Medvetet nolla SGI

Hej,
Jag tänkte helt fel med föräldradagar de första månaderna och tog ut fler dagar än jag borde ha gjort. Detta har lett till att jag nu funderar på att medvetet nolla min SGI för att kunna vara hemma längre med barnet.

Mellan att barnet är 12-18 månader är man enligt lag inte tvungen att ta ut föräldrapeng de dagar man inte jobbar. Men om man inte täcker upp de dagar man är ledig så nollas SGIn.

Jag har en heltidstjänst där jag är tillsvidareanställd. Som jag förstår det bör jag få tillbaka min SGI när jag går tillbaka till arbete ganska direkt eftersom jag förväntas jobba i mer än 6 månader. Och i värsta fall tar det 6 månader att jobba upp den.

Jag tänker såhär: jag är hemma med barnet mellan 12-18 månader där min SGI blir nollad. Sen är tanken att min partner ska vara ledig. Dennes SGI ska vi inte nolla då hen går på ett års kontrakt. Efter 18 månader måste vi oavsett täcka upp dagarna vi är lediga med föräldrapeng. Jag får tillbaka min SGI igen och har i praktiken gått ca 6 månader utan (eventuellt 12 månader om försäkringskassan inte ser det som sannolikt att jag kommer jobba 6 månader framöver). Det känns inte som en katastrof i mina ögon.

Vi är gifta med gemensam ekonomi, har inga stora lån eller utgifter förutom bil och billån på relativt låg avgift, har låg hyra och ett skapligt sparande på sparkonto och ett mindre sparande i fonder. Förvisso tänkt att gå till framtida husköp men tillgängligt om det skulle krisa.

Är det helt galet att tänka såhär?

1 gillning

Nej det är inte helt galet. Risken är kanske om du skulle behöva SGIn för annat än föräldrapenning när den är “nollad”. T.ex. om du blir sjuk just när du hade tänkt börja jobba igen. Men annars är det inte så farligt att nolla sin SGI, och den går ju som sagt att återställa igen.

5 gillningar

Vad händer om du råkar ut för en olycka, så att du aldrig kan jobba mer?

Har ingen koll, men det dök upp som en tanke.

6 gillningar

Det är en jättebra fråga. Jag vet inte. Får kolla upp det! Risken för att det sker känns dock minimal (men aldrig 0 såklart)

Hej.
Första tolv månaderna är din SGI skyddad oavsett hur många dagar du tar ut. Du kan alltså ta ut 0 dagar första året utan att din SGI skyddas. (i teorin 12+3 månader pga det s.k 3-månadersskyddet men det är lite vanskligt).

Efter 12 månader måste du ta ut föräldrapenning motsvarande din SGI för att skydda SGI. Efter 18 månader kan arbetsgivaren kräva att du tar ut föräldrapenning i motsvarande omfattning du är föräldraledig.

Så är barnet inom 12 månader kan du ta ut 0 dagar utan att din SGI påverkas, och den blir alltså inte nollad. Från 1-årsdagen fodras dock 5 dagar/vecka för en SGI baserad på en ordinarie heltidstjänst.

Det kan gå bra att nolla, man arbetar upp den som du säger rätt snabbt. Som max sex månader. Dock, kan vara värt att notera, inte sällan från dag 1 om du förväntas jobba sex månader. Om du jobbar en vecka på jobbet efter föräldraledighet och sen blir sjuk med sjukpenning eller behöver vaba så kommer FK bedöma dina nya SGI utifrån vad som förväntas framåt. Har du då en tillsvidareanställning utan planerad tjänstledighet närmaste sex månaderna kommer din SGI bli motsvarande din aktuella årslön och årsarbetstid. Detta när de tittar bakåt gäller framförallt för personer med osäkra anställningar, typ visstidsanställningar, timanställda, säsongare m.m.

1 gillning

Förlåt, men är det verkligen så man kan tänka kring risker? I så fall kan man ju skippa bilbältet också. Så jäkla ofta krockar man ju ändå inte! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Olyckor drabbar bara andra, fram tills det att du själv drabbas.

Fattar att jag kanske drar det till en extrem, men livet är ändå ganska skört och kan förändras på ett ögonblick!

1 gillning

Så är det. Men att sätta på bilbältet kostar inget. I detta fall tolkar jag det som att det kommer innebära mindre ledig tid med barnet. Då är kanske risken värd att ta.

1 gillning

Ja, det är helt galet.

Du står oskyddad om något händer dig, t ex om du är med om en olycka. Det kan komma att vara skillnaden på att ha ett behagligt liv med god ekonomi mot att ha riktigt dålig ekonomi. Räkna inte med att du kommer att vara kvar i en relation resten av livet. Räkna utifrån att du blir ensamstående med absolut lägsta inkomst så borde valet att behålla din sgi vara självklar.

2 gillningar

Kan man täcka upp med privata försäkringar “under tiden”? Finns ju försäkringar som betalar ut ersättning om man blir sjuk t ex, kanske går att maxa under 6 månader?

Väl medveten om detta. Jag planerar alltså att gå tillbaka till arbete efter ca 6 månader och då återfå min SGI, så det handlar inte om flera år.

Jag har helt ärligt nog aldrig tidigare tänkt på risken att bli så sjuk att jag aldrig mer kan jobba.

Och nog tänker väl i princip alla här på forumet liknande om fonder och aktier? Risken finns alltid att man tappar allt/stor del i värde :heart_hands:

Men ja absolut, risken finns. Frågan är hur stor risken är att något händer just det halvåret jag tänkt ha nollad SGI. Precis som Kalle skrev så vinner jag flera månader extra med mitt barn

Bra input! Det kan ju vara en väldigt bra backup att ha ifall att något inträffar. Ska kolla upp detta

Exakt detta resonemang har vi diskuterat här hemma. Att nolla SGI en kort period för att sedan gå tillbaka till heltidstjänst på tillsvidareanställning och få tillbaka den snabbt.

Personligen skulle jag aldrig göra det för jag har i min omgivning personer som har råkat bli sjuka eller varit med i olycka och blivit helt eller delvis permanent arbetsoförmögna. Ingen roligt situation.

Min sambos sgi är nollad, men det var primärt för att spara föräldra dagar och för att det inte gjorde någon större skillnad(jobb inom vården).

Hur matten går ihop har jag ingen aning om men jag ligger på 40% av lön efter skatt när jag plockar ut mån-fredag. Och varierar varje månad…

Om du tjänar 40k per månad (brutto) så borde du få ut 5/7 av 32k, dvs 23k. Mer än hälften. Tjänar du dock en bit över taket så är det rimligt att få mindre än det såklart. Eller om du tar lägstadagar.

2 gillningar

Gjorde matten diffar lite för mycket 3000-4000kr.

(Lön-skatt * 0.8)/7 * 5 finns säkert sexigare uträkning men…

Tar sjukpenning dagar dvs 80% av lönen

Du räknar alltså med att du inte kommer att råka ut för någon olycka/bli sjuk så allvarligt så att du inte skulle kunna arbeta mer - just under de sex månader som du ska vara utan din sgi. Du är villig att ta den risken.

Men OM du skulle bli det, hur löser du då din framtida, för resten av livet ekonomi? Hur mycket kommer du att få in i månaden? Hur ska du bo? Kan du få ett hyreskontrakt? Kan du ta lån till ett boende?

1 gillning

Om jag inte missminner mig så har väl Melwa skrivit om att man inte får lån om man har sjukersättning.

Så länge man inte slår i taket så ser uträkningen för dagersättningen ut så här

(Månadslön x 12 = Årsinkomst/SGI)
Årsinkomstx0,97x0,8/365=dagersättning

Sen är skatten på föräldrapenning högre pga man får ej jobbskatteavdrag så ofta minst 30%. Sen får man bara full ersättning vid 7 uttagsdagar per vecka eftersom ersättningen beräknas på 365 dagar och inte motsvarande fem dagar per vecka.

Vid lön på 40K är dagersättningen 1020 SEK före skatt. 5 dagar/v x 4 veckor ger 20400 före skatt. Sen kan vi schablonräkna 30% skatt, så cirka 14200 SEK blir det med uttag 5 dagar/vecka.