Skydda sgi efter 1 år 9 månader? Kan man jobba deltid 75% + ta föräldraledighet?

Hej

som titeln säger funderar vi på att skaffa ett 3e barn men vårt 2a barn fyller snart 1 år och 9 månader och det blir svårt o hinna bli gravida innan det. Mamman tänkte gå tillbaka o jobba deltid 75% och ta ut föräldraledighet för övriga 25%

Googlat men får luddiga o krångliga svar.

Men frågan är väl mest får hon behålla sin gamla SGI om man fyller upp deltiden med föräldrapenning upp till 100% Dvs Jobba 75% och 25% föräldraledighet från försäkringskassan?

Sen har vi en fråga om bisyssla som backup. Hon hjälper mig lite i mitt bolag gratis idag med bokföring. Men är det en lösning att ge henne en liten bisysslelön som kan plussas ihop med hennes 75% annars för o boosta SGIn om det inte går o skydda den gamla? Självklart får man ju anpassa det efter dagar hon inte är föräldraledig

Hej! Ungefär så. SGI är skyddad så länge ersättningarna som tas ut blir 100% från den dag barnet fyller 1 år. Har hon inte gjort det är sgi redan rökt. Om inte reglerna ändrats sedan årsskiftet.

1. Man måste ta ut 100% ersättning från barnets 1årsdag. Antingen i form av lön eller föräldrapenning.
  2. Hon måste alltså arbeta exempelvis 75% och fylla upp med föräldrapenning 25%. Eller arbeta 50% och ta ut föräldrapenning 50%. Tar hon inte ut ersättning utan bara är ledig så sjunker sgi.

Lycka till med bebis nr 3 och hemmastannandet länge! Jag och sambo har nu varit hemma deltid i 3,5 år. Och planerar fortsätta så så länge vi kan. Det är underbart att följa sina små!

Ja. Det är precis så man gör för att skydda sin heltids-SGI.

Jag skulle vilja uttrycka att man är föräldraledig på deltid om man är föräldraledig och att man arbetar deltid om man går ner i arbetstid. Som tidigare har sagts skyddas SGI om man har 100 % sysselsättning. Det är ju också så att SGI grundas på förväntad kommande inkomst så du kan räkna på vad det kostar och vad hennes nettoinkomst med föräldrapenning under barn 3 blir med den ökade inkomsten. I och med att staten kommer betala föräldrapenning beräknad på den högre inkomsten i ca ett år kanske det är lönt att betala ut lön (trots skatt och avgifter) men sånt kan jag inget om