Första barnet - förvirrad kring föräldrarledighet

Hej!

Hoppas kunna få lite hjälp/bollning kring hur jag/vi ska tänka kring föräldrarledighet nu när första barnet precis kommit. Inser att detta verkar vara en härva där olika strategier får stora effekter på inkomst och sparade dagar..

Ekonomisk situation: Jag och min partner har det ekonomiskt gott ställt med stabila jobb och inkomster mellan 55-65k/mån före skatt. Bostadsköp planeras närmsta tiden. Föräldrarpenningen ser jag därför inte har särskilt stor påverkan på våra liv, men alltid något.

Övrigt: Istället för att ta ut så många dagar som möjligt tidigt värderar vi nog snarare att spara dagar som kan användas i framtiden vid behov. Den ekonomiska aspekten av föräldrarledigheten är inte lika prioriterat. Första året kommer min partner att vara hemma med barnet.

Vad hade ni gjort i vår situation med tanke på informationen ovan? Vore så uppskattat med lite råd.

2 gillningar

Hej!

Jag är för tillfället föräldraledig med vårt andra barn. Jag plockar ut fem dagar i veckan och är hemma med sonen till efter sommaren då han börjar förskolan. Det upplägget fungerar bra för oss.

1 gillning

Ta ut de föräldradagar ni känner att ni behöver för att inte behöva leva för knapert spara resten - de är fantastiska att ha kvar sen när det är 872 lovdagar och annat som man kan behöva täcka upp för lite grann iaf. Min man har inte så mycket semester som jag har och har använt föräldradagar för att kunna vara ledig mer på sommaren osv - guld värt!

1 gillning

En till grej: ta till vara på chansen att vara hemma båda två m dubbla föräldradagar vid tillfälle (har för mig att man får det första året om de inte ändrat reglerna) - det önskar jag att jag och min man gjort!

Grattis! :tada:
Hur ser ni på era möjligheter till semester och ledigheter vid ex skolavslutningar, lov och andra aktiviteter? Tillåter era jobb en sån flexibilitet i dag och tror ni att det kommer vara så i framtiden? I så fall är föräldradagarna inte riktigt lika viktiga i min mening men fortfarande något att ta till vara på. Största fördelen är att en arbetsgivare näst intill aldrig kan neka en ansökan om det ansöks 2 månader i förväg eller mer (finns vissa undantag om max tre perioder per år etc, men då ska man ha en riktigt krånglig arbetsgivare).

Det vi gjorde med vårt första barn var att inte ta ut några dagar alls första året, vi levde på en lön. På det viset så lyckades vi spara många dagar samtidigt som att ens SGI är skyddad tills barnet fyller 1. Därefter måste man ta ut 5 hela dagar i veckan för att skydda sin SGI.
När barnet fyller 4 år får man maximalt spara 96 dagar, mitt tips är att räkna baklänges från ert barns fyraårsdag och då räkna med att från barnet fyller 1 så dras det 5 dagar per vecka. Fundera också på när ni vill skola in, det är också en aspekt i hur många dagar ni lyckas spara samtidigt som ni skyddar SGI.

4 gillningar

Under första året går det även att vara hemma utan att plocka ut föräldradagar, så då är det ännu enklare att vara hemma båda två samtidigt (om man ekonomiskt kan prioritera det). Antingen plockar ingen dagar, eller så plockar en dagar eller så plockar båda dubbeldagar.

Min man och jag var hemma de första tre månaderna tillsammans och det var otroligt bra. Det har gjort att vi båda har en trygg grund och relation med vår son och att vi både hade förståelse för det som är svårt och jobbigt med att vara föräldraledig. Jag träffade ganska många föräldralediga kvinnor som var enormt ledsna över bristande stöd från sin partner och tyvärr var det först vid bytet (oftast vid ett år) som partner lite mer förstod men då var det till viss del försent.

4 gillningar

Ja, absolut kan man lösa det på andra sätt också men det kan vara lättare att få igenom föräldradagar beroende på vilken arbetsgivare man har osv.

1 gillning

Första året har man laglig rätt att vara föräldraledig från arbete oavsett om man tar ut föräldrapenning eller inte.

2 gillningar

Ta ut så lite som möjligt första året eftersom ni är mer eller mindre tvingade att ta ut 5 dagar fr.o.m. 1 år för att bevara SGI. Ta inte ut lägstadagar första året om ni ändå ska ta ut så lite som möjligt.

En sak jag lärde mig först efter varit förälder i par år var att det oftast är mer fördelaktigt att ta ut semester vid klämdagar som t.ex. denna jul/nyår då det riskerar bli kalenderavdrag på lönen vilket gör att det dras av även röda dagar/helger när man inte skulle arbetat ändå. Tar man ut semester blir det istället semesterlön för den dagen medan resterande helgdagar inte påverkar lönen. Något att ha i beaktning

2 gillningar

Tack fö jättebra tips! Det där ed att ta semester på röda dagar hade jag inte koll på alls. Det måste jag tänka på. Hur lite föräldrarledighet kan man ta ut första året? Finns det någon gräns? Kan vi välja att inte ta ut något alls?

Du behöver inte ta ut någon föräldrapenning (dagar) alls, båda föräldrar har rätt att vara helt föräldralediga (samtidigt) från sitt arbete (utan betalt) de första 18månaderna av barnets liv.

1 gillning

Du har svarat på frågan. Ta ledigt tillsammans så mycket som möjligt under första året. Åk ut och res tillsammans! Ta så få dagar som möjligt men kolla upp om det finns regler i kollektivavtal att ta hänsyn till för att få ut så mycket cash som möjligt.

1 gillning

Ska försöka fatta mig kort :slight_smile: . Som reglerna sett ut åtminstone de senaste 2-4 åren - de ändras av och till! Jag jobbar inte på FK så är inte sakkunnig, men har fått lära mig.

• Barnets första levnadsår kan ni ta ut dubbeldagar (dagar bränns dock bort snabbare, men jag rekommenderar detta varmt om ni vill) - längre semester!
  • Ni får tillsammans spara max 96 dagar efter barnet fyllt 4 år - målsättning är alltså att ha 96 dagar kvar när barnet fyllt 4 år om man kan/har råd. Alla dagar som överskrider 96 bränns då bort (först tas det av lägstadagarna och därefter ev överskridande SG dagar)
  • De 96 dagarna kan ni nyttja till barnet fyllt 12 år.
  • Under barnets första levnadsår är er SGI (sjukpenninggrundande inkomst) skyddad. Ni kan alltså avstå att ta föräldrapenning, eller ta färre dagar.
  • När barnet fyllt 1 år, måste ni vara i ’arbete’/aktivitet 5 av veckans 7 dagar, dvs om ni vill vara 100% föräldralediga, må ni åtminstone ta föräldrapenning 5 av 7 dagar. Eller exv jobba 2 dagar och föräldraledig 3 dagar. Annars blir er SGI drabbad. Det spelar ingen roll om det är lägsta dagar eller de lite högre betaldagarna som nyttjas för detta. Använd först och främst de som ger lite mer. Lägstadagarna är mer symbolisk :stuck_out_tongue: (100 eller 150kr/dag?)
  • Ni kan vara föräldralediga senare även om era föräldrpenningsdagar är nollade, men då påverkas er SGI.

Jag rekommenderar att ni nyttjar era dubbeldagar. Jag rekommenderar att ni är hemma tillsammans åtminstone barnets första levnadsmånad (dvs mer än de vanliga 10 dagarna). Jag rekommenderar att ni fixar matlådor innan dag D! (Lasagne och paj är perfekt)

Det kommer vara tufft!! Kittla den lille lite då och då, så blir ni alla glada igen. Vad som sägs på natten, stannar på natten.

Å grattis!

1 gillning

Lade en gång ihop ALLA årets lovdagar, studiedagar, klämdagar osv när våra barn gick i skolan. Då fick vi fram det var närmare 17 veckor det året de inte gick i skolan på en vardag.:face_with_peeking_eye:

Oavsett om det stämmer eller inte så är det bra ha kvar lite föräldradagar när barnen blir större också. Tror du kan spara de ända tills barnen fyller 12 år eller går ut klass 5.

2 gillningar

Jag förstår inte alls hypen kring dubbeldagar eftersom man båda föräldrarna ändå har rätt att vara föräldralediga hur mycket de vill första året. Varför ska man prompt ta ut ersättning samtidigt? Har aldrig använt detta och ser det helt irrelevant för oss som har en god ekonomi.

Sen det här med att vara föräldraledig när barnen är större men inte ta ut några pengar. Där skulle jag gärna vilja veta mer. Har man rätt till det? Kan arbetsgivaren neka? Hur vet arbetsgivaren om man tar ut föräldrapenning eller ej? Anmäler man föräldraledigt till fsk fast utan ersättning? Det gör man väl inte? Hur påverkas SGI:n av föräldraledighet utan ersättning?

4 gillningar

Jag tror att det är just för att det liksom öppnar upp idén till att vara hemma samtidigt. Att till och med Försäkringskassan ”bjuder in” till det. Jag har sett många i min bekantskap som aldrig ens tänkt tanken att man kan vara hemma tillsammans för att hjälpas åt.

Sen håller jag helt med att om man har god ekonomi och har förstått sig på ”systemet” att man faktiskt kan vara ledig utan att ta ut betalde dagar så är det rätt oändligt att ta ut dubbeldagar, bättre att vara hemma obetalt.

Sen så finns det också en del bekanta, (framförallt pappor), som säger att de har svårt att lyckas ta ut alla sina dagar för att de blir liksom att de jobbar ändå, och då kan ju dubbeldagar vara en extra morot för dem att faktiskt ta ut dagar och vara hemma med resten av familjen.

Jag tycker det är bättre att belysa att man har rätt att vara föräldraledig tillsammans hur mycket som helst under första året. Det tog faktiskt en liten stund innan jag/vi fattade det vilket var en total dealbreaker.

Av någon anledning tjatas det mest om dubbeldagar vilket ligger som en dimma över den lilla “hemligheten” att man faktiskt får vara ledig hur mycket man vill. Det är nästan att jag blir lite konspiratorisk där och tänker att man medvetet försöker mörka den förmånen för att man inte vill att folk ska få för sig att vara lediga för mycket och att man därför istället tjatar om dubbeldagar som om det vore den enda möjligheten att vara ledig tillsammans.

2 gillningar

Det är långt ifrån alla som har ekonomi nog att klara av att vara ledig utan betalt, så jag tänker mig att det hänger ihop med det.

Jag håller helt med om att det borde vara tydligare att man kan göra så och jag tipsar alla om att vara lediga båda två om man har möjlighet. Jag tror absolut att föräldraledighet tillsammans minskar risk för tex. djup förlossningsdepression. Jag tror också att delad ledighet lägger en bra grund för att faktiskt dela jämnare på föräldraskap och hushållsarbete vilket på sikt borde minska risken för utbrändhet och skilsmässa. Så en väl värd ”investering” i sin familj och relationer om man har möjlighet :blush: Och så är det dessutom väldigt trevligt att spendera tid tillsammans :wink:

Vi har haft lite olika upplägg att vara helt lediga från lönearbete båda två i några månader, och att en är helt föräldraledig och en jobbar halvtid/deltid en längre period

Håller helt med. Det bara förvirrar att dubbeldagar alltid nämns som vägen för att vara lediga samtidigt.

Jag fattar att inte alla har råd. Men formulera det såhär bara:

”Det första året kan ni båda vara hemma samtidigt på heltid. Ni måste inte ta ut någon föräldrapenning för att skydda SGI. Men om ni behöver få in pengar, finns det XX dagar då båda föräldrarna kan få ersättning.”

2 gillningar

Med risk för att deraila tråden :stuck_out_tongue: Men tror jag kan besvara detta.

Som arbetsgivare måste jag enligt lag rapportera varje medarbetares frånvaro som beror på föräldraledighet eller VAB.

Kan jag som arbetsgivare begära ut en avstämning från Försäkringskassan, för att se en medarbetares totala uttag av föräldrapenning, för alla arbetsgivare? Nej, det tror jag inte. Men notera att om jag rapporterar föräldraledighet och du sedan har “glapp”, så citerar jag FK: “Om du har en enda dags glapp kan du förlora hela din SGI.”

Kan jag som arbetsgivare räkna baklänges och försöka lista ut hur mycket föräldrapenning du har kvar? Nej, du kan ha tagit ut 0 dagar de första tre åren och sedan ansöker du om att vara föräldraledig.

Om det är viktigt för verksamheten att du jobbar så kanske arbetsgivaren kan be dig om en siffra, eller till och med be om ett underlag från FK. Det måste nog finnas en policy i så fall som uttryckligen säger att man måste kunna visa att man har föräldradagar kvar för att beviljas föräldraledighet. Men jag tvivlar på att den policyn skulle vara OK juridiskt.

Man har för övrigt rätt att gå ner 25 % i arbetstid. Blir såklart en helt annan diskussion/påverkan hos sin arbetsgivare att man vill gå ner i arbetstid, jämfört med att vara helt ledig i tre månader.

1 gillning