Medvetet nolla SGI

Aha, missade att man inte får jobbskatteavdrag.

Skapade en tråd förra året om hur man bäst får tillbaka sin “nollade” SGI, och det behöver inte vara så jobbigt som FK får det att verka.

Man ska ha som AVSIKT att jobba minst 6 månader för att återfå sin SGI. Om du rent teoretiskt skulle ha en nollad SGI, börjar jobba med AVSIKT att jobba minst 6 månader, och t.ex andra arbetsdagen så blir barnet sjukt och du tar VAB och rapporterar detta till FK så kommer de att göra en utredning av din SGI och fastställa att du jobbar och planerar att jobba och därför besluta om att du höjt din SGI.

2 gillningar

Vad är poängen med den här manövern?
Maxa föräldradagar från staten?

Det finns bättre och enklare sätt att vara ledig på. Du kan ju gå ner på deltid - då får du 80% av hela lönen och inte bara upp till taket.

Var ledig som vanligt med föräldrapenning och fondera utbetalningen om ni kan leva på 0 kr.
Fortsätt leva som på 0 kr i tio år till och fondera allt, så kanske ni nte behöver arbeta alls?
Ni verkar ju ha låga anspråk på levnadsstandard, så FIRE kanske inte är så dumt?

Det finns även andra sätt att organisera sitt liv på

Poängen är att inte behöva skola in barnet i en ålder vi som föräldrar anser är för tidig. När inskolning skett kommer någon av oss gå ner i arbetstid. Men att gå ned i arbetstid innebär att barnet måste vara på förskola den tiden föräldrarna jobbar. Genom att dryga ut föräldraledigheten kan barnet vara hemma längre.

Förstår inte riktigt hur du menar med att “maxa föräldradagar”, alla föräldrar allokeras samma andel dagar med ersättning till sitt förfogande. Och upp till att barnet är 18 månader har alla föräldrar laglig rätt att vara helt föräldraledig utan krav på att ta ut föräldrapenning. Det är väl snarare att använda systemet så som det är utformat?

Och för att svara på din sista del i inlägget, ja under föräldraledigheten har vi ansträngt oss för att sänka levnadsstandarden till förmån för att få mer tid med barnet. Det är inte en standard vi kommer fortsätta med när båda föräldrarna jobbar igen. Men tack för tips om FIRE!

1 gillning

Det är inte galet. Om du blir varaktigt sjuk med nollad sgi finns garantibelopp. Inte högt, men pengar.

Beroende på när dagarna ska tas ut så kan studien vara en lösning på problematiken (om arbetsgivaren tillåtet) när vi fick första barnet var frun hemma helt första tiden och sen passade hon på att plugga på distans 50 procent en tid för att spara dagar (pluggar du minst 50 procent skyddad sgi om dom inte ändrat reglerna senaste fem åren)… Arbetsgivaren tyckte det var bra hon passade på att vidareutbilda dig samtidigt som hon var mammaledig… (Dvs tjänstledighet för studier)

50 procent var lagom för att hinna med både studier och unge :blush:

1 gillning

Då är jag med.
Då är det såhär: efter att barnet fyller 18 månader har du inga som helst “rättigheter” att vara ledig, oavsett föräldrapenning.
Det är helt och hållet upp till arbetsgivaren att avgöra om den beviljar ledighet.
Enda skillnaden är för vård av sjukt barn där andra regler gäller.

Du kan lika gärna ansöka om tjänstledigt efter dina första 18 månader med föräldrapenning eller säga upp dig och sedan ta ut föräldrapenning (tror jag, det var väl 15 år sen sist för mig…). Det kommer ha exakt samma praktiska betydelse.

Ett tips: ta ut föräldrapenningen medan lönen är låg. Så fort den kryper över 35.000 börjar skillnaden verkligen kännas. Särskilt garantidagarna svider, och de landar allt som oftast på pappan.

Svar ja, jag tycker det är helt galet. Det är väl ingen som räknar med att bli sjuk eller råka ut för en olycka, men ändå blir folk sjuka och råkar ut för olyckor varje dag. Det kan vara du, det kan vara jag. När man väl ligger där i sjukhussängen spelar det ju ingen roll hur liten risk det var att man skulle hamna där. För den som drabbas är risken alltid 100%.

2 gillningar

Det stämmer inte. Man har rätt att vara tjänstledig upp till motsvarande 25% av en heltld fram till dess att barnet är 12 år, om man har fp-dagar. Arbetsgivaren kan inte heller neka ansökan om (hel) föräldraledighet upp till tre perioder per år.

1 gillning

Jag håller inte med de som pratar om risken att bli sjuk. Jag förstår, men håller inte med.

Hade valet varit ”ska jag spara 100kr extra per månad och gå ur A-kassan” så känns svaret lätt. Uppsidan med att ha akassa är mycket mindre än nersidan.

I detta fall får hon kvalitetstid med sitt barn och det är rätt stor uppsida. Handlar det om en månad kanske det inte är värt, ett halvår desto mer.

Den största risken skulle, statistiskt sett, snarare vara att ni separerar och du som ensamstående har svårt att komma tillbaka till full SGI.

2 gillningar