Föräldraledighet, deltidsarbete och studier

Eventuellt kommer jag gå ned till 80 % arbetstid i höst då jag ska läsa
en kandidatexamen på distans.

Nu är det så att jag och min sambo fick barn för ett par månader sedan och jag
planerar att vara pappaledig en period nästa vår.

Kommer min föräldrapenning då beräknas på min heltidslön eller min deltidslön? Känner
på mig att det bör vara det sistnämnda.

Planen är att vara ledig en dag i veckan och ägna denna åt studierna, finns det
något som hindrar mig att ta ut föräldraledighet dessa dagar?

Enligt vad jag läst på försäkringskassans hemsida så ska det vara möjligt
att ta ut föräldraledighet samtidigt som man studerar förutsatt att studierna
är på distans och man kan ta hand om barnet under dagen.

Du ska alltså jobba 80%, plugga en kandidatexamen och vara småbarnsförälder samtidigt? Lycka till!

Går du ned 80% arbete kommer din föräldrapenning baseras på det. Har du hög lön behöver det inte betyda någon skillnad alls i vad du får i föräldrapenning eftersom det finns ett tak på hur mycket man kan få. Annars blir din föräldrapenning lite mindre än 80% av 80% av din lön, typ.

Jag uppfattar det här ämnet som svårt att ge generella råd inom. Min sambo tog (nästan) inte ut någon föräldrapenning med vårt första barn. Hon pluggade på heltid parallellt med att vara föräldraledig och fick då pengar från CSN istället.

Att säga att det fungerar ”hur bra som helst för alla” att göra så tror jag inte. Min sambo är både väldigt bra på att plugga och var där och då extremt motiverad. Hon hade 5.0 i gymnasiebetyg.

När barnet är riktigt litet sover det massor och då finns mycket tid till att t.ex. plugga. Sedan ändras det och då förändras förutsättningarna. Min sambo brukade då plugga på kvällar och nätter istället. Det funkade också hyggligt.

Ehm. Ring försäkringskassan och prata med dem istället för att fråga här?

Barnets första levnadsår är ju SGIn skyddad utan att man tar föräldrapenning. Så jag tror att ni är ganska fri att vara hemma båda två utan att SGI sjunker.

Men jag skulle absolut ringa försäkringskassan istället för att lyssna på mig!

Lycka till. Det låter som att det ska funka bra :slight_smile:

Föräldraledighet och studier funkar nog för väldigt få kan jag säga. Delar med mig av mina erfarenheter.

När min sambo var hemma med vårt dotter fram till hon blev 14 månader, så hann inte sambon med någonting. Vår dotter hade väldigt stort behov av närhet. Det innebar att hon skrek så fort vi inte höll henne i famnen. Jag är glad att jag slapp den föräldraledighetsperioden som sambon hade. Min föräldraledighet blev betyldigt bättre. Jag och dottern kunde hitta på saker tillsammans, sen kunde hon leka lite på egen hand ca.30 min-1 timme, så att jag kunde diska, laga mat, städa m.m. Att jag skulle fundera på att renovera eller som i ditt fall studera hade aldrig funkat!

Såhär var vårt arbetsliv/studier ut innan vi fick barn. Jag studerade heltid samtidigt som jag jobbade heltid. Efter att jag och sambon flyttat ihop fick hon en ny tjänst samtidigt som hon jobbade kvar på sitt tidigare jobb. Så nu satt hon med två anställningar och jobbar 75 timmar i veckan. Efter något år bestämmer hon sig för att studera halvtid och hoppar bara in under helgerna på sitt första jobb. Berättade jag att det andra jobbet var på 45 timmar per vecka? Efter något år bestämde hon sig för att studera på halvtid. I samma veva som studierna började så drog hon ner på första jobbet till att bara jobba på helgerna. Så nu jobbade hon “bara” 60 timmar veckan och studerar 50%. Efter att vi fick barn jobbar hon “bara” 45 timmar, varav en del av de timmarna arbetar hon på hemifrån.

Nu när vi är småbarnsföräldrar, så kan jag säga att jag är lycklig bara jag får sitta i fred på toan i 3 minuter (Självklart med öppen dörr). Men vem vet. Du kanske ändå kan studera en dag i veckan. Det hela handlar nog inte om dig/vad du vill, utan vad ert barn kommer acceptera.

2 gillningar

Ja exakt din FP baseras på din helårs inkomst, jag gör exakt som du tänker göra i nuläget jag tar ut varje fredag lördag och söndag som föräldradagar, då man får betalt för dessa som en ordinarie föräldradag dvs din.

Om du har något kollektiv avtal så är det 90% annars är det 80%.

Beror ju också på ungen och hur krävande den är. Sover den hela natten eller vaknar den varannan timme? I sådana fall blir det inte mycket sömn under natten och då orkar man verkligen inte plugga på dagen hur motiverad man än må vara. För vår del handlade det första perioden i princip bara om att få sömn och överleva

Ja, alltså den (han?) som uppfann ordet föräldraLEDIG hade nog knappast haft barn själv :rofl:

5 gillningar

Jo, jag vet att det kommer bli tufft. Men jag kommer försöka i alla fall.

Jag har redan läst två terminer på programmet (tog uppehåll HT22-VT23) och då jobbade jag 100 % första terminen och 80 % sista terminen, det fungerade bra. Men samtidigt hade vi inga barn då och ej heller något hus att ta hand om.

Min sambo är alltså föräldraledig nu och planen är att jag sitter kvar 2 timmar på jobbet tre dagar i vecka och pluggar, samt nyttja den lediga dagen till att plugga från 08:00 till ca 18:00.

De anväder senaste 6 månader som basis för att räkna SGI. Har du då haft 80% under höster får du ca 80% av 80% vid full ledighet (7dagar/v)

1 gillning

Jo, men varför ska allt göras samtidigt? Varför köra slut på er själva totalt? Varför köra slut på ert förhållande? Varför gå miste om ert barns uppväxt? Mitt tips är att istället för att planera så mycket som möjligt när ni skaffar barn istället planera så lite som möjligt. Frigör så mycket tid som möjligt. Minimera allt annat för att få så mycket tid som möjligt till ert barn och er nya situation. Sen när det börjar kännas bekvämt och lite trist växla upp stegvis. Tycker det känns otroligt synd att ni ska stressa sönder er under den här fantastiska tiden som nyblivna föräldrar. Det blir ett nytt typ av liv, nya prioriteringar och nya beroenden som inte fanns förut.

8 gillningar

Ta inte det jag säger för sanning, utan kolla upp det.

Men SGI ska vara skyddad under barnets första levnadsår, så ta föräldraledigt från jobbet utan att ta ut dagar då du studerar, sedan tar du ut föräldraledigt som vanligt till våren.

1 gillning