Pensionssparande och SGI: Är det hållbart att endast ta ut utdelning som egenföretagare?

Tänker jag fel eller kan detta vara ett bra alternativ? Syftet med detta alternativ är att min partner ska kunna syssla med oavlönat arbete då vi klarar oss på min lön, men jag vill att min partner även klarar sig om jag skulle gå bort.

Jag driver eget företag och planen är att inte ta ut någon lön, utan istället ta ut utdelning. Utdelningen ska täcka våra kostnader och bidra till eget pensionssparande, eftersom vi inte bygger upp den allmänna pensionen utan lön. Vid min bortgång skulle min partner få hela pensionssparandet, till skillnad från om jag tar ut lön så går en stor del till allmänna pensionen som min partner inte får ta del av.

Angående SGI: De kommande 11 åren är den skyddad med föräldrapenning. Försäkringskassan har sagt att jag kan gå ner i lön utan att sänka min SGI om jag kombinerar arbete och föräldraledighet. Jag vet dock inte om detta gäller om jag inte tar ut någon lön alls. Någon som vet om jag kan skydda min SGI genom att jobba 39h/v och vara föräldraledig 1h/v utan att ta ut lön?

Missar jag något förutom pension och SGI när jag inte tar ut lön? Vi behöver inte köpa nytt boende eller låna pengar heller.

1 gillning

Föräldraledigheten skyddar såvitt jag förstått bara SGI om man tar ut minst 5/7 dagar, eller barnet är under 1 år (kan vara 1.5 år), så du får skaffa många barn för att den planen ska fungera :wink:.

1 gillning

Haha, skaffa fler barn ingår inte i planen så får isåfall bli en annan lösning :sweat_smile:

Dock står det såhär på FK:

Om du inte vill ha sänkt ersättning för vab och sjukpenning på grund av att du har minskat din arbetstid, kan du skydda din tidigare SGI genom att ta ut föräldrapenning för den tid som motsvarar minskningen i arbetstid.

Detta gäller efter att barnet fyllt 1år och tolkar det som att man kan gå ner i tid vilket i det här fallet skulle vara 1h/v och att man då kan behålla SGI genom att ta ut 1h föräldraledigt. Men frågan är vad som gäller om man inte tar ut någon lön fast att man jobbar resterande tid? :thinking:

Tack för er info! Då får jag helt enkelt tänka om…