Planera föräldraledighet | Vilka är era bästa tips och vilka är fallgroparna att undvika?

Jag behöver bolla lite funderingar.

Om ett par månader blir vi föräldrar. Det har varit en lång resa för oss som par att komma hit och vi har på grund av hög ålder fått bekosta IVF på egen hand. Nu sitter jag och lurar på det här med föräldraledigheten. Min fru är sjukskriven så jag kommer att ansöka om hennes dagar och planerar att vara hemma.

Jag har via kollektivavtalet rätt till föräldrapenningtillägg vilket omfattar 10% i 180 dagar.

Vi känner att jag behöver ha en plan för hur jag ska hantera föräldrapenningen.
Jag tänker att jag antingen kan ta ut fem dagar de första månaderna när barnet inte är i ett så stort behov av att åka runt och uppleva saker, utan mest vill vara hemma för att lära sig äta och skita ordentligt. Efter en månad eller två kan vi värdera hur vi klarar oss på så kraftigt reducerad inkomst. Det skulle, tillsammans med tillägget ge ca 23k mot dagens 31, förutsett att jag kompletterar med föräldrapenningtillägget.

Konsekvensen blir att helt avstå från månadssparande och lägga allt eventuellt överblivet kapital i bufferten. Jag tänker det kan vara smart att börja leva enligt den principen ett par månader tidigare för att banta ner onödiga utgifter och öka bufferten lite extra för oförutsedda utgifter. Det kräver bättre planering, tråkigare livsmedel på inköpslistan och en extra tanke vid spontana investeringsbeslut.

Vi räknar inte med att behöva köpa några kläder, skor, barnvagnar, leksaker eller liknande. Mängden saker nära och kära överöst oss med överstiger vida vad ett barn kan behöva. Allt från tygblöjor, babywatch, bilbarnstol, barnvagnar, skor, kläder, leksaker och böcker har inkommit i strid ström.

Vi är dock som alla andra förstagångsföräldrar blinda för alla överraskningar vårt nya liv kommer ge och har ingen aning om hur vissa budgetposter, som tex tvättmedel, blöjor, tvättlappar osv kommer påverka vår ekonomi. Klart är att drivmedelskostnaden kommer att gå upp, då jag tidigare kunnat sköta inköpen på väg hem från jobbet, dit jag färdas i firmabil.

Klämdagar. Ska man ta ledigt? Hur fungerar det till exempel runt jul i år. tisdag, julafton med efterföljande två dagar röda. ska jag ta semester måndag och fredag för att få betalda dagar övriga tre, eller gör man inte så?

Vad finns det för fallgropar? Borde vi planera tvärtom? De flesta av våra nära och kära är antingen inte tillräckligt insatta eller helt ointresserade av alla finesser.

Ursäkta förvirrat inlägg. Jag kommer nog förtydliga mina funderingar framöver.

1 gillning

Grattis till att bli förälder. Det kommer bli en intressant och roligt tid. Ska försöka bena ut dina frågor.

Kommer din fru att fortsätta vara sjukskriven efter att barnet ha kommit? FK brukar vara kinkiga på det om det inte finns särskilda skäl till det. Tanken är att man ska använda föräldradagar. Upp till barnet fyller 1 år så är din SGI skyddad. Dvs du behöver inte ta ut 5 SGI-dagar på FP för att behålla SGIn (sjukdomgrundandeinkomst).

Min erfarenhet är att många sparar alldeles för mycket fp-dagar. Man är snål som tusan och får dålig ekonomi. Jag räknar med att barnet kommer i juli. Om barnet ska börja förskola så är det väl förmodligen när barnet är 14 månader (vilket blir september nästa år då förskolan har intagning (så många börjar förskoleklass och det blir många vakanser), annars kan du ju börja förskolan när somhelst på året. Sen räknar ni baklänges.

Man har rätt att lämna in 3 perioder per år innan chefen kan strula med en.

Man köper alldeles på sig för mycket skräp. Se till att ni har en bra bärsele som funkar för dig och frugan. Typ Babybjörn eller Ergobaby. Stressa inte, utan ta med ungen och testa. Köp inte en ny barnvagn. Marknaden svämmar över av begagnade barnvagnar.

Var ledig mer än 10 pappadagarna, gärna en månad om du kan.

Sänk ambitionsnivån. Hemmet kan se kaos ut utan att världen går under. Tänk på att när bäbisen kommer så prioriteten för mamman att ändras. Räkna med att sexlivet går på sparlåga.

1 gillning

Tygblöjor är en vettig grej. Det finns mycket att läsa på om det. Man behöver inte använda tygblöjor hela tiden. Att mixa med tygblöjor och engångsblöjor har fungerat bra för oss. Det sparar mycket pengar och det finns också en stor andrahandsmarknad för tygblöjor.

Tack!
Min fru kommer att vara fortsatt sjukskriven. Jag kommer minst vara hemma ett år. Om min fru tar hand om barnet en enda dag har dom lovat att utförsäkra henne.
Barnet kommer i augusti.

Nä men nog vill man spara dagar. För det första vill man/många inte lämna en skitliten unge till randoms så tidigt och för det andra vill man kunna ta många semestrar på somrarna framöver när förskolan är stängd eller under väldigt låg beläggning. Man vill även passa på att vara med sitt barn mycket på sommaren

Vi har tänkt använda engångsblöjor om natten och vid utflykter… Det ska vara ett vinnande koncept. Vad jag förstår var mängden tygblöjor nog för att vi ska kunna köra helt på det.

Det är ungefär vad jag skulle rekommendera. Man kan iofs byta tygblöjor på en utflykt till skogen men på en fest där du vill dricka vin och inte tänka på blöjbyten så är ju engångsblöjor enklare.

1 gillning

Om barnet kommer augusti så kanske man börjar förskolan i februari. Det man vill göra är att räkna så att föräldradagarna räcker till. Själv har jag en massa dagar kvar på min yngsta som jag försöker ta ut. Jag är nog en sån som gillar jobba istället för att vara hemma.

@Karl_Petter Det där med klämdagar så finns det en regel att man måste ta ut sammanhängande 5 eller fler dagar för att få ett lägre bruttolöneavdrag har jag fått det förklarat för mig. Så krångla inte till med klämdagar och sånt. Du har ju en hel drös med lågprisdagar. De använder du vid lov och sånt. Ett barn i under första året kostar ju inte så mycket. Men min erfarenhet är att jag hellre har pengarna i handen än att ha de inlåsta i FP-dagar. Jag vet att det låter drygt, men jag har i mitt jobb alltid haft massa sparade semesterdagar och komp. Att få tillräckligt med ledighet har aldrig varit ett problem för mig.

1 gillning

Stort grattis! Har själv gått igenom ivf och det var varit påfrestande och tagit tid, men gick bra till slut.

Min dotter är sex månader nu och jag kan bidra med de kostnader vi haft. Under posten barn har vi bokfört totalt 22000 kr, där ingår specifika köp av beggad barnvagn, bilstol etc etc. Posten livsmedel där vi lägger alla inköp på stormarknader, har ökat med 1000 spänn per månad jmf med 2023 års medelmånad, delvis blöjrelaterat men också relaterat till att föräldrarna vill ha lyx i vardagen. Summa summarum så kostar hon hittils ca 3000 spänn i månaden inkl allt utom minskad inkomst, jag gissar det kommer trenda nedåt för att sedan vänd uppåt.

Jobbigt för er att ha fk att kämpa mot, jag har inga specifika tips kring uttag av föräldraförsäkringen, ledighet osv, allt beror ju på.

2 gillningar

Grattis! Ni har en fantastisk resa framför er :slight_smile:

FK har verkligen knölat till det här med föräldradagarna, och gjort det onödigt komplicerat.

För att komplettera vad andra redan skrivit i tråden;

I mitt tycke är ett av de största värdena med föräldradagarna att du kan använda dem under barnets uppväxt för att garantera att du inte behöver jobba storhelger, vissa veckor under sommaren etc. Ni bör tänka på den aspekten, extra viktigt lite beroende på vad du har för slags yrke.

En annan viktig aspekt du inte nämner är att SGI börjar sjunka först när bebisen är ett år gammal. Dvs beroende på hur länge man vill vänta med att sätta barnet på fsk så kan det vara klokt att hålla nere uttaget under det första året. Vi gick in med mind settet att äta upp lite buffert år ett, då vi visste vi skulle vänta till 3 år innan fsk.

2 gillningar

Vi satte ut dagarna baklänges. Vi hade en första tanke kring när det var dags att börja förskola, satte 5 dagar i veckan på den som var hemma för att säkra SGI och därefter fyllde vi i resten av dagarna. Vi la ut dagarna så att inkomsten skulle bli jämnt fördelad under föräldraledigheten. En sak som du tänkt på, men som vi missade, var att räkna på är föräldrapenningtillägget. Så efter att de tog slut blev det plötsligt mer skralt. Vi la dock budget utan att räkna med den så det var inte hela världen.

Sedan hur man gör med buffert/sparande beror ju på hur skralt man vill/kan leva och hur länge man vill vara hemma med barnet. Det är det ju bara ni som kan bestämma.

Angående dagar att spara har jag inget att komma med, vi sparade nog inte så många dagar. Men jag jobbar som lärare, så det löser sig lite självt där med delar av vissa lov.

1 gillning

Grattis till ert kommande barn! Har läst många bra tips i tråden. Utöver dem vill jag skicka med perspektivet att försöka få inte lite förvärvsinkomst.

Jag vet inte hur din jobbsituation och övriga livssituation ser ut men du kan väl lämna bort ert barn till någon ni känner för att du ska jobba en vecka eller helg för att dryga ut inkomsten utan att Försäkringskassan rycker din frus sjukpenning. Jag har också kunnat ha med min bebis på jobbet vissa dagar.

När ert barn blir 8 månader är det möjligt för andra att vaba för din fru. Då är hon sjukskriven från att vara föräldraledig och farmor/mormor/faster etc. kan ta hand om barnet mot vab.

1 gillning

Stort grattis! Ni har en spännande resa framför er! :grinning:
Du har fått många bra tips redan! Vi har valt att gå back under bebis första år, för att ha fler dagar med föräldrapenning att plocka av senare. Under det första året är man ju inte tvungen att ta ut föräldrapenning, varken för att få ta ut föräldraledighet eller för att skydda sin SGI, så vi räknade på en ungefärlig budget och vad som var vår smärtgräns för hur mycket minus vi kunde tänka oss att gå. Det går också att justera uttag av föräldrapenning några månader i efterhand om man kommer fram till att det man tagit ut inte räcker, så man kan känna sig fram litegrann. Se bara till att lägga in ansökan i god tid och få SGI:n fastställd, det tog flera månader när jag gjorde det. Mindre ändringar brukar sedan gå snabbare.
Skönt att ni har fått mycket saker! Vi har både lånat urväxt och avlagt, men kanske främst köpt begagnat av sådant vi behövt på Marketplace eller Vinted. Mycket går också att kränga vidare när man inte längre behöver det. En utgift jag inte tänkt på i förhand är att jag behövt en del amningsvänliga kläder, i delvis andra storlekar än vad jag haft tidigare, och att min skostorlek ändrades. Kommer sälja av alla mina gamla skor, men behöver ju också investera i en del nya… :person_shrugging:

1 gillning

Ville bara säga grattis och ge det enda föräldratipset jag brukar ge; lite beroende på var du bor, så behöver man sätta barnen i kö till en bra friskola typ samma dag de föds. Så har det (tyvärr) varit i Malmö ganska länge. :slight_smile:

Grattis! En sak som jag hade nästan sabbat (men det gick att korrigera nu under tiden - är själv hemma sen februari till augusti), inte direkt pengar relaterad: Tar också ut semesterdagar som samlas ihop under tiden för att bli av med dem som inte behövs (jag t.ex. “bryter” föräldraledigheten i tre veckor), eftersom barnet får ju inte vara på förskolan när någon föräldrar är ledig. Kanske självklart för någon som är född i Sverige, men det var det inte för mig …

1 gillning

Det där kan vara lite olika beroende på var i landet man bor. Eller hur man är som person, i Stockholm verkar ingen riktigt bry sig huruvida mamma/pappa tar en semesterdag för att lösa personlig admin/hjälpa gamla föräldrar när barnen är på fsk. Föräldraledig däremot är kinkigt.

Jo, det är en möjlighet, men det är lite oklart hur dom punktbevakar min fru redan innan barnet är fött. Dom har ringt två gånger och skickat brev i ärendet. Dom verkar inte tro på att jag faktiskt ska vara hemma och ta lejonparten av ansvaret. Så jag behöver nog kommunicera med fk, den dagen det blir aktuellt, så jag vet hur vi redogör för det hela utan att drabbas av bakslag.

Tack. Menar du förskola? Jag tror inte det är aktuellt med friskola innan barnet är gammalt nog att själv önskar skola. Både av socio politiska och logistiska skäl. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Din fru ska lägga in sju dagar i veckan föräldraledigt från beräknad födsel. De första två veckorna får hon nämligen sjukpenning för antal dagar hon lagt in i förväg så ligger det bara en blir det dåligt betalt. Efter två veckor spelar det ingen roll hur de ligger för då för hon lika mycket sjukpenning från föräldraledigheten ändå.
Lycka till!

Alltså det här fattar jag inte. Är detta ett knep? Hon får alltså inte ta ut en enda dag föräldrapenning, då anser dom att hon är arbetsför. Men man lägger in i förväg och tar sen inte ut? Måste nog samtala lite med fk om det här.