Det verkar vara okej i Göteborgs stad att ha barnen på förskolan när man sover ikapp efter nattarbete:
Den som jobbar obekväma tider, och är hemma en förmiddag för att sova ikapp ett nattpass behöver inte ha barnen hemma under den tiden . Det finns reglerat i lag att man har rätt till vilotid efter nattarbete. Ofta brukar det vara så att barnen till de föräldrarna går kortare dagar, de är med på morgonen men hämtas tidigare, när den vuxna sovit ikapp, säger Amanda Larsson.
Anmäl dig till en distanskurs på högskolan. Högskolestudier berättigar tid på förskolan och timmarna kan du själv bestämma. Vet inte hur det ligger till med studier på lägre akademisk nivå men det borde vara samma regler där.
Det är inte som om de kan ta tillbaka dina timmar om du inte blir godkänd på kursen.
Vet du säkert att det är förskolan och inte kommunen (om det är en kommunal förskola) som har stoppat det? Om det är förskolan är det en annan sak men personalen, förutom förskolechefen, har knappast något att säga till om.
Ser inte varför detta skulle vara omoraliskt. De har ju sitt barn på förskolan färre timmar än vad som är vanligt för fulltidsarbetande.
Nu framgår det inte hur många timmar TS ämnar att sova men 6-7 timmar är väl inte för mycket begärt?
Jag vet säkert att det är personalen, då de inte tyckte behovet fanns. Biståndshandläggaren valde att gå på detas linje. Så många turer fram och tillbaka.
Som skiftarbetare är det väldigt viktigt att man aldrig får sova. Man ska man alltid sova någon annan gång. “Du får ju gå upp i tid så du får någonting gjort”
Men när klockan ska ställas om mellan sommar och vintertid, då blir det bekymmer…
Nej må inte dåligt. Vi som betalar skatt betalar lönen för dagispersonalen. Utan våra kommunalskatter har de inget jobb att gå till. Som vanligt så glömmer den här typen av verksamhet bort vem som föder dem. De tror ibland att dagis är till för att de anställda ska kunna förverkliga sig själva.
Vi har ett system där vi betalar så mycket skatt att både mamma och pappa måste arbeta, då har man en moralisk rätt att lösa att kommunen tar hand om barnen så att båda kan jobba.
Studier kanske kan hjälpa och är lite enklare, finns ju inget krav att klara studierna.
Nej, folk som bara jobba M-F 8-16.30 har oftast ingen förståelse för hur det är att jobba skift eller oregelbundna tider. Det går inte sova på beställning.
Som du säger med sommar-/vintertidskiftet - man skrattar ju bara när någon lipar om att behöva ändra sin dygnsrytm en timme. EN TIMME! Det är ju inte märkbart ens! Eller när någon måste ta ett flyg kl 06 och därför får gå upp 03.30 och det är typ tortyr. Ha ha!!
Jag kan bli avundsjuk på de som jobbar skift eftersom de jobbar mindre och tjänar mer men när jag tänker efter, nej tack. Det är bättre att sova på nätterna och vara ledig varje helg.
Jag har tidigare jobbat olika skiftformer, 2-, 3- och 5-skift, så jag vet hur det är.
Även om skiftarbetaren sover när han/hon kommer hem och kanske hämtar barnet vid 14-tiden så är ju barnet färre timmar på förskola än om båda föräldrarna jobbar dagtid.
Man undrar ju hur dom tänker att skift-jobbaren ska sova. Säg att man jobbar 21-06. Sedan kommer man hem och då ska man vara vaken hela dagen och passa barnet tills partnern kommer hem kanske vid 17. Ska man då gå och lägga sig och sova 3 timmar för att sedan gå upp och åka till jobbet? Lite mer sömn än så rekommenderas väl?
Då borde väl dom som jobbar hemma inte heller behöva barnomsorg? Det är väl ändå lättare att jobba och passa barn samtidigt än att sova och passa barn samtidigt?
Ledsen om jag missat det men vad har er förskola för gräns när det gäller timmar? Du skriver 120h/månad, det blir 30h vecka.
I vår kommun så var heltid 40h och deltid 16h. Vi hade oftast behov av 2 dagar men vissa veckor kunde det bli 3 dagar, så vi har alltid haft heltidsplats och betalat för heltid (maxtaxa).
Med förskolans goda minne har alltså vårt barn räknats som ett barn i all statistik men hans vistelsetid har kanske legat i snitt på 20h, alltså halva tiden.
Det gjorde också att de var väldigt “välvilligt” inställda till att vi ibland behövde ändra exempelvis en tisdag mot en torsdag om min makes schema ändrades på kort varsel.
För han verkar ha haft lite samma förutsättningar som du. Oftast var vårt barn schemalagt efter ett nattpass så att det fanns möjlighet för honom att vila och sen hämta tidigt, efter vilan vid 13-1330 hade vi kommit överens om. Men det skulle lika gärna kunna bli så att vi lade in barnet som ledig i appen direkt på morgonen om pappan hade haft en “lugn” natt. Dagar då pappan vare sig hade jobbat natt eller skulle jobba dag var barnet hemma med honom.
Men vissa förskolor är helt enkelt väldigt fyrkantiga. Begär in scheman och står på minuten och håller koll. Jag hade inte alls hänvisat till någon “moralisk kompass” här i negativ bemärkelse utan har du jobbat natt så ska du förstås ha möjlighet till återhämtning dagtid. Hur ska det annars gå till menar man?
Vi hade turen med förståelse från förskolepersonalen som sagt, de var medvetna om att vårt barn räknades som “en pinne” även ur bemanningssynpunkt men att han oftast bara var där halva tiden så det gynnade väl oss båda.
Jag skulle inte haft några problem att startat enskild firma för att ta mig ur detta. Alternativt om ni skriver upp barnet på heltid om det motsvarar 40h men att ni kanske inte nyttjar det fullt ut. Då betalar ni för er, du kan fortsätta med ditt arbete och förskolan kan sluta ifrågasätta (tycker jag).
Jag jobbade tidigare på en skiftarbetsplats med stor personalbrist och många småbarnsföräldrar. Hade alla småbarnsföräldrar bytt till dagtidsjobb hade verksamheten gått under.
Väldigt många hade problem att få tid på förskolan för att sova efter nattpass (och då hade vi vakna nattpass med säkerhetstjänst, så väldigt olämpligt att inte sova mellan nattpassen).
Nästa alla löste det genom att registrera sig på en distanskurs. Gjorde man kursens första uppgift brukade det räknas som att kursen var genomförd men inte godkänd.
Jag vet faktiskt inte exakt hur reglerna för timmar ser ut. Som mest gör hon 45h på en vecka. “När du är hemma så är hon hemma”. När jag ska jobba flera dagar i rad så förstår dom att jag behöver sova. Problemen uppstår när jag kliver av sent och det följs av en ledig dag.
I våran kommun så är taxan baserad på inkomst. Vi betalar maxtaxa. Det hade vi gjort även om hon bara hade varit där 15h i veckan.