Jag behöver bolla lite funderingar.
Om ett par månader blir vi föräldrar. Det har varit en lång resa för oss som par att komma hit och vi har på grund av hög ålder fått bekosta IVF på egen hand. Nu sitter jag och lurar på det här med föräldraledigheten. Min fru är sjukskriven så jag kommer att ansöka om hennes dagar och planerar att vara hemma.
Jag har via kollektivavtalet rätt till föräldrapenningtillägg vilket omfattar 10% i 180 dagar.
Vi känner att jag behöver ha en plan för hur jag ska hantera föräldrapenningen.
Jag tänker att jag antingen kan ta ut fem dagar de första månaderna när barnet inte är i ett så stort behov av att åka runt och uppleva saker, utan mest vill vara hemma för att lära sig äta och skita ordentligt. Efter en månad eller två kan vi värdera hur vi klarar oss på så kraftigt reducerad inkomst. Det skulle, tillsammans med tillägget ge ca 23k mot dagens 31, förutsett att jag kompletterar med föräldrapenningtillägget.
Konsekvensen blir att helt avstå från månadssparande och lägga allt eventuellt överblivet kapital i bufferten. Jag tänker det kan vara smart att börja leva enligt den principen ett par månader tidigare för att banta ner onödiga utgifter och öka bufferten lite extra för oförutsedda utgifter. Det kräver bättre planering, tråkigare livsmedel på inköpslistan och en extra tanke vid spontana investeringsbeslut.
Vi räknar inte med att behöva köpa några kläder, skor, barnvagnar, leksaker eller liknande. Mängden saker nära och kära överöst oss med överstiger vida vad ett barn kan behöva. Allt från tygblöjor, babywatch, bilbarnstol, barnvagnar, skor, kläder, leksaker och böcker har inkommit i strid ström.
Vi är dock som alla andra förstagångsföräldrar blinda för alla överraskningar vårt nya liv kommer ge och har ingen aning om hur vissa budgetposter, som tex tvättmedel, blöjor, tvättlappar osv kommer påverka vår ekonomi. Klart är att drivmedelskostnaden kommer att gå upp, då jag tidigare kunnat sköta inköpen på väg hem från jobbet, dit jag färdas i firmabil.
Klämdagar. Ska man ta ledigt? Hur fungerar det till exempel runt jul i år. tisdag, julafton med efterföljande två dagar röda. ska jag ta semester måndag och fredag för att få betalda dagar övriga tre, eller gör man inte så?
Vad finns det för fallgropar? Borde vi planera tvärtom? De flesta av våra nära och kära är antingen inte tillräckligt insatta eller helt ointresserade av alla finesser.
Ursäkta förvirrat inlägg. Jag kommer nog förtydliga mina funderingar framöver.