Föräldraledighet när man varit delvis tjönsteledig

Jag ska ringa försäkringskassan imorgon för o få 100% svar men är nyfiken och tänker att många här har barn o kanske vet.
Och det är ju inte säkert man kommer fram på tlf heller…

Min sambo har efter en sjukskrivning varit tjänsteledig 20%, nu ska han (vi) vara föräldralediga och blir lite osäkra på hur vi fyller i hans föräldrapennings-ansökan.

Han är anställd på 100% i grunden.

Ska vi fylla i hans heltidslön? Vad blir årsarbetstiden, det han skulle ha jobbat på 100% eller 80%?

När han ansöker om sina 10 dagar ska man fylla i hur många timmar han varit hemma per dag (han är ju hemma hela dagar så i guess 8h där?) och hur många timmar han varit borta från jobbet är det då 8 eller 6h 24min?

Om någon har ett bra life-hack för föräldraledighet blir vi jättetacksamma!

Mvh
Novis på både föräldraskap, föräldraledigheter och även trevligt nog utan tidigare erfarehet av försäkringskassan

Fyll i 8 på både ställena så att det blir 100 % ledigt. Man kan ju ta halva dagar tex också

När det gäller föräldrapenningen så styrs ju den av ens SGI. Och den baseras ju på vad man tjänat senaste tiden… så har man varit borta från jobb så kan den ju sänkas rejält vilket resulterar i en låg föräldrapenning… men i vissa fall går den att skydda. Jag rekommenderar att läsa på om just SGI

1 gillning

Aha…
Så 100% ledig, men där man anger inkomst anger man istället för heltidslönen den faktiska lönen senaste 6 mån, dvs 0,8xheltidslönen?