Föräldraledighet - Antal dagar föräldrapenning man tar ut

Hej,

Första gången på forumet, hoppas jag gjort rätt! :slight_smile:

Vi ska vara lediga länge båda föräldrarna så föräldrapenningdagarna blir få. Min sambo har Akavia som fackförbund och ska vara ledig i 15 månader.

Det vi undrar är om det spelar roll på något sätt (exempelvis semester/pension eller annat) hur många föräldradagar hon tar ut per vecka, förutom pengarna vi får ut så så klart. Och om det finns något man bör göra för att optimera detta?

Exempel:

• Ta en dag per vecka i år och tre dagar per vecka under nästa års ledighet?
  • Ta två dagar i snitt per vecka över hela perioden?
  • Ta 0-dagar per vecka tillräckligt länge för att kunna ta 5 dagar en period?

Vi har koll på SGI och allt sånt, och kommer ta 5 dagar per vecka eller semester på ledighet vi har efter 12 månader.

Tack på förhand
! :slight_smile:

Det viktigaste är väl SGI-grejen där efter år ett. Vad man gör före det kvittar typ. Helst 0 dagar år ett så har man sparat allt :slight_smile: Det enda jag kan tänka som relevant där är fackets regler för föräldralön, dvs där facket tillsätter extra pengar under x dagar med vissa villkor.

Vill flika in en sak här - det är trevligt att ha kvar några dagar när barnen blir större också! Min bild är att många fokuserar på de första åren, men har man möjlighet att spara dagar så är det inte fel. Själv har jag under läsåret 24/25 plockat ut föräldraledighet på deltid så att jag kunnat sluta kl 14 de dagar jag har barnen. Min yngsta är 9 men även 13-åringen uppskattar att en förälder är hemma tidigare. Mer tid för läxhjälp och spontana utflykter och sånt.

Allt beror ju på hur jobbsituationen ser ut förstås. När barnen var små hade jag oregelbundna arbetstider och det ihop med att exet hade väldigt flexibla tider gjorde att vi ändå kunde spara dagar. Nu idag har jag ett 8-16 jobb som kräver att jag är på plats, där vi inte har möjlighet till komp eller flex. Så nu är föräldraledighet en lyx att ha!