Tack för informationen! Det här med en enda dags glapp är ganska typisk information från försäkringskassan. Det står nämligen “kan”, men vad innebär det mer exakt? När förlorar man SGI:n och när gör man inte det? Om det nu är så att man förlorar SGI:n så kan man väl också få tillbaka den? Hur länge tar det?
Förväntar mig inte att du vet men det är sådana frågor man tampas med och aldrig riktigt får konkreta svar på.
Rätten att vara föräldraledig regleras i föräldraledighetslagen. Om du vill vara ledig mer än 25% av arbetstiden efter barnet är 18 mån måste du ta ut föräldrapenning. Det är därför många som har råd väljer att spara dagar under första 12-18 mån. SGI påverkas om du går ner i lön och inte tar ut FL fem dagar i veckan från barnet är 12 månader. Om det sänker SGi eller inte påverkas av hur mycket du tjänar. Ligger du tillräckligt långt över brytpunkten kan du gå ner i lön utan att påverka SGI.
Ja, nu kom en till aspekt här. Ligger man långt över maxtaket för SGI;n kan man alltså köra föräldraledigt utan föräldrapenning för att dryga ut semester och ta lite dagar här och där? Så länge man är över taket alltså?
Ja om du går ner i lön, men inte pga ledighet. Citerar FK: Att ta ut obetald semester räknas inte som att jobba. Det betyder att du kan förlora din SGI om du tar ut obetald ledighet.
Det tror jag inte funkar tyvärr. Inkomsten används bara för att beräkna vilket belopp som ska betalas ut. Men ska något belopp alls betalas ut så bygger det på att man har skyddat sin SGI.
Samtidigt beräknas SGI;n på ens framtida inkomst och ambitionen/planerna att arbeta. Så om man är föräldraledig utan lön en vecka och sedan är tillbaka till arbete så är ni ambitionen att man ska fortsätta arbeta heltid som vanligt och därmed borde väl SGI:n komma tillbaka ganska omgående?
Det som kan hända är att FK ringer dig och frågar vad du gjorde mellan den 4-9 februari. De får inrapportering av arbetsgivaren och har hela bilden av när du sökt föräldrapenning. Så det är FK som kan ge dig problem.
Min arbetsgivare kräver intyg från Försäkringskassan att jag har tagit ut föräldrapenning. Det lämnas in månaden efter. Vet inte hur andra arbetsgivare gör men det är som sagt lagen.
Ser att personer ovan besvarat delar jag kanske inte var tydlig med . Min story är följande:
Vår första nyttjade vi inga dubbeldagar. Vi hade vår semester tillsammans och inte mer än så. Den som var hemma tog 1 föräldrapenningsdag varannan vecka och 2 varannan vecka. Vi levde mer eller mindre på 1 lön. Vi hade också därför ganska många dagar kvar när den förste fyllde 1 år. Tanken var att dagarna skulle hålla till hen blev 12 år (hade missat att man får inte spara fler än 96 dagar efter 4 år). Den förste började förskola när hen var 14 månader.
Sen blev det svårare att ta ut dagar. För när den förste fyllde 18 månader kom barn nr 2 till världen. Vi slet extra mycket med att ta ut dagar på den första nu för vi nyttjade barn 2s dagar. Nu när den förste fyllde 4, brände drygt 80 lägstadagarna in. Nu gör det oss inte så mycket, men vi var ju trots allt hemma första året och har på pappret har vi därför ’slösat’ bort ca 10.000?
Jag nämnde tidigt i tråden ett tips om att räkna baklänges från fyra års ålder och samtidigt fundera på när man vill skola in sitt barn. Känns som ett bra tips att ge om 96 dagar vid 4, är inte helt enig med dig om att de borde ta dubbeldagar när man uttryckligen skriver att pengar inte är ett problem, de kan således spara dagarna till framtiden
Har själv skolat in mina barn vid 2 års ålder, det går åt rätt många dagar från 1 års ålder för att skydda SGIn.
Bestäm hur ni vill göra och anpassa efter det. Vill ni ha sen inskolning. Vill ni vara hemma båda två samtidigt mycket. Gör som ni vill.
Men man bör tänka på jämställdhet. Så gott som alla relationer blir mindre jämställda när man får barn. Erfarenhet att bli förälder är så olika för män och kvinnor. Och den sociala trycket är VÄLDIGT olika för män och kvinnor. Man behöver kompensera för det för att fortsätta vara jämlikar med samma ansvar för familjen och samma rätt till vila och egentid.
Tror bara att @Wanderer skrev fel där, menade nog barnets första 12 månader. Siffran 18 mån har med tillgängliga dagar att göra, inte ledighet eller SGI.
FK:
När ditt barn är under 1 år
Om du är helt eller delvis föräldraledig och tar hand om ditt barn är din SGI skyddad, oavsett om du tar ut föräldrapenning eller inte.
När ditt barn fyller 1 år
Om du är helt föräldraledig från ditt jobb eller från att söka jobb kan du skydda din SGI genom att ta ut minst fem hela föräldrapenningdagar per vecka. Det gäller även om helgdagar inträffar under veckodagar. Om du inte tar ut fem hela föräldrapenningdagar per vecka så förlorar du din SGI helt, eftersom du inte har någon inkomst.
Föräldrapenningen är skyddad under barnets första två år.
Det betyder att en nollad SGI påverkar alla sorters utbetalningar (VAB, sjukskrivning osv) förutom just föräldrapenningen.
Kanske det här innebär att man kan vara ledig som man vill, nolla sin SGI och sedan ta smällen för lägre utbetalning vid ex VAB. Men det blir en del pengar över 4 år… speciellt i februari får man ha bunkrat.
’Föräldrapenningen är skyddad under barnets första två år.’ Den var ny för mig, trodde det var 18 mån. Det är bra om man väljer att jobba 75% och inte ta föräldrapenning.
’Siffran 18 mån har med tillgängliga dagar att göra, inte ledighet eller SGI.’ Förstår inte vad som menas här. Jag menade att man behöver ta ut föräldrapenning för att få vara mer än 25% föräldraledig efter 18 mån. Även om föräldrapenningen är skyddad sänks ju SGI för arbetslöshet och sjukdom.
Har du ett citat hos FK där det står så? Det jag hittar om att gå ner 25 % gäller från 1 år, inte 18 mån. Eller det står iaf under rubriken “När ditt barn fyller 1 år”, jag har inte kollat lagtexten.
’En medarbetare med barn under 18 månader har rätt att vara ledig på heltid, utan krav på att ta ut föräldrapenning från Försäkringskassan. Om medarbetaren har adopterat har hen rätt att vara helt ledig från sitt arbete under 18 månader från när hen fick barnet i sin vård.
Om barnet är mellan 18 månader och 12 år har medarbetaren rätt att vara ledig om hen har föräldrapenningdagar kvar. Hen har rätt att ta ut en sammanhängande ledighet och den får delas upp på högst 3 perioder varje kalenderår. Om ni är överens, kan medarbetaren dela upp ledigheten över fler perioder.
Medarbetaren ska meddela dig senast 2 månader innan ledigheten att hen tänker vara ledig och hur länge. På vissa arbetsplatser finns kollektivavtal som gör att de här reglerna kan variera.’
Sammanfattningsvis… ja, du kan vara obetalt ledig hur länge du vill - så länge arbetsgivaren tillåter det. Men du har laglig rätt (gentemot arbetsgivaren) till att vara ledig i 18 månader.
Men om barnet fyllt 1 år och du inte skyddar din tid med fem föräldrapenningdagar/vecka (eller annat SGI-skydd, finns massor av specialfall), så nollar du din SGI.
Sedan att nolla SGI - effekten gäller väl bara under den tiden man är obetalt ledig. Dvs problemet som kan uppstå är till exempel om man blir sjuk två veckor precis innan man ska börja jobba igen.