Hej! Väntar första barnet väldigt snart och tänker lite kring ledighet. Vi har en plan för hur vi vill vara hemma men inte exakt hur vi optimerar det.
Förutsättningar: båda tjänar runt 47500 innan skatt och båda har föräldralön 6 månader.
Hur vi vill vara lediga:
3 månader tillsammans direkt efter födsel. Här tänker jag att jag nyttjar 6 veckors semester, de 10 dagarna efter födsel samt vi plockar dubbeldagar.
min fru är hemma under hösten och jag jobbar ca september - december
hemma tillsammans januari
min fru återgår till jobb i februari och jag är hemma till augusti när vi börjar skola in
Vi vill ta ut exakt (nåja) lika många dagar var. Tanken är att plocka 5 dagar i veckan på sjukpenningnivå för den som är hemma.
Vi har god hand om ekonomin och mycket sparpengar så egentligen är inte ekonomin något orosmoln men man vill ju ändå optimera…
Med ovanstående förutsättningar, hur skulle ni med lite erfarenhet lagt upp det? När plocka dubbeldagar och när inte ta några dagar alls? Min fru har ju också semester att ta ut - när ska hon ta den?
Målet är alltså att maximera ledighet tillsammans kan man väl säga. Fast maximera är väl fel, vi vill vara lediga tillsammans både lite nu och lite i januari.
Grattis och vad spännande med en ny familjemedlem fint att ni planerar vara hemma så mycket tillsammans och dela jämnt!
Jag ser det som det lättaste om man lägger all inkomst (och utgifter) i gemensam pott under föräldraledigheten så man kan spela med dagarna klokt. Efter den större föräldraledigheten kan man föra över dagar (förutom 90 individuella) så att man har en jämn balans.
Detta kan vara klokt av flera skäl. Säkerställa att ni har samma levnadsstandard samt tar ekonomiska beslut tillsammans. Exempelvis då du varit hemma ett år så bör du använda 5 dagar per dag om du vill bibehålla ditt SGI.
En annan aspekt man kan lägga i in kalkylen är att försöka fördela dagarna per år så så att det ger optimal skatteeffekt.
Sen vad gäller din frus semester så hade jag kollat med jobbet vad som gäller om det inte tas ut i år, försvinner dagarna och betala ut i pengar så är det väl klokt att använda dessa exempelvis i början av ledigheten (förmodar hon går hem lite innan exempelvis).
Sen en sista tanke, spara inte dagar för mycket eller räkna på vad som är rimligt ni vill använda upp till 4 års ålder. Därefter får man endast spara 96 dagar per barn och flera av mina vänner/bekanta har fått vaska dagar de aldrig ”hunnit” ta ut.
Hoppas ovan svarade på åtminstone någon av dina funderingar.
Ja det är klokt att man gör en kalkyl på vad man tror sig vilja använda fram till 4-årsdagen, och jag tror det är klokt sikta på att spara de 96 dagarna.
Men förskolan har ju öppet som vanligt förutom röda dagar så man måste inte ta långledigt vid loven om man inte vill och då kan man ju även använda semesterdagar. Men kanske vill man vara hemma lite längre på sommaren eller boka in en långresa. Tänker att det beror helt på vilket jobb man har och vad möjligheterna är ta ledigt obetalt och eller som ”man önskar”.
Vår förskola har 2 planeringsdagar per termin då det är stängt, det kan vara bra ta höjd för dessa i kalkylen också.
När våra barn var små för 15 år sedan kunde man ta högersättningsdagarna t ex mån-to och sen lågersättningsdagarna fre-sön för att få ut lågersättningsdagarna.
Många som väntade med att ta ut de och till slut blev det aldrig av att man tog ut de när man väl började jobba igen.
Man behöver ha använt 180 dagar av de ”vanliga” innan mannan använda sig av de dagar med lägre ersättning. Så det beror väl på hur många som har använts innan.
En intressant effekt som kan uppstå om man är FL på exv 80% och arbetar dag före eller efter helg är att arbetsgivaren betalar ut lön även för helgen. Jag känner dock inte till om det fungerar så överallt eller bara på vissa företag, eller för den delen heller riktigt varför det blir så.
Har att göra med hur löneavdrag för tjänstledighet beräknas,
Om längre än 14 dagar så beräknas det över perioden typ, månadslön * 15 dagar ledigt i rad/ 30 dagar i månaden.
Om kortare än 14 dagar så beräknas det som månadslön / 21(delningstal beror på kollektivavtal) * antal dagar.
Därför det ibland kan vara bättre att ta tjänsteledigt/föräldraledigt en dag i veckan istället för att gå ner i arbetstid men man behöver räkna per kollektivavtal och vad företaget går med på.
Ps, exakt beräkningsformel är från mitt minne så kan avvika lite samt varierar mellan olika kollektivavtal men uppdelning över/under 14 dagar är generell.
Jag har en fråga kring det här med att spara dagar.
Som jag förstår det får jag vara föräldraledig i princip hur mycket som helst. Jag får bara inte betalt när mina dagar är slut. Om jag inte är orolig för ekonomin, utan mest vill ha tid med min unge, då är det väl bra att bara ta slut på föräldrapenningen direkt? Det finns inget värde i att ta ut till exempel 5 dagar istället för 7 varje vecka, eller att ta andra obetalda dagar?
Många sparar dagar för att skydda sitt SGI om man blir sjuk osv. Efter att barnet är 12 månader måste man ta ut föräldrapenning för att skydda sitt SGI.
Detta är varför vissa inte tar ut föräldrapenning de första 12 månaderna då SGI är skyddat och använder det efter de 12 månaderna.
Efter att barnet fyllt 18 månader har man bara rätt till föräldraledighet om man också tar ut föräldrapenning motsvarande ledigheten. Undantaget är att man har rätt att förkorta sin normala arbetstid med en fjärdedel utan att man samtidigt behöver ta ut föräldrapenning.
Arbetsgivaren kan ju godkänna din föräldraledighetsansökan ändå (precis som tjänstledighet där man inte uppfyller kraven) men de kan också kräva du tar ut dina dagar.