Hej, jag har sökt i forumet men inte riktigt säker på att jag fattar rätt. Så jag testar här
Jag ska gå ner i tjänst till 75% nu när min mans föräldraledighet är slut. Jag har två barn varav den yngste ska börja förskolan. Jag vill helst inte att de ska gå så långa dagar när de är så små, så därför går jag ner i tid.
Vi funderar dock på att försöka skaffa ett tredje barn i år. Då inser jag att min föräldrapenning kommer baseras på en SGI som är 75% av min lön. Det är ju inte mycket att hurra över.
Är mina alternativ att:
“fylla upp” de 25% med föräldradagar
börja jobba heltid igen så fort jag vet att jag är gravid, och sedan gå ner på deltid igen
för att få en sjukpenning som baseras på 100% lön.
Känns som om jag hamnar i den berömda kvinnofällan här med låg inkomst hur jag än gör…Eller tänker jag fel? Hur gör ni andra som jobbar deltid och skaffar fler barn?
Jag och min sambo gjorde den tabben vid vårt andra barn. Trodde att SGI-skyddet infattade även deltid, men tji fick vi. Har ni föräldradagar så att det räcker? Hur mycket ska din partner jobba?
Du kan också läsa en distanskurs på 50% på fritiden då har du skyddat ditt SGI - finns inga krav att du ska klara kursen bara att du har närvaro vilket många kurser innebär att man svarar på någon fråga vid tre veckor.
Jag har 40 fp-dagar kvar för ena barnet så jag kan lösa det ett tag. Min man ska jobba 100% och han kan tyvärr inte gå ner i tid pga hans jobb, annars hade vi kunnat lösa det med att han jobbade deltid och jag 100% tills jag blir gravid…
Tyvärr ska yngsta barnet vara max 1 år och nio månader så det hinner vi inte om jag inte blir gravid nu eller nästa vecka max hehe
Citat Du kan också läsa en distanskurs på 50% på fritiden då har du skyddat ditt SGI > Citat
Vad smart!! Tack exakt sånt här tips jag var ute efter! Och ja @Victor84 håller med, man kan ta en kurs med tex platsgaranti så drabbar det ingen “riktig” student.
Jag gillar inte att behöva trixa så här men jag orkar i ärlighetens namn inte stressa och bli gravid innan lilleman blir två år och eftersom vi bor i glesbygdn så blir det så väldigt långa dagar för barnen om jag och min man ska jobba heltid…
Tänk på att ha en dialog med arbetsgivaren. Du har bara rätt till ett fåtal perioder med föräldraledighet. En period kan vara en enstaka dag eller ett fast schema. Men arbetsgivaren kan säga nej till om du vill vara FL på sommaren, på julen och sen olika schema för höst och vår.
Kanske kan du gå ner till 90% och då bara ta ut halvdagar av de 40 som är kvar. De 10% kanske du kan jobba in på kväll/helg?
Ja, det får jag ta in i beräkningen så klart. Men har en “snäll” arbetsgivare så tror inte det kommer vara något problem. Dock så skulle jag inte få jobba kväll och helg istället så det går bort… Tack för bra input!
Vet inte om jag förstår punkt två riktigt. Men det vanligaste är ju att skydda SGI genom att ta ut FP motsvarande mängd du är föräldraledig (25% i ditt fall). Gör du det skyddas din SGI.
Punkt två förstår jag som sagt inte riktigt. Jobbar du deltid precis innan barn 3 kommer utan att skydda sin heltids-SGI kommer SGI:n att sänkas så den motsvarar hur mycket du faktiskt jobbar.
Nej detta är ett väldigt krångligt tillväga gångssätt och jag hoppas inte jag behöver göra så. “Förr i tiden” gjorde man så att om man jobbade deltid och blev gravid, jobbade man heltid nån månad eller så för att få upp SGIn till heltid. Sen när man väl är gravid är ju SGIn skyddad även om man går ner i tid. Nu är det lite krångligare verkar det som, det finns ingen tydlig gräns för hur länge man måste ha jobbat heltid, utan snarare om man förmodas jobba minst 6 mån heltid (detta är det jag uttytt på Försäkringskassans hemsida)