som titeln säger funderar vi på att skaffa ett 3e barn men vårt 2a barn fyller snart 1 år och 9 månader och det blir svårt o hinna bli gravida innan det. Mamman tänkte gå tillbaka o jobba deltid 75% och ta ut föräldraledighet för övriga 25%
Googlat men får luddiga o krångliga svar.
Men frågan är väl mest får hon behålla sin gamla SGI om man fyller upp deltiden med föräldrapenning upp till 100% Dvs Jobba 75% och 25% föräldraledighet från försäkringskassan?
Sen har vi en fråga om bisyssla som backup. Hon hjälper mig lite i mitt bolag gratis idag med bokföring. Men är det en lösning att ge henne en liten bisysslelön som kan plussas ihop med hennes 75% annars för o boosta SGIn om det inte går o skydda den gamla? Självklart får man ju anpassa det efter dagar hon inte är föräldraledig
Hej! Ungefär så. SGI är skyddad så länge ersättningarna som tas ut blir 100% från den dag barnet fyller 1 år. Har hon inte gjort det är sgi redan rökt. Om inte reglerna ändrats sedan årsskiftet.
Man måste ta ut 100% ersättning från barnets 1årsdag. Antingen i form av lön eller föräldrapenning.
Hon måste alltså arbeta exempelvis 75% och fylla upp med föräldrapenning 25%. Eller arbeta 50% och ta ut föräldrapenning 50%. Tar hon inte ut ersättning utan bara är ledig så sjunker sgi.
Lycka till med bebis nr 3 och hemmastannandet länge! Jag och sambo har nu varit hemma deltid i 3,5 år. Och planerar fortsätta så så länge vi kan. Det är underbart att följa sina små!
Jag skulle vilja uttrycka att man är föräldraledig på deltid om man är föräldraledig och att man arbetar deltid om man går ner i arbetstid. Som tidigare har sagts skyddas SGI om man har 100 % sysselsättning. Det är ju också så att SGI grundas på förväntad kommande inkomst så du kan räkna på vad det kostar och vad hennes nettoinkomst med föräldrapenning under barn 3 blir med den ökade inkomsten. I och med att staten kommer betala föräldrapenning beräknad på den högre inkomsten i ca ett år kanske det är lönt att betala ut lön (trots skatt och avgifter) men sånt kan jag inget om