Föräldrarledighet

Jag är just nu föräldrarledig och kommer börja arbeta igen i höst. Jag ska nu lägga upp sista delen av min föräldraledighet och undrar hur ni tänker kring upplägg?
Ekonomin går ihop sig oavsett hur jag lägger upp det så tänker mer vad som är mest fördelaktigt.
Ska jag ta ut så lite dagar som möjligt så jag har mycket dagar kvar att ta av i framtiden eller ska jag ta fler dagar nu, investera ”överskottet” för att kunna leva på överskottet när jag i framtiden vill ta ut lediga dagar med barnen?

Om du inte har föräldrapenningen kvar att ta ut är det inte säkert att du får ledigt.

Har du föräldrapenning kvar kan du anmäla att du ska ha betald föräldraledighet och din arbetsgivare får då inte neka ledigheten (om det är minst 60 dagars framförhållning).

Så har jag förstått det i alla fall. Så jag tycker det är mest strategiskt att ta mindre föräldrapenning nu, så du får vara ledig sen. Men se till att du tar ut föräldrapenningen då så den inte råkar brinna inne :slight_smile:

Jag kör på min föräldraledighet på fredagar lördagar och söndagar, då man får en mer fördelaktig föräldrapeng och man tar ut föräldraledighet i samband med en helg. Dvs fredagar eller måndagar.

1 gillning

Det lät spännande, vill du förklara närmre hur den blir mer fördelaktig? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Praktiskt taget Iom att jag jobbar mån-Tors så har jag en vanlig lön under de dagarna + att jag får 90% av min lön på fredagar (Iom att jag är anslutet till facket.Annars gäller 80%), samt att jag får samma peng på lördagar och söndagar.
Dvs jag får betalt för 7 dagar även om jag bara jobbar 4.
Blir extremt rörigt att förklara på såhär sätt, jag skickar en länk till F-kassan.

Hittade inte informationen på F-kassan men har inte riktigt kunnat leta då jag sitter och jobbar samtidigt.

1 gillning

Det låter som att Anthons sätt är ett bra sätt att se till att man får ut sin föräldrapenning utan att ta så mycket ledigt. Det kan ju vara smidigt om de är på väg att brinna inne.

Men på detta sätt blir du ju mindre ledig, om det är ledighet du är efter :slight_smile:

1 gillning

Tänk bara på att ni inte får spara mer än 96 dagar (totalt) efter att barnet fyllt 4 år.

Använd upp alla ”lägstanivå dagar” tills dess. För de vill man ju inte spara. Man vill bara spara de med hög ersättning. Ett tips är att de låga dagarna kan tas ut på helgerna, även när du jobbar under veckan.

Sen räkna ut vad som blir lämpligt så ni har 96 dagar kvar när barnet fyller 4.

Lycka till :+1:

1 gillning

Ett annat sätt att ta ut FL utan att förlora FL-dagarna att ta FL istället för semester. Semestern går alltid att få ut i pengarna, i över 10 år efteråt

Fast man måste ju ta ut 20 semesterdagar minst per år. Så om man tar föräldraledigt på sommaren kanske man måste ta 4 veckor semester på hösten. Och dom 5 sparade semesterdagarna får man bara spara 5 år.

Tror att det skiljer sig mellan olika arbetsgivare hur länge o hur många dagar man får spara. Gissar inte att det är lagstadgat i om detta

Jag hade sparat dagarna. Som jag förstår det behöver man ta ut föräldradagar de dagar man är ledig från jobbet för att skydda din SGI.

Jo, semesterlagen gäller.

1 gillning

Spara dagar första året. Från barnet fyller 1 år 5 dagar /vecka för stt skydda SGI :blush:

Kan man även använda lägstanivå-dagarna för detta ändamål?

Japp Det går bra det