Föräldraledig över julen korkat?

Hej, jag är rätt så ny på föräldraskapet och har tagit ut föräldraledighet över julen. Borde jag tagit ut semester istället? Sparar jag dagar/tjänar pengar på det eller?

Ta semesterdagar. Din arbetsgivare betalar hela lönen för röda dagar men om du tar fl ledig betalar du det istället. Samma med påsken.

6 gillningar

Brukar se ta att ta semester direkt före och efter röda dagar av de anledningar inlägget ovan nämner.

1 gillning

Semester kan ju arbetsgivaren neka (vilket min delvis hintade om), så tagit 3v FL istället :sweat_smile: dyr ledighet, men va tusan…

2 gillningar

Lite konstigt med tanke på att alla ta semester under julledigheten men visst de får väl göra så…

Bränn av dina semesterdagar först , spara FL (men inte längre än du kan göra av med dem)

Använd FL till lite längre sommarledighet istället. Du har rätt till 4 v sammanhängande semester och om du ansöker om FL i anknytning till det kan inte arbetsgivaren neka dig, med mindre än att du inte får 4 veckors sammanhängande semester eller ngt annat som arbetsgivaren borde tänkt på.

Glöm inte att ta ut dina lägstadagar på helger !

Jag har gjort motsatsen och sparat massa semesterdagar… Jag har inte tagit någon semester iår så chefen borde inte kunna neka att jag vill ha semester nu på julen istället för FL.

Hur menar du? För nuvarande tar jag bara ut FL på vardagar.

Din arbetsgivare vill nog att du tar ut 20 dagar per semesterår. Vid jul är lämpligt, ja.

Lägstadagarna kan du ta ut på dagar du inte arbetar. Ex lö-sön.
Det är ett bra sätt att bli av med dagarna. Eller så gör man det helgerna när man tar ut FL med SGI på vardagarna (som ersättning för att man inte arbetar)

Föräldrapenning - Försäkringskassan.

Eller så är det just det som är problemet. Alla kan inte vara lediga samtidigt.

Jo visst. Om det inte går att undvika är det väl så. Eller de vill spara lite pengar :wink:

Hur fungerar det? Är det om jag tar ut föräldraledighet under en period som innehåller röda dagar som jag då tappar “lönen” de röda dagarna och behöver ta ut föräldradagar även dessa dagar?

Jag tänkte ta föräldraledighet Onsdag 27/12 till fredag 29/12. Tisdag 26/12 är ju en röd dag - blir det något bakslag på missade dagar?

Att ta ut lägsta dagar på helgen bygger på att man inte vill/maximera ledig tid utan bara se till att få ut ersättningen.

Vill man vara ledig så mycket så möjligt tar man ut dem på dagar/delar av dagar man skulle arbetat.

2 gillningar

Om du tar FL <5 dagar så drar arbetsgivaren dagslöneavdrag som är typ månadslön/21,5. Är man däremot ledig mer än 5 dagar så drar de kalenderdagsavdrag vilket är typ månadslön/30. Då får du avdrag för alla dagar inom den perioden du varit ledig. Så om man tar FL över jul och nyår och är FL i två veckor så kommer man få ca halva månadslönen avdragen och man får du alltså inte betalt för de röda dagarna som ligger inom den perioden. Därför tar jag alltid semester om jag är ledig i anslutning till röda dagar. FL tar man förslagsvis på sommarsemestern istället.

DESSUTOM så vill försäkringskassan att man tar ut föräldradagar även på röda dagar om man är föräldradagar över jul/nyår tex. Man tror ju att det ska räcka med att ta ut dagar de dagar man faktiskt skulle arbeta men en bekant fick backning på detta och FK menade att hon inte skyddat sin SGI under jul/nyår och således sänkte de hennes SGI.

Samt, min åsikt är att de dåliga dagarna bör sparas för att man ska ha rätt att ta långa sommarlov med barnen etc och ABSOLUT INTE tas på helgerna för att få ut de där 70kr/dag eller vad man får. Helt meningslöst ju. Man får ju ta dessa dagar fram tills barnen fyller 12.