Jag skall byta arbete och gjorde en miss i kalendern. Korkat, men nu är det bestämt och påskrivet.
Jag kommer ha ett glapp på EN dag mellan anställningarna. Slutar siste och börjar den andre, så den förste i månaden är jag arbetslös…
Jag har för mig att man måste skriva in sig på arbetsförmedlingen som arbetssökande de dagarna man saknar arbete för att skydda SGI och vara kvar i systemet och det är ju lätt att fixa online.
Är det något mer man skall tänka på?
Jag frågade ChatGPT (tjöt GPT som det heter i Göteborg ) men den hade ingen aning om vad den svarade så varför inte vända sig till den riktiga AIn, dvs Rikatillsammansforumet
Några veckor är ok enligt FK. Sen vet jag inte riktigt vad som händer om man blir sjuk innan en anställning börjat, men du får ju iaf ingen ersättning på din lediga dag.
Jag har ringt till Fkassan ett par gånger och frågat om VAB och föräldraledighet. De har varit supertrevliga och hjälpsamma, så mitt förslag är att ringa dem och fråga på måndag.
ChatGPT, Gemini, DeepSeek och Grok alla rekommenderade starkt att du anmäler dig som arbetssökande hos AF första lediga dagen även om det bara är en dag.
Kostar ingenting och snabbt gjort online.
Men spännande att höra vad FK säger när du ringer dom.
Tyckte det lät heltossigt att behöva skriva in sig som arbetssökande för ett glapp på en dag, så jag kollade på Försäkringskassans sida om SGI och mycket riktigt behöver man inte göra det om det rör sig om att byta från en fast anställning till en annan (under rubriken “mellan två jobb”):
Mellan fasta anställningar
Om du slutar på ett jobb och har några veckor tills nästa jobb börjar kommer din SGI inte påverkas. Vi utreder din SGI nästa gång du ansöker om ersättning från Försäkringskassan.
Under tiden du är mellan jobb kan du inte få sjukpenning eller vab eftersom det är ersättningar du får istället för lön. Om du är föräldraledig och tar ut föräldrapenning så är din tidigare SGI skyddad.
Alltså, är jag bara en grinig gubbe eller har folk helt tappat förmågan att söka information? När jag vill veta svaret på en SGI-fråga som rimligen måste vara ganska vanlig så går jag ju inte till ChatGPT (eftersom det inte går att lita på något svar man får där) och inte heller till RikaTillsammans forum, utan jag går till Försäkringskassans hemsida där svaret mycket riktigt står på det första stället en normalt funtad människa kollar. Och så föreslår folk att istället ringa? I en telefon?? Som på 1800-talet???
Med all respekt; bara för att din sökning föll väl ut och informationen låg på första stället du hittade och som kändes logisk för dig, så betyder det inte automatiskt att 100% av folk som letar hittar samma information får samma utfall. Så lite ödmjukhet inför det kan ändå vara på sin plats.
FYI så sökte jag och fick samma info innan jag startade tråden.
Men om du hade läst noggrannare står det att ChatGPT inte gav något och jag vänder mig till forumet för att få lite mer info ifall det är.något annat jag borde tänka på.
För goggling, TjötGPT mm gav inte mer.
Nu kan det vara jag som formulerat mig lite otydligt och det kanske inte framgick.
Nej du behöver inte skydda sgi på nåt sätt en dag. Efter arbete som varat minst sex månader har du automatiskt skydd i tre månader oavsett vad du gör.
Skulle du bli sjuk på den dagen du har glapp så får du sjukpenning baserat på den tidigare inkomsten. (Dock begränsad till ett tak när man är arbetslös)
Blir du sjuk från o med att den nya anställningen påbörjats så beräknas sgi på den inkomsten, givet att det är en anställning som ska pågå minst sex månader.
Eller, om man blir sjuk mellan två jobb så kan man få sjukpenning men för att få det de första 14 dagarna i sjukperioden så måste man vara inskriven som arbetssökande
Klämdagen är en söndag och det var mitt förslag att börja på måndagen.
Eftersom jag är en grinig, envis gubbe vill jag inte krypa till korset nu när allt är påskrivet och processerna är igång utan tänker så att om huvudet är dumt får kroppen lida.