tiden till FIRE och

karriärutveckling respektive -stagnation

1. Hur gör man om man vill maxa tiden som föräldraledig?

2. Eller maxa ens valmöjligheter?

Oavsett anledning. Kanske har man en cool unge som det är riktigt roligt att hänga med. Kanske har man inte själv den bästa erfarenheten av svensk barnomsorg och vill skjuta på den oundvikliga starten. Kanske ser man fram emot en paus i livet, en miniFIRE/sabbatical, där livets schema inte styrs av en chef. Kanske funderar man på att göra något annat i livet, en omstart Etc.

Att spendera tid tillsammans med sitt barn känns som en anledning så god som någon att spendera delar av sitt fuckoffkapital/frihetskapital.

Jag har levt livet lite efter devisen den som spar han har, därför har jag en hel del sparad semester innestående också. (Inte varit lika duktig i att hålla i mina pengar på samma sätt men vem säger att man inte kan bättra sig.)

1 årsdagen närmar sig med stormsteg och det är dags att lägga upp en plan.

Det är många tankar som snurrar i huvudet.

Det måste finnas andra här som också funderat på att optimera den här delen av livet.

Hjälp mig att välja en väg! Jag ser verkligen fram emot att läsa era svar.

Mvh E

Jag har full förståelse för att inte alla familjer har rad att tänka i de här banorna eller att smaken är som baken och att man prioriterar andra saker i livet, att svensk föräldraförsäkring är världsunik i hur generös den är, att det ser väldigt olika ut runt om i världen där barn kan börja på day care exv vid 6v ålder etc.

Detta är en bakgrund. Jag vet att jag är beyond långrandig men kan inte komma på något sätt att korta ner.

Målet är maximal flexibilitet och mycket tid tillsammans med mitt barn.

Nackdelen skulle kunna vara att föräldradagar riskerar att brinna inne.

Förutsättningarna är (som jag har förstått det, jag är född i Sverige men Försäkringskassans regler skulle jag kanske inte beskriva som lätta att förstå)

Barnets första år har man rätt att vara hemma från arbetet utan att ta föräldradagar utan att förlora sin SGI (sjukpenninggrundande inkomst) eller sitt arbete.

Nivån för föräldradagarna är skyddad i 2,5 år även om man skulle börja arbeta på deltid. Detta tycks vara en anledning till att det är populärt att skaffa syskon tätt i Sverige. För egen del tror jag inte att det blir något syskon, om jag inte har en stor portion tur, pga min ålder. Så om detta är min enda föräldraledighet varför inte maxa den?

En förälder som ensam får 480 dagar varav 90 dagar är lägsta dagar. (Det finns alltså ingen annan vårdnadshavare med i bilden i mitt fall. Men det spelar ingen roll för resonemanget. Även som två vårdnadshavare kan man ju vilja maxa tiden innan barnets sätts i barnomsorg.)

De 90 lägstadagarna är så dåligt betalda att de inte går att leva på, de är i princip en ”rätt att vara ledig” dvs man slipper att ta semesterdagar om skolan är stängd etc.

Jag har vänner som uppmanat mig att spara dagar till senare just för att förskola respektive skola kan vara stängd några dagar per år och det låter ju klokt.

De 90 lägstadagarna får man ta ut tidigast efter att man tagit ut minst 180 dagar på den högre nivån.

De 90 lägstadagarna får man ta ut lördag-söndag (utan ytterligare föräldradag i anslutning exv fredag och/eller måndag) vilket gör att det är ganska liten risk att dessa skulle brinna inne. 45 helger år 3 till 4 typ.

När barnet fyller 4 får man max ha 90 dagar kvar som kan tas ut tills barnet fyller 12 (eller går ut 5an? Betyder det att ett barn som börjar i skolan ett år för tidigt blir av med dagarna vid 11år? Det är kanske lite att springa händelserna i förväg.)

90 dagar utslaget på 8 år blir 11,25 dagar/ år. Vilket antingen innebär 2v och 1,25 dag om man bara tar ut 5 dagar/ vecka. Eller 1v och 4,25 dag om man även tar med helgen.

Joker i potten är om man har sparade semesterdagar och kan ta ut de i tid.

På mitt arbete får man vara föräldraledig max 3 perioder /år, sedan kan chefen säga nej, vilket betyder att man kan lägga in två perioder av semester per kalenderår när man är föräldraledig.

Betalas semesterdagarna ut i pengar ger det naturligtvis ingen extra ledig tid.

Tar man ut semester i tid och fixar barnomsorg på egen hand skulle det även vara möjligt att ta extraknäck hos annan arbetsgivare, om man nu känner att man har energi över till det och är sugen.

I minushögen ligger om man trots allt tog några föräldradagar under barnets första år, av en eller annan anledning, eller för att man inte visste bättre.

Eller så var det klokt att ta dagar under det första året om dessa senare riskerar att brinna inne.

På barnets 1årsdag måste man börja ta ut minimum 5 föräldradagar / vecka för att behålla sin sgi. Eller börja jobba deltid exv 2 arbetsdagar och 3 föräldradagar (På utbetalningen står de benämnda som dagersättning.) Detta oavsett om man skulle ha jobbat egentligen. Exv 2021 infaller julafton och nyårsafton på fredagar, de flesta skulle inte vara schemalagda då men måste ändå ta minimum 5 föräldradagar de veckorna, vilket var en nyhet för mig.)

Vill man maxa pengarna ska man ta 7 dagar / vecka. Det är det reglage det finns att skruva upp respektive skruva ner.

(Dubbeldagar lämnar jag därhän. De kan tydligen bara tas ut under barnets första år. Jag har inte satt mig in i om det är möjligt för en ensam vårdnadshavare att lämna över dagar till någon annan .)

Jag förstår att det inte skulle vara direkt attraktivt att komma till en ny arbetsgivare och ha en massa sparade föräldradagar. Men kan de kolla upp det? Måste man svara på en sådan fråga?

Eller måste man bara svara på det efter att barnet fyllt 18 månader? (Upp till barnets 18 månaders dag kan man vara hemma utan att ta föräldradagar, men det är inte så attraktivt då sgin förlorar man vid 12 mån strecket.)

Kanske har jag överanalyserat detta.

Visste jag vilken dag jag skulle gå tillbaka till mitt gamla arbete skulle det vara lätt att räkna ut hur många föräldradagar som jag kan ta/måste ta/kan spara.

Men målet för mig är att hitta ett nytt arbete under föräldraledigheten. Så jag vet inte när jag kommer att officiellt börja arbeta igen.

Och för att ta ett nytt arbete måste man ha en förskoleplats.

Situationen börjar likna moment 22.

Det är alltså inte inte bara uttaget av föräldradagar man skall vara taktisk med utan även när man ansöker om förskoleplats! Reglerna varierar stort mellan kommun och kommun. Det gemensamma verkar vara att kommunen har 4 mån på sig att erbjuda en plats. Men då kan man få i en helt annan del av kommunen. Med långt avstånd. Extra svårt om man inte är bilburen.

Vissa hävdar att det bästa är att söka till augusti då en grupp lämnar för att börja i förskoleklass. Det finns förskolor som säger att de alltid börjar med fulla grupper och den enda chansen att få plats under året är om någon familj flyttar. Jag bor alltså i en kommun där det är brist på förskoleplatser.

Nån annan hävdar att det är smart att exv söka i maj och ta en plats med kort varsel för att vissa föräldrar släpper sin förskoleplats tidigare det år barnet skall upp i nollan och ordnar barnomsorg på egen hand under sommaren. Jag vet inte om detta är en annekdot eller vanligt förekommande.

Syskonförtur gör att det finns inga garantier ändå att man får sin förstahandsval bara för att man väntar extra länge (därmed borde ha fler köpoäng) och till augusti.

En annan nackdel kan vara att olika förskolor kan vara stängda under olika delar av sommaren så barnet riskerar att få flytta runt om man tar en plats sent på våren…

Det som gör att det är extra svårt är att man kan bara ändra sitt val hos försäkringskassan max 90 dagar bakåt i tiden.

Dvs om drömjobbet dyker upp och tycker att du ska börja arbeta i maj men du egentligen initialt tänkt vänta tills augusti kan du inte backa bandet och säga Snälla låt mig få ta ut 3 mån extra föräldraledighet för förra året, som jag nu inte hinner ta ut.

Det sägs att man skall söka nytt jobb från a position of strength. Dvs medans man fortfarande har ett jobb. Det kan hända att 6 mån provanställning tillämpas. Jag har fast arbete men är inte säker på att min arbetsgivare kommer gå med på att jag provarbetar någon annan stans i 6 mån. ( Måste de det? Det hänger väl på deras goda vilja? Eller finns det fackliga avtal om sådant? )

Jag trivs mycket bra med mina kollegor men mitt arbete ligger på annan ort (dit jag veckopendlat) vilket gör att jag måste flytta dit vilket jag inte är så sugen på. Barnomsorg får man väl bara i den kommun man är skattskriven? ? Det känns som en för lång resväg att dra ett barn fram och tillbaka.

Det andra smolken i bägaren är att mitt arbete innebär även tidvis arbete på obekväm arbetstid vilket är mycket svårt att kombinera med att vara ensamstående förälder. Att förhandla om min position till en dagtidstjänst under småbarnsåren har jag tyvärr misslyckats med. Reglerna på denna punkt verkar vara en gråzon.

Ytterligare ett sätt att förlänga föräldraledigheten skulle kunna vara att arbeta hemifrån på deltid. Jag har redan visat att jag kan arbeta på distans under flera månader under graviditeten (i kombination med covidepidemin) men trots det har min chef sagt nej till kombon föräldraledighet och deltidsarbete på distans. Även när jag sa att det skulle vara bra för att hålla kontakt med arbetsplatsen, hålla sig ajour och naturligtvis träna hjärncellerna.

En annan tanke skulle vara att chansa på att starta eget och börja arbeta hemifrån. Inte omöjligt, tanken har slagit mig. Men jag är fortfarande så pass ung i min karriär att jag gärna lutar mig lite mot äldre och mer erfarna kollegor i knivigare situationer. Dvs mitt självförtroende gör att jag inte känner mig säker på att jag skulle känna mig bekväm med det.

Är det inte under småbarnsåren och vabuari det är extra skönt att ha en anställning i botten? Om jag inte kan arbeta kommer ju inga pengar in i bolaget.

Jag vet inte om det är bara min bransch men mängden annonser är ganska begränsade just nu. Kanske är det en effekt av corona?

Maximalt?
Om man tar ut alla dagar i ett svep och inte spara något för framtiden räcker 480 föräldradagar i

68,57v eller ca 1 år och drygt 16v, dvs 1 år och knappt 4 mån om man tar 7 dagar per vecka.

96 v eller 1 år och 44v eller 1år och 10 mån 1v och om man tar 5 dagar per vecka.

Med lite semester och första året hemma utan att ta föräldradagar skulle man alltså kunna vara hemma tills barnet fyller 3 år om man vill i Sverige? Är det någon som gjort det?

Detta med föräldradagar borde bara vara en matematisk fråga.

Man kan börja räkna baklänges:

År 4+ till 12. Dvs när barnet är 4 år upp till 12år. 90 dagar får jag ha sparade. Tänkte maxa det och spara 90 dagar på högstanivå. HD dagar.

Man skulle kunna argumentera för att det mest ekonomiskt rationella skulle vara att ta lägstadagarna här, för att sänka lönen på en hög skatt. Men lägstadagarna har mer flexibal uttagningsregler och har därför mindre risk att frysa inne, därför tänker jag att de kan jag ta tidigare.

11,25 dagar /år. Ca 2 v. Eller en långresa vartannat år. Eller flera långhelger om jag har svårt att få ut dem. Kräver naturligtvis en förstående arbetsgivare med flexibelt schema.

Vet inte hur många dagar som går åt under skolåret sk studiedagar, 3-4? Fler? Med klämdagar ännu fler?

Dagarna räcker alltså inte till 1 v höstlov, 1 v sportlov, 1 v påsklov, 2-3v jullov och ett enormt sommarlov.

Dagarna skulle också kunna användas för att ställa om mellan jobb. Exempelvis om jag väljer att flytta.

Är det någon som vet om man kan råka bli av med sin förskoleplats om man ger sig ut på långresa även om man fortsätter att betala för förskoleplatsen? (För att någon annan skulle kunna anses vara i större behov av den.) Hur lång tid kan man vara borta utan att riskera det bekymret?

Så länge barnet är <8år kan jag arbeta deltid 75% och ta ut föräldraledighet resten av tiden. Då räcker dagarna (om jag tar 25% 5 dagar i veckan dvs 1,25 dag i 72 veckor, arbetsveckor, dvs ca 1,5 år. Så visst finns det möjlighet att ta ut dem. Även om man arbetar någon annan form av deltid. Spelar dock inte jättestor roll om man även på en deltidslön tjänar över brytpunkten. Då riskerar de mest att öka på skatten. Så jag fattar att det ekonomiskt mest fördelaktiga skulle vara att ta ut mycket föräldraledighet och semester det år man bara är hemma och i övrigt har låga inkomster.

Om jag förstått informationen rätt från Försäkringskassan är det viktigast när jag börjar arbeta att jag arbetar och lägger in föräldradagar så att jag tjänar förbi brytpunkten. Inte så att jag kommer upp i en heltid. Rätta mig gärna om jag missförstått något här.

Dvs 390 dagar kvar att fördela.

2år till 4 år

Låt oss säga att jag planerar för att börja arbeta här.

Första året Planera för 2 v inskolning, dvs 10-14 dagar (beroende på om jag tar FL i 5 eller 7 dagarsveckor), eller mindre beroende på förskola och barn. Summa 10 HD.

Planera för 2v inskolning någon annan stans om vi flyttar. Eller inte får den förskola vi hoppas på. Eller inte trivs med den förskola vi får. Summa 10 HD.

Lägstadagarna kan jag alltid ta ut på helgerna: 45 helger. Vet inte hur det fungerar i samband med semester, får man ta lägstadagar på helgerna då??

Lägstadagarna skulle också kunna användas om man inte får en förskoleplats när man tänkt sig.

Vill jag ha extra semesterveckor eller planera för jobbyte eller flytt kan jag alltid använda lägstadagarna till detta.

Jag ser dessa dagar som flexibla dagar. Buffert mot något oförutsett.

Summa 90 LD.

Man skulle också kunna tänka sig att jag går ner i tjänst och kompenserar med föräldradagar. Tjänar jag över brytpunkten spelar det ingen roll. Ingen idé att skatta bort i onödan.

Brytpunkterna är olika för olika delar av välfärdsamhället om jag har förstått det rätt.

VAB 29 750 kr / månad

Sjukpenning 31 733 kr.

Föräldrapenning 39 667kr.

Obs! Inkomst före skatt.

Beloppsgränserna lär väl höjas med tiden beroende på hur Sveriges ekonomi utvecklas och vilka politiska vindar som blåser.

Summa: 110 dagar (20 HD och 90 LD)

Dvs 280 dagar kvar att fördela.

Om man planerar en kotte nummer 2 och har turen på sin sida (och inte blir gravid inom loppet av 1 år och 9 mån så att barnet kan komma innan 2,5 år)

M åste man arbeta minst 6 mån för att kvalificera sig på nytt?

Tillsvidareanställning? Vad händer då om man har en provanställning som inte går vidare i en tillsvidareanställning?

Eller om man arbetar för olika arbetsgivare?

Krävs det att man g ått upp på heltid senast 6 mån innan beräknad förlossning?

Eller bara tjänat över brytpunkten? Det är inte helt klart för mig hur reglerna hänger ihop.

Allt detta kräver också en flexibel arbetsgivare.

År 2 (1-2)

Består av 256 vardagar i mitt fall. Jag tänkte att barnet får börja inskolning på förskolan i samband med ett månadsskifte några dagar innan 2 års dagen.

(365/7=52,14 ca. Gånger 5 ger 260 vardagar på ett år (om man inte räknar bort röda dagar, vilket man inte ska i och med att man förväntas ta föräldraledigt även på de dagarna om man vill behålla sin sgi).

Jag tänker lite löst att om/när jag tar ut semester kan jag lägga motsvarande föräldradagar retroaktivt på tidigare helger i och med att man kan ändra upp till 90 dagar tillbaka i tiden. Exv 5 semesterdagar motsvarar 2,5 helg, 20 semesterdagar motsvarar 10 helger.

Summa 256 HD.

Kvar att fördela till år ett är 280-256 dvs 24 dagar.

År 1 (0-1)

24 HD.

Låter ju inte så mycket. Kanske borde jag ta fler? Och inte spara så mycket till exv år 2-4.

Har jag räknat rätt i mitt resonemang?

Finns det några andra faktorer som jag glömt bort som jag borde ta hänsyn till i valet av uttag av föräldradagar?

En risk med den här approachen är att jag får ett arbete och de vill att jag börjar arbeta tidigare och förskoleplats löser sig.

Hur många dagar fryser inne då? 4 mån exv ca 86 dagar (vardagar när röda dagar inte räknas bort). Eller kan man komma på en lösning där jag är fortlöpande ledig mån eller fredagar för att ta ut fler föräldradagar?

Kanske kan man spara semester istället?

Men det finns väl ett tak för hur mycket semester som kan sparas varje år exv 10 dagar?

Eller få semester utbetalt i pengar och istället ta föräldraledighet?

Eller måste arbetsgivaren erbjuda semester/kräva semesteruttag exv 4 v någon gång under perioden juni-aug?

Det var allt för den här gången. TACK för att du orkat läsa ända hit! Jag hoppas att det finns folk här på forumet som har positiv lösningsfokuserad input.

3 gillningar

27 gillningar

Det var en lång text. Svårt att svara på alla frågor då de är utspridda i texten. Men några svar;

Ja barnet får plats i den kommuns som denne är fokbokförd i.

Populära förskolor kan ha lång kö. 1 år var exempelvis våra barns förskola. Vilket innebär att om valet av förskola är viktigt så sök i tid. Man väljer själv “startdatum” i ansökan.
Vill du senare flytta fram datumen för att du vill vara hemma längre med barnet kan du (under viss tid) betala för platsen men starta senare.

Förstår att de är mycket att tänka på och försäkringskassan är ju inte alltid glasklar. Kan vara så att man ringer för att fråga något och får olika svar beroende på vem man pratar med.

Här är lite snabba reflektioner från att ha läst din text.

Du får spara 96 dagar efter 4 årsåldern.

Ställ dig i kö till förskolan (finns en del privata alt.) mer eller mindre omgående efter att du fått barnets personnummer.
Kan vara lättare att få plats i maj då vissa fsk vill få in mer pengar på att ha fler inskrivna då många har semester osv.

3 månader får du behålla fsk platsen utan att vara där.

Är ju inga problem att få ut föräldraledighetsdagarna, du vill ju ha långa sommarlov framöver, ex 4 v semester + 3 v fl.

En tanke som jag haft är att jobba 75% efter att barnet är fött och då känner jag att det inte är någon större vits att försöka behålla sgi på 100 % utan räcker då att ta ut 3.75 fl dagar från 1 års ålder om de är jag som är hemma då.

Tycker du tänker rätt i att börja senare på förskolan, inte innan 1.5 års ålder iaf!

Hade varit intressant om fler delade med sig av lite lifehacks kring föräldraledighet och uttag av dagar, sgi osv.

En annan aspekt var att barnen faktiskt kan uppskatta förskolan från en viss ålder. Vi valde att ha förskola men lite kortare dagar. Det vill säga innan vi fick barn så trodde vi ”ju mindre förskola desto bättre” men sedan fick vi det till mer en balans.

2 gillningar
  • Ta ut så lite föräldrapenning som möjligt de första 18 månader. Du har rätt att vara hemma utan att ta ut föräldrapenning till barnet är 18 månader

• planera att ha 96 dagar kvar när barnet fyller 4 år

• Om möjligt kan du även se till att ha många semesterdagar sparade som kan användas efter barnet fyller 4 år. Borde inte vara problem att spara en semestervecka per till barnet är 4 år.

• Utnyttja även möjligheten att gå ner till 75 %. Gäller till barnet är 8-12 år .

Alldeles för lång text, orkar inte svara mer än så här.

2 gillningar

Min erfarenhet är att en bra förskola, om ni nu lyckas hitta det där ni bor, är värt hur mycket som helst. Skulle säga att det är bra för barnen också, även om de inte behöver börja så tidigt (om man har möjlighet att vänta). Hade jag fått göra om våra barns förskoletid och kunnat göra precis hur som helst hade de nog fått börja vid två års ålder, haft lite kortare dagar till de var tre år gamla och sedan låta dem vara där ganska mycket. Men det är ju våra barn, och vår förskola :slight_smile:

Det optimala (för barnen) tror jag är att inte börja för sent på förskolan, helst innan 2-års dagen. Men, då ska dagarna inte vara så långa.

Så om inte pengarna spelar roll, så hade jag varit ledig utan att ta ut pengar så länge man kan map sgi etc., sen tagit föräldrapeng fram till ca. 2-års ålder och sedan jobbat deltid när barnet gick i förskolan, och antingen tagit föräldrapengar för deltiden eller använt dagarna till längre ledighet vid lov etc.

Hej!

Det finns flera inklusive dig Jan som nämnt kortare dagar nedan.

Bygger inte det resonemanget på att antingen

A det är väldigt kort resväg mellan förskola och arbete ? (Inkl ev ombyte eller andra förberedelser som du behöver göra för att vara redo att arbeta.) Tex arbetar hemifrån med minimala förberedselser och bo nära förskolan.

eller

B att man är två som kan turas om om att hämta och lämna?

Annars riskerar man väl snabbt att kvoten mellan barnets tid på förskolan och din faktiska arbetstid ändras drastiskt? Du arbetar 50% medans ditt barn är i förskolan 75%, vilket inte låter jättekort. (Om resväg och förberedelser är ca 1h vardera vägen, och schemat tillåter att du arbetar non stop utan måltidsuppehåll, och det passar med förskolans schema. (Nu har ju jag inte haft barn på förskola ännu men jag antar att de inte är så glada om man hämtar mitt i en sovstund.)

Det låter i mina öron inte så väldans attraktivt. Om jag arbetar och är borta från mitt barn vill jag få resultat för mödan, move the needle, inkl firemål. Inte bara get by.

Handen på hjärtat hur många ensamstående föräldrar känner ni som lyckas leva på en halvtidslön och även investera? Om någon här på forumet gör det får ni väldigt gärna dela med er hur ni gör. Jag känner ingen.

Jag har redan förstått att jag kommer inte att var den som lämnar sist och hämtar först.

Men låt oss ändå säga att jag vill bara arbeta 50% barnets första år i förskolan.

C Vart hittar man de jobben? Hur är man fortfarande gångbar på arbetsmarknaden?

Blir det inte svårt att söka en heltidstjänst och sedan argumentera för att inte bara sänka till det lagstadgade 75% som alla känner till för barn under 8 år, utan gå ända ner till 50%?

Även om man skulle ha ett bristyrke kan jag tänka mig att det inte är lätt att visa framfötterna på en ny arbetsplats. Att arbetsgivaren hellre lär upp någon som går för full maskin. Att det är lättare för arbetsgivaren att schemalägga någon som arbetar heltid etc.

De som har gjort detta får gärna höra av sig och berätta om hur de gjort.

Jag funderar på att andra inriktning på mitt arbete (initialt för att lättare få en dagtidstjänst men också för att jag är sugen på att göra något nytt och bredda mig) vilket om jag lyckas kommer att kräva en utbildningstjänst med den inriktningen och 2 år heltidsarbete minimum. Om jag arbetar 75% tar det 2 år och 8 mån. Vid 50% 4 år. Plus eventuell förlängning om jag även lägger in föräldralediga veckor utöver vanlig semester. (Det är inte jag som hittat på reglerna. Det ser bara ut så. Även om du skulle vara självaste Einstein och lärt dig allt du behöver lära dig på bara ett år kommer du inte att komma förbi tidskravet innan du når den formella kompetensen.)

Till saken hör att jag känner mig redan lite bränd på den här punkten. Ett spännande jobb dök upp. Jag tyckte att det var för tidigt men en vän som såg chansen övertalade mig att söka. Jag sökte tjänsten och blev kallad till intervju, so far so good.

På intervjun snörpte den blivande chefen på munnen när frågan om deltidsarbete kom upp (jag kan inte komma på vem det var som förde det på tal, ev var det en kollega närvarande i rummet efter att det officiella intervjun var över och vi gick på en rundvandring,) och då sa chefen något i stil med Då tar det ju längre tid innan du blir klar (med avseende på resonemanget ovan). Jag försökte säga att: Ja men man kan ju arbeta ännu mindre än 75% exv 50% eller 60% (underförstått 75% är ändå inte så illa). Vid närmare eftertanke borde jag nog inte sagt någonting alls. Föga förvånande gick inte jobbet till mig. Men det fanns en mer meriterad sökande så jag kan inte säga att jag var förvånad. (Jag var först förvånad över att ens ta mig till intervju när jag på omvägar fick höra att det fanns en sökande med mer erfarenhet och kompetens än jag ännu har.)

Det tråkiga var slutklämmen i mejlet jag fick efteråt. Inget om att vi kan höras i framtiden utan ett kallt

Hoppas du hittar en bra tjänst som går att kombinera med dina privata behov.

Med andra ord kände jag mig inte välkommen ens på 75%…

Jag förstår att teoretiskt ska inte småbarnsföräldrar missgynnas på arbetsmarknaden i Sverige. Men det sker nog ändå. Även du inte byter tjänst är du överlämnad till chefens goda vilja vad gäller schema och arbetsuppgifter.

By the way: visste ni att Arbetstidslagen gäller bara vuxna! Inte barn. Det finns alltså ingen övre gräns för hur länge ditt barn kan vara på föris, kvällis, nattis och föris igen om du har ett galet schema med dagtidsarbete, kvällsarbete (och slutar så sent att kvällis/nattis inte vill att du hämtar upp ditt barn för det stör de andra barnen), och/eller beredskap och en ny dags arbete. Om du inte har en partner eller släkt på orten som är villiga att hoppa in. Det enda som hindrar är att det känns fel ända in i hjärteroten och att vi inte är träd utan kan flytta på oss.

Mvh Nattugglan

Har några personer i min närhet som valt att skaffa barn på egen hand. Kanske ett självklart råd men det blir otroligt betydelsefullt att ha några backuper som kan hjälpa till. Antingen föräldrar eller att man har vänner eller syskon som kan rycka in. En variant är att man teamar upp sig med person i samma sits och avlastar varandra. En annan lösning är tex att man jobbar sent en kväll i veckan och att en barnvakt tar barnet efter dagis, så att man kan komma upp i tex 75%. Lite beroende på vad man har för jobb kan man även behöva akutavlastning när barnet är mycket sjukt under vintern och man har något viktigt möte. Det är nog bra att ta höjd för att det inte kommer att fungera att jobba/koncentrera sig med barnet hemma efter bebisstadiet, i så fall bättre att jobba när barnet sover.

Angående föräldraledighet, tänk på att du behöver även kunna ta ledigt för studiedagar och apt när dagis stänger tidigare. Som sagt, den bästa investeringen du kan göra som ensamstående förälder är inte ekonomisk utan social, skaffa bra stöd och avlastning. Då kommer du att få ihop vardagen lättare.

5 gillningar

Tycker kanske inte det är ett lyxproblem utan att du tänker på vad som är bra för ditt barn. Vad kan vara viktigare?

Vi gjorde såhär: Tog ut så få föräldradagar som det bara var möjligt första året. Båda gick sedan ned till 75% tjänstgöringsgrad och la till 25% föräldraledig uppepå det (vi var alltså hemma 50% var och vår dotter var alltså hemma helt och hållet). Fortsatte så tills hon var 2,5 år och började dagis utan separationsångest och vid en ålder som kändes optimal. Hon mådde så mycket bättre av att börja på dagis än vår son, som var 1,5 när han började. Vi hade när hon började dessutom dagar kvar så att hon kunde gå halva dagar hela sitt första år på dagis. Därefter kändes det ok att låta henne vara där längre dagar.

De dagar förskolan har stängt går ju att lösa med hjälp av semesterdagar.

2 gillningar

Tack för ditt svar!
Beskedet jag fått är att om jag blivit erbjuden en plats kan jag skjuta på inskolningen i 2v, därefter upphör rätten till erbjuden plats. Så inte jättemycket svängrum där men reglerna ser säkert olika ut i olika kommuner.

Tack för förtydligandet att det är 96 dagar man kan behålla efter barnet fyller 4 år.

“3 månader får du behålla fsk platsen utan att vara där.” Jag vet inte riktigt vad den här informationen kommer från? Eller om reglerna ser olika ut på olika håll? Menar du från erbjudande om plats, eller efter att barnet varit där en tid?
Jag har bara fått höra att när man fått erbjudande om en plats kan man skjuta på inskolningen max 2 v därefter upphör rätten till erbjuden plats.

Är kanske olika. Men när du väl har en plats och betalar för den så behöver inte barnet vara där på 3 mån utan ni kan ut och resa eller ta riktigt långa sommarlov om det önskas.

Hmm, förstod inte först att du är ensam förälder- det var en lång text och jag läste inte allt. Då förstår jag att situationen blir väldigt knepig för dig.

Jag tycker det vore bedrövligt om du skulle behöva ha den situationen med pendling och ensam vårdnad om ett litet barn. Särskilt när du uppenbart inte vill ha ditt barn långa dagar på dagis. Låter som att du känner dig fast i din situation och jag förstår det som att andra jobb är svåra att få när du säger att du vill jobba deltid. Tycker inte du skulle behöva göra våld på dig själv och dina värderingar.

Jag är kanske väldigt radikal nu men jag tänkte bara säga vad jag tror att jag skulle ha gjort, sedan kanske det inte är rätt för dig. Jag skulle nog ha uppfattat situationen som så orimlig (att gå emot vad man vill i relation till sitt barn tänker jag att man inte ska behöva) att jag nog hade sagt upp mig, accepterat den straffperiod som i så fall blir innan man får a- kassa. Sedan tagit emot a-kassa och samtidigt sökt jobb förstås. Jag skulle ha tänkt att även om jag inte är gångbar just nu utifrån min familjesituation så blir jag väl det om ett tag när mitt barn är större (fast det är bedrövligt att det ska behöva fungera så). Hade sökt alla möjliga jobb på deltid men sett det som en tillfällig lösning. Sedan blir barn större och jag vet inte vad du har för profession och hur lätt det är att hitta jobb men hoppas att det finns en hyfsad arbetsmarknad på ditt område (jag är väl lite färgad av att jag själv har ett bristyrke så om jag skulle säga upp mig står tio i kö och vill anställa).

Det var bara mina tankar om hur jag hade gjort. Jag hoppas verkligen att det ska gå bra för dig, på något sätt :sunflower:.

1 gillning

Angående att ha förskoleplats i annan kommun än den man är skriven i står det såhär på skolverkets hemsida Rätt till förskola - Skolverket

Men du har kanske delvis besvarat den frågan redan, att det blir en lång resväg.
Det är förvisso tid tillsammans, men kan vara svårt ifall barnet ”behöver” vara vaken men lätt somnar i bil/tåg osv. Inte så roligt de ggr förskolan ringer och berättar att barnet tex är magsjukt och kaskadkräks… men det kan ju förhoppningsvis vara enstaka tillfällen och övergående perioder (sömnen alltså).