Hon behöver ha lagt ut föräldrapenning för att bli sjukskriven från sin föräldraledighet, inget knep utan själva villkoret för att få ut sjukpenningen
. FK tar sen bort dagarna med föräldrapenning och byter de mot sjukpenning. För jag antar att hon inte ska vara sjukskriven från jobb och få sjukpenning för det för det brukar inte vara tillåtet med ett nyfött barn då de förväntar sig att man skulle varit hemma med barnet.
Om ni klarar det ekonomiskt är en bra idé att ta ledigt utan att ta ut dagar år 1 följt av 9 veckor ledigt år 1, 2 och 3, följt av 48 dagar för var och en av er. Beroende på yrke är det en fantastisk förmån att kunna vara ledig i princip när man vill.
Vad gäller julledighet behöver du oftast ta ut en typ av ledighet på ena sidan och en annan på andra sidan av ledigheten för att få betalt för de röda dagarna.
Nu verkar ju just er situation ganska speciell och jag skulle råda att ta kontakt med FK och be om hjälp direkt.
Min dotter föddes våren 22 och vid hennes 6 och 8veckorsdag drabbades familjen av två plötsliga dödsfall. Där stod vi, jag som inte redde mig själv i sorgen och en nattarbetande sambo. FK var faktiskt dem som hjälpte oss reda hela soppan med läkare som omedelbart sjukskrev mig, trots att jag inte skulle tagit ut föräldrapenning, och sambon fick hjälp med akut föräldraledighet trots att arbetsgivaren tjurade.
Sedan följde de fint upp och hjälpte oss så allt blev rätt i dokument etc. De kan reglerna bäst och kan faktiskt hjälpa.
Mitt råd i en helt annan situation än er är så vi gjort. Jag studerade 50% från förlossning och började arbeta 30%vid sidan om studier vid höstterminsstarten. I januari tog studierna slut och jag gick över till 50% arbete. Då var dottern 8 månader.
Att arbeta har varit det som hållit mig på banan. Visst var det tufft att studera och skriva examensarbeten, arbets, reda i dödsbo och sorg med mjölkstockning, en liten med magont pga mitt mående osv men det var helt klart värt det. Vi har nu varit hemma i två år deltid båda två och fått följa alla utvecklingsfaser tillsammans. Vi började ta ut föräldrapenning vid ettårsdagen och nu I augusti börjar dottern deltid på förskola och är så redo vid 2 år och 4månaders ålder.
Allt jag hört från föräldrar som varit hemma ett år bortkopplade från jobb är att de blivit tokiga av att gå hemma. Jag ÄLSKAR att få göra bådadelarna och skulle inte göra på annat vis om jag fick välja.