Vi vill spara på föräldradagar men samtidigt jobba så mycket vi kan för att få ihop ekonomin, vi vill inte heller att dagar ska brinna inne hos försäkringskassan.
Hur har ni gjort?
Min lön ca 50k
Sambo ca 30k
Båda har 10% föräldrapenningstillägg tills barnet är 24 mån.
Sambon har varit FL ett helt år, barnet har precis fyllt 1 år och sambon börja då jobba 50%, ska upp till 80% efter 2 mån och då kommer jag gå ned i tid och jobba 70%, till sommaren.
Barnet börjar förskola i höst, då tänker jag det kan va smart om en utav oss har en SGI för att kunna Vabba.
Jag har inget behov av att skydda min SGI förens barnet har fyllt 2 år iom att man vill få ut fullt belopp vid föräldrapenning även efter 2 års ålder.
Ska vi båda skydda våran SGI fram till sommaren så har vi kvar 90 dagar på lägstanivå och 120 dagar sjukpenningsnivå.
Vårt mål är att spara 90 dagar efter barnet fyllt 4 år, men vi är osäkra på hur många dagar vi behöver för att täcka in alla lov och sommarlov innan dess.
Jag kommer inte att ta ut tillräckligt många dagar för att få 10 % tillägget på 180 dagar som de erbjuder, vilket innebär att det går förlorat. Min sambo är föräldraledig 20 %, men får inget tillägg då hon fick det förra året. Vi undrar om detta är ekonomiskt fördelaktigt eller inte, är det bättre att jag med 10% lönetillägg är FL istället för hennes 20%?
Varför inte vara helt ledig några månader framöver innan barnet blir 18 månader?
Om du ändå inte bryr dig om din SGI så får du tillägget även om du tar få eller inga föräldrapenningdagar.
Då kan din fru jobba heltid.
Gällande behov av föräldrapenning per år kan det vara skönt att ha några dagar att nyttja till exempel när den vanliga förskolan är stängd. Kan inträffa under både jul och sommar. Fast det brukar gå att lösa med att barnet tillfälligt går i en annan förskola.
Ekonomin vid uttag av enstaka strödagar föräldraledighet eller VAB brukar vara bättre än när barnet är litet och föräldrarna är hemma på heltid. Skulle därför ta ut föräldrapenning med högre värde först och lämna lägstanivådagarna till sist.
Precis, planen är att jag inte skyddar min SGI.
Sambon vet inte hur hon ska göra än.
Vi tappar ekonomiskt om jag skulle gå hemma heltid utan föräldrapenning o hon jobbar heltid.
Vore intressant att se hur många dagar andra har kvar efter 18 mån.