Hej!
Väntar mitt första barn och vill gärna ha input kring hur jag och min man tänkt angående föräldraledigt och ekonomi. Vi har gemensam ekonomi där vi delar på alla pengar som är kvar efter att utgifter är betalda.
Vi vill gärna vänta tills barnet är ca 1 1/2 år innan inskolning på förskola och tänkt ta i genomsnitt 5 dagar i veckan föräldrapeng.
Det är viktigt för oss att båda föräldrarna får vara hemma så mycket som möjligt med barnet. Men samtidigt är vi båda relativt unga och har inte hunnit jobba upp lönerna än så den ekonomiska biten är en stor pusselbit. Vi har båda rätt till föräldralön från arbetsgivaren under en del av föräldraledigheten.
Såhär har vi tänkt hittills:
Första tiden:
Förälder 1 är föräldraledig på heltid 2 veckor innan BF och fortsätter med föräldrapeng efter barnets födsel i ca 3 veckor där det bryts för 3 veckor semester.
Förälder 2 tar 10 dagar ledigt i samband med födsel. Därefter ca 7-10 dubbeldagar innan Förälder 1 går på semester och Förälder 2 fortsätter med föräldrapeng i 3 veckor.
Förälder 1 fortsätter efter sin semester med föräldrapeng och Förälder 2 tar 4 veckor semester. Eventuellt några dubbeldagar till efter detta.
Slutsats första tiden: ca 3 månader hemma tillsammans hela familjen där ca 10-17 dagar blir dubbeldagar. Den här tiden tillsammans värderar vi högt!
Funderingar: är det bättre att korta ned antal dubbeldagar och istället ta kapital från sparkonto för att täcka denna period?
Efter 3 månader (här börjar delen av planeringen som är mest osäker):
Förälder 1
2024: Fortsätter med föräldraledighet på heltid med 5 dagar föräldrapeng/veckan i ca 2-3 månader (beroende på mående och vad som kommer fungera för barnet). Resten av året är planerat att vara föräldraledig 50% och arbeta 50%.
2025: Fortsatt 50% ledigt, 50% jobb tills barnet är ca 1 1/2 år. Bryter för 4 veckor semester under sommaren.
Förälder 2
2024: Går tillbaka till arbete 100% i 2-3 månader. Därefter planerat 50% föräldraledig och 50% arbete.
2025: Fortsatt 50% ledigt, 50% jobb tills barnet är ca 1 1/2 år. Bryter för 4 veckor semester under sommaren.
Vi funderar även på hur vi ska kunna spara några dagar inför kommande somrar, dagar förskolan är stängd osv. OM vi har räknat rätt så kommer inte alla dagar på SGI nivå gå åt i planeringen ovan.
Fördelar med att båda jobbar: tjänstepension, semesterintjänade, rätt till årsbonus, tid med barnet, vuxentid på jobb.
Nackdelar: Det kommer bli ett pussel att få ihop dagarna. Om vi båda vill tjäna in full semester måste vi jobba 4h/dag 5 dagar i veckan. Men vi jobbar båda mestadels hemifrån så pendling behöver sällan räknas in.
Fullt semesterintjänade tror jag är ett måste för att kunna vara hemma så länge som vi vill med barnet innan inskolning.
Med tanke på vår ambition att båda ska få vara hemma mycket med barnet utan att ekonomin tar allt för mycket stryk, vad tror ni om vår plan? Finns det bättre sätt att fördela ledigheten? Något vi inte tänkt på? Tips från er som varit föräldralediga och delat upp ledigheten mottages gärna!