Jag och min sambo jobbar båda heltid. Min sambo har precis bytt jobb från ett med mycket skiftgång till ett med nästan enbart dagtid. Jag har ett utmanande jobb som jag trivs väldigt bra med. Jag har jobbat här i över 10 år och jag tjänar hyfsat bra med mina mått mätt. Arbetet är förlagt på ett ganska avancerat skift på dygnets alla timmar.
För 2 år sedan så blev jag pappa till mitt första barn. För sex månader sedan så skolades hon in på förskolan. Tack vare mitt skift så får hon spendera mer tid hemma med mig och mindre tid på förskolan än andra barn som har föräldrar som jobbar heltid. Hon är på förskolan ca 120h i månaden.
Dom första månaderna så gick det bra men efter avslutad inskolning så har förskolan visat sig vara väldigt fyrkantiga. Deras regler går inte att rubba. Det är samma regler i hela kommunen.
Några gånger varje månad så hamnar jag i situationer där jag har jobbat mycket och inte tillåts sova ordentligt efteråt. Jag blir då ett vrak, jag går sönder. Dessa dagar kan jag inte vara den pappan som jag vill vara.
Jag har med trevlig ton diskuterat olika lösningar med förskolans rektor där jag har önskat 10-15h extra i månaden. Det skulle lösa allting. Men det är blankt nej. Mina argument bemöts inte och rektorn hänvisar till deras regler.
Jag måste göra någonting. Det här är inte hållbart i det långa loppet. Jag vill helst inte byta bort mitt jobb. Det skulle också slå hårt mot familjens ekonomi. Skiftgången gör skillnaden.
Jag måste fylla i mina exakta arbetstider till förskolan. Om dom skulle misstänka att någonting inte stämmer så är det enkelt ringa till min arbetsgivare och dubbelkolla.
Nu blir det lite kontroversiellt. Jag funderar på att starta upp en enskild firma. Dess enda uppgift är att hålla förskolan i schack. Jag bestämmer själv när jag “jobbar”. Ingen riktig verksamhet, inga inkomster, inga utgifter.
Vad kan jag tänkas stöta på för problem?
Tex något problem med ränteavdrag på huslån, någon försäkring osv?
Jag förstår din problematik då jag jobbar natt och har kämpat hårt för biståndstid. Det är inga problem när jag jobbar, men varje gång jag ”går på” nattjobbet måste jag ha den lilla hemma, eftersom jag är ”ledig” vilket resulterar i att jag typ är vaken 2 hela dygn/vecka.
Det är också ohållbart och har efter månader av kämpande fått igenom biståndstid, som gäller dagar jag går på jobbet.
Har blivit motarbetad från start av personal, rektor och biståndshandläggare.
Det finns ingen möjlighet för din arbetsgivare att anpassa dina tider pga att du är småbarnsförälder? Jag skulle nog börja där. Du skulle tex kunna prata med facket om vad du har för möjligheter med tanke på din situation. Kolla också med kommunen vad som faktiskt gäller. Det låter väldigt rimligt att man ska ha rätt att få inkludera sömn som skiftarbetare.
Att det kan anses vara moraliskt fel är jag helt med på.
Men ur skattebetalarnas synvinkel är jag inte med. Mitt skiftarbete gör mig till höginkomsttagare. Företaget kan erbjuda mig en tjänst på dagtid men då förlorar jag 120000kr brutto.
Går jag ner på dagtid blir det 180h förskola i månaden, eventuellt en extra förskolelärare och mindre skattepengar staten. Missar jag något?
10-15 h sömn i månaden som du skriver i trådstarten borde väl å andra sidan gå att klämma in någon annan stans? Tex sova innan du går på ett skift, inte efter. Du skriver också att du vill ha mer omsorg pga du jobbar mycket i perioder, det får det att låta som att det inte är skiften i sig som är problemet utan att du helt enkelt jobbar mycket, det är det många som gör.
Att du bara registrerar en enskild firma gör naturligtvis ingen skillnad, ska du ljuga kan du ju i alla fall spara dig den huvudverken och ljuga ändå.
Du får väl börja med att prata med din arbetsgivare. Har hen inga problem med detta, så är det väl bara att gå vidare.
Som enskild näringsidkare får du själv betala dina sociala avgifter. Tag hjälp av en duktig redovisningskonsult, så du vet vad du behöver fakturera. Du behöver också en företagarförsäkring, men det bör inte kosta skjortan.
Några moraliska problem tycker jag inte finns. Använder inte förskolan sunt förnuft, tvingas man till kreativa lösningar.
Du skattar för vinsten i verksamheten precis som alla andra näringsidkare. Det vore ju absurt om lantbrukare och alla andra näringsidkare inte skulle få göra ränteavdrag för sina villalån.
Tycker att det är direkt larvigt att prata om att man tar av skattebetalarnas pengar, ta inte till dig av detta. Ska man hålla på så kan man likaväl tycka att alla som kör bil när det inte är nödvändigt sliter på vägarna i onödan på skattebetalarnas bekostnad. Var och en bör rimligen bedöma hur de ska göra för att få ihop sin vardag, särskilt om man betalar för heltid på dagis.
Jag hade ljugit om min arbetstid och bett min arbetsgivare ljuga med mig vid samtal från förskolan. Inget annat än en vit lögn för att få ihop din vardag till drägligare och som blir till en vinst för alla.
Vet inte, vad gäller just för att det var för min skull och inte sonen. Däremot så har kontinuitetstid varit uppe på tapeten i 2 år, men de har stoppat det. Så jag vet att de kan bestämma vissa saker själva.
Det är dyrt med barn! Ja man kanske får ändrad inkomst. Nedåt
Problemet är också att det inte finns personal heller.
De som kommer in nu behöver också hjälp av tidigare personal. ( ja typ anpassning…)
Jag kan säga att de har det inte lätt för en lön som många här inte skulle gå ur sängen för.
Det kanske går att prata med din arbetsgivare om det går att avtala på något smart sätt.
I ett tidigare arbetslag hade vi ett joursystem där man fick / var tvungen att sova på arbetstid, jag var inte själv med i systemet, men det funkade ungefär så här:
En person hade jour i en vecka, då kunde de bli uppringda mellan 18 och 06 för att försöka lösa något problem om detta uppstod.
Det var inte jättemycket extra betalt och timmar mitt i natten räknades som vanliga timmar, men efter att jobbat på natten skulle de vila i minst 11 timmar och om dessa timmar hamnade på ordinarie arbetstid räknas det som jobbtimmar.
Om jour personen blev uppringd kl 04 jobbade de alltså till kl 06 då dagpersonal tar över och alla 8 arbetstimmar blir vilotid men räknas som arbetstid.
Dessutom skulle de vila en extra arbetsdag efter en veckas jour även detta skulle redovisas som som 8 timmars arbete.