Finns det några bra saker som man behöver känna till om SGI och Eget AB? Jag har aldrig prioriterat periodiseringsfonder sedan jag ombildade från EF till AF så det “enda” som finns är fritt eget kapital från tidigare år som jag ännu inte har delat ut.
Se till att ta ut max lön upp till brytgräns. Då maxar du PGI och SGI samt att du även kan använda lönebaserad utdelning (vilket du ska!)
För 2023 så är taket för SGI 525.000, så det är rätt så nära brytpunkt för statlig skatt.
Eftersom vi i tråden Försäkra bortfall av inkomst om man blir jättesjuk… | Slå ihop flera sjukförsäkringar har insett att SGI blir viktigt vid långvarig sjukdom så tänkte jag att vi puffar upp den här tråden och ser om vi kan komma fram till klokheter.
På den här sidan så lyfts det upp några scenarion där SGI skyddas:
- Föräldraledighet.
- Sjukdom under förutsättning att man har/skulle ha haft rätt till sjukpenning.
- Att man är aktivt arbetssökande och inskriven på Arbetsförmedlingen.
- Studier
Vidare:
Behåll din SGI efter sjukskrivningen
För att inte riskera att förlora din SGI behöver du – omedelbart – när du inte längre är sjukskriven anmäla dig till arbetsförmedlingen. Om du inte gör det riskerar du att bli av med din SGI.
Du behöver alltså inte anmäla dig som arbetssökande så länge som du har en pågående sjukperiod. Men eftersom det är viktigt att ha en SGI är det alltid klokt att redan under sjukskrivningen kontakta Försäkringskassan för att veta vad som gäller för just dig.
Om du är det minsta osäker på om Försäkringskassan accepterar din sjukskrivning kan du alltid skriva in dig hos Arbetsförmedlingen som arbetssökande. Då slipper du tråkiga överraskningar.
Med tanke på diskussionen som förs i den andra tråden så blir det viktigt att företaget kan övervintra sjukdomen för att återaktivera SGI:n efter sjukskrivningen upphör, annars måste man ta till någon av de andra metoderna.
Som jag själv har fått känna på kan det vara svårt att tänka på de här sakerna efter att “skiten har träffat fläkten” som hände mig själv vid min olycka. Bra att ha en färdig plan som man kan få hjälp med.