Vi är ett par med gemensam ekonomi ett relativt högt månatligt sparande (investerar kontinuerligt ungefär hälften av den gemensamma intäkten på varsitt ISK, i praktiken mer än vad vi skulle få i föräldrapenning vid fullt uttag av föräldradagar) som precis fått vårt första barn. Har pratat med flera kollegor som rekommenderat att ta ut 2-3 föräldradagar i veckan för att kunna vara ledig länge och kunna spara dagar till vår dotter blir äldre.
Vi har resonerat kring att snarare ta ut alla dagar så snabbt som möjligt – vill vi vara lediga framöver så tar vi den “förlusten” i lägre inkomst då. I och med att vi räknar med att även fortsatt varje månad kunna spara ett högre belopp än föräldrapenningen bör det vara bättre att ta en så stor del av föräldrapenningen tidigt, och låta pengarna ge avkastning under så lång tid som möjligt.
Är det något vi inte tänker på? Vilka är nackdelarna? Hur har ni gjort?
En uppenbar nackdel är att vissa arbetsgivare kräver att du bevisar att du verkligen tagit ut föräldrapenning och därmed just har varit föräldraledig och inte bara random ledig. Föräldrapenningsdagarna är ju inte oändliga och vissa vill genom detta kontrollera att man inte tar ut fler dagar än man har rätt till. Detta gäller ju främst barn över två år.
Observera att föräldraledig och ersättning/ledighet för det är skilt från rätten att gå ned i deltid som småbarnsförälder. (Många tror att föräldrapenning är ett krav för att få jobba deltid)
Javisst. Men här gäller det ju föräldraledighet för äldre barn, deltid är ju mer förutsebart för arbetsgivaren. Min arbetsgivare hade den modellen som jag beskrev tidigare.
Vår första knodd är 10 månader nu. Vi har valt att knappt ta ut någon föräldrapenning alls hittills.
Som vi förstått det ger detta oss mer frihet och valmöjligheter framöver.
År 1 får arbetsgivare inte neka att förälder är hemma, oavsett om man tar ut föräldrapenning eller inte. Men efter år 1 kan dom (om vi fattat rätt) neka om man inte tar föräldrapenning.
Eftersom vi klarar oss ekonomiskt utan stödet väljer vi att inte ta ut under första året för att känna oss helt säkra att vi kan vara föräldralediga när vi vill efter år 1.
Första året är din SGI skyddad oavsett hur lite föräldrapenning du tar ut. Men när barnet fyller 1 år måste du ta ut minst 5 dagar per vecka för att behålla din SGI.
Om du vill gå ner i arbetstid när barnet är över 1 år så kan du skydda din SGI genom att ta ut föräldrapenning för den tid som motsvarar minskningen i arbetstid.
Vi har valt att snåla på dagarna första året. Därefter tar vi ut 5 dagar/vecka fram till inskolning på förskola. Då har vi lite dagar kvar att ta av om nån av oss vill gå ner i arbetstid.
En inte helt oviktig del i planering av föräldrapeng i den högre skolan är skatte effekter. Ett år då du har riktig lön i många månader och sedan föräldrapeng i 2-3 månader så blir skatten på föräldrapengen ibland 50%. Medans om du tar ut mycket föräldrapeng under ett år med låga inkomster får du lägre skatt på den.
Jag menar inte att man skall planera sin föräldraledighet utifrån vad som är bäst ur skattehänseende. När man har bestämt hur man vill varaledig, så kan man plocka ut ersättning så det minskar skatten.
Vi sparade alla såkallade garantidagar tills barnen var inskolade. Det har funkat bra.
Vi gjorde så att vi tog ut lite i början under barnens första år (upp till 18 månader)då man inte är “tvingad” att ha kvar föräldrapenning, men har kvar de mesta av dagarna till att förlänga sommarsemestern med några veckor varje år. Det är riktigt härligt att vara ledig 7-8 veckor istället för 4. Jobbar för närvarande som inhyrd på en myndighet där de flesta jag jobbar med har långa semestrar då de har 6-7 veckors semester som standard, så det är inget som påverkar arbetet. Vet dock inte om jag hade brytt mig om det ändå, oavsett. Somrarna är så korta i Sverige, man kan jobba järnet resten av året.
Jag vet inte om det finns något optimalt sätt att plocka ut dessa dagar, var och en får nog göra det som passar dem bäst. Man bör dock kolla upp vilka krav din arbetsgivare ställer när de ska betala ut föräldrapenningstillägg, om du nu har ett kollektivavtal där detta ingår (vilket jag inte har).
Nu är det väl kanske inte riktigt så frågan är ställd, men som ett litet inlägg i diskussionen:
Jag och min man valde att helt strunta i det ekonomiska vad gäller föräldraledighet och enbart tänka på vad vi tyckte var bäst för vårt barn. Vi spred ut dagarna på 2,5 år med vårt andra barn så att vi kunde låta henne börja på dagis först när hon var större och inte längre riskerade att ta skada av att skiljas från oss och placeras i en miljö med för många barn att ta hand om av för få vuxna, och detta i en ålder då barn som mest behöver sina primära anknytningspersoner. Jag tror vi åsamkar våra barn större skada med detta än de flesta tror, och jag ser tydligt hur mycket tryggare vårt yngsta barn är jämfört med det äldre som började på dagis när han var 1,5. Vi tycker inte det kan mätas i pengar.
Säkert ett känsligt område där det finns många olika åsikter, och det är inte meningen att anklaga någon, men detta var ett försök att bidra med ett lite annat perspektiv på ett forum där vi mestadels diskuterar pengar (naturligt nog).
Om man behöver pengarna från föräldrapenningen bör man plocka ut så det täcker någon form av miniminivå, alternativt om man får någon fördel av att ta ut X antal dagar, annars tycker jag det är smart att ta ut så lite som möjligt för att spara dem på framtiden.
Precis som några redan skrivit så kräver en del arbetsgivare att du bevisar att du faktiskt tar ut föräldrapenning när du är föräldraledig, din nuvarande arbetsgivare kanske inte gör det, men det kan ändras i framtiden eller så kanske du byter arbetsgivare någon gång.
Min arbetsgivare har kollektivavtalat att om man tar ut X dagar föräldrapenning per vecka medan man är föräldraledig innan barnet blivit 18 månader så skjuter de till 10% på föräldrapenningen. Därav tog jag ut exakt så många dagar som krävdes, men i övrigt har vi gemensamt snålat med penning-dagar.
För oss är det viktigare att garantera tid med barnen än att maximera den ganska låga ersättningen.
Man ska också tänka på att då barnet fyller 4 år kan man bara spara 96 dagar totalt (mammans + pappans dagar), överstigande dagar brinner inne. Vi planerade så att vi hamnade på exakt 96 dagar inför vardera barns 4 års dag.
För drygt tio år sedan fanns det ngt med att man skulle försöka plocka ut något varje dag för intjäningen av semester. D.v.s. bättre med 1/4 föräldrapenning i fyra dagar än en dag med hel och tre utan.
Kan ha ändrats sedan dess.