Just nu är min fru föräldraledig och till hösten blir det min tur.
Jag har en månadslön på ca 64 000 SEK och jag omfattas av ett kollektivavtal och kommer därför få föräldralön.
Då jag har ett jobb som är svårt att ersätta vill min chef inte att jag ska ta ledigt hela veckor, utan t.ex. arbeta tre dagar i veckan och vara ledig två. Jag började gräva i hur detta skulle påverka min föräldralön och fick då en smärre chock.
Länk till vad mitt kollektivavtal säger om föräldralön; https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2013/07/FÖRÄLDRALÖN.pdf
Meningen som jag hängde upp mig på var “För varje föräldraledighetsdag inklusive arbetsfria dagar görs avdrag enligt följande…”.
Detta innebär, enligt min tolkning, att om man t.ex. är ledig en dag per vecka behöver man fortfarande göra avdrag för arbetsfria dagar, dvs. lördagar och söndagar i detta fall.
Jag gjorde (som man gör) ett beräkningsark i Excel där jag summerade föräldrapenning, föräldralön och skatter och fick då fram att olika deltidsupplägg på föräldraledigheten leder till följande lönebortfall per ledighet arbetsdag (före skatt);
5 arbetsdagar: 0
4 arbetsdagar, 1 f-ledigdag; 2729
3 arbetsdagar, 2 f-ledigdag; 1459
2 arbetsdagar, 3 f-ledigdag; 1036
1 arbetsdagar, 4 f-ledigdag; 824
0 arbetsdagar, 5 f-ledigdag; 697
0 arbetsdagar, 7 f-ledigdag; 265
Att bara använda en föräldraledighetsdag i veckan leder alltså till lönebortfall på 2729 SEK den dagen, jämfört med 697 SEK per dag om man tar fem dagar föräldraledighet en vecka. Det innebär t.ex. att om jag (om avtalet tillät så långt uttag) tar ut all föräldraledighet som en dag i veckan istället som fem dagar i veckan så blir det totala löneavdraget 183 000 SEK större. Kan det verkligen stämma?
Är kollektivavtalen verkligen så här dåligt upplagda för deltidsledighet, eller har jag missat något?
Hej, du har delvis rätt och delvis fel i din tolkning, du kan läsa detaljer kring detta i ditt kollektivavtal och hos försäkringskassan.
Jag tror att det som verkar förvirra är att en arbetsvecka är 5 dagar medans en föräldravecka är 7 dagar, du måste alltså ta 7 dagar föräldraledigt per vecka för att det ska räknas som en full vecka. Det kan finnas avsteg från detta i ditt kollektivavtal som säger att din arbetsgivare nöjer sig med x föräldradagar (exempelvis 3) per vecka för att det ska berättiga det extra påslaget av 10%.
Du skulle exempelvis kunna jobba 2 dagar och ta ut 5 dagar föräldraledigt per vecka, eller mer eller mindre föräldradagar, det beror helt på hur du vill optimera inkomst vs föräldradagar. Som du ser ovan så går det att kräma på föräldradagar, och därmed också få mer av 10%-tillägget, och då landa på högre inkomst.
Vi tog ut exakt så många föräldradagar som arbetsgivaren krävde för att få tillägg (4 i veckan i mitt fall) och hade obetalt föräldraledigt för resterande dagar, på så sätt sparade vi dagar inför senare somrar och kan få mer tid med barnen. Helt upp till var och en vad man vill prioritera.
Jag var kanske lite otydlig - jag är fullt inbegripen med att en föräldravecka består av 7 dagar, men jag är inte ute efter att maximera inkomsten. P.g.a. marginalskatter så ger de där två extra dagarna inte speciellt mycket. Det är inte heller de 10 procenten jag är ute efter, utan föräldralönen utöver detta.
Problemet som jag tycker mig se och skulle uppskatta om någon kan bekräfta/dementera är att jag skulle bli väldigt straffad om jag tar en föräldradag i veckan jämfört med fem. Jag skulle förlora mer än 2000 SEK per ledig dag genom att välja ett sånt upplägg, har svårt att se hur en sån skillnad kan motiveras.
Jag har läst hela kollektivavtalet, men står inget mer i det om detta vad jag kan se.
Att få information om kollektivavtalets innehåll och innebörd är inte någon facklig förmån. Du har lika mycket rätt till svar på sådana frågor som vem som helst. Rimligen borde arbetsgivaren (=löneavdelningen) kunna svara också.
Jag har haft diskussion med både chef och HR, de tycker frågan är komplicerad men undersöker den också. Jag vill dock kunna underbygga mina argument väl när jag diskuterar den med dem nästa gång.
Vad jag vet har facket inga skyldigheter mot mig som icke-ansluten och jag har heller inget intresse av att driva frågan med dem, håller mig gärna på armlängds avstånd från facket generellt.
Kolla noga upp så det inte finns begränsat hur många perioder du kan få föräldralön, finns risk att varje vecka skulle kunna räknas som en eftersom du jobbar och den inte är sammanhängande, låter konstigt men har bekanta som fått det beskedet
Håller helt med dig här.
Men då får du gå till rätt källa, hr/löneavdelningen. Om de är befolkade av personer som inte kan svara så kan du ju fråga dem hur de tycker att ditt avtal ska tolkas. Du kan ju t ex komma med ett förslag som är fördelaktigt för dig…
Om du verkligen vill hålla avstånd till facket så rekommenderar jag dig att inte utnyttja de förmåner du fått i de avtal som facket förhandlat fram, tex föräldralönen.
Skämt åsido, det finns riktigt kassa fackklubbar på vissa företag så förstår var du kommer ifrån. HR måste kunna svara på frågan. Kräv tydligt besked. Jag blev en gång blåst på lönen över en julhelg av HR för att det fanns en obskyr regel om hur föräldraledighet skulle tas ut i samband med att kontoret var julstängt. Var besvärlig!
Helt övertygad om att jag och många andra högpresterande hade klarat oss utmärkt utan dessa ”förmåner” som arbetsgivaren tvingas stå för vare sig de tillför värde för just mig eller inte.
Det är faktiskt ganska många här som gillar facket enligt min erfarenhet. Jag har genom åren skrivit ett par fackvänliga inlägg och fått många gillningar. Det är nog snarare så att de som ogillar facken är högljudda.
Men du hjälper nog ingen med ironin. Även de som inte är anslutna kan vara tacksamma för många förmåner som de får helt gratis.
Just fackdiskussionen är ju inte riktigt vad denna tråden var avsedd att handla om, men kan ändå nämna att jag inte har något emot det, tycker tvärt om att det ofta är bra på lokal nivå.
Jag gick ur facket för många år sedan efter mitt fack på inrikesnivå gjort kvinnlig kvotering till bolagsstyrelser till sin viktigaste fråga. Eller det var droppen som fick bägaren att rinna över i alla fall.
Jag kommer även sedan tidigare från ett litet bolag där kollektivavtal ej existerade och jag hade trots detta t.o.m. bättre villkor på andra delar. Där fick jag även möjlighet att förhandla själv, den möjlighet har jag inte nu i och med att facket fått monopol på det. Jag vägrar att känna någon slags tacksamhetsskuld för att ofrivilligt “tvingats” in i ett standardavtal.
Men åter till trådämnet - finns det ingen annan här som tidigare varit föräldraledig på deltid och upptäckt liknande brister i föräldralönsupplägget?
Ja detta har jag råkat ut för också, rätt sjukt. Jag hade inte fattat på förhand att de gör avdrag på lönen för angränsande “lediga” dagar och drar ner lönen för dagar man inte skulle ha jobbat (även julledighet osv)
Svaret jag fick var att det ska ju vara “rättvist”. Det är därför det är så där
Det är väl nån slags sosse tänk bakom kanske, väldigt svenskt
Jag tror de flesta föräldrar förlorar massor på sånna här saker just för att de är inte gjort för att man ska kunna planera det väl utan att ha utbildning i kollektivavtal och sosse reglerna på Försäkringskassan
Jag har diskuterat med några till på jobbet nu och de bekräftar samma sak.
En slutsats av denna tråd för andra nyblivna föräldrar att tänka på - se till att vara föräldraledig hela veckor (5-7 dagar) och inte bara delar av veckor. Annars kan man, som i mitt exempel ovan, i värsta fall förlora över 2000 SEK i lön om dagen!
Du kan inte dra såna generella slutsatser då detta beror på ens sektor och man behöver läsa kollektivavtalet för att se hur det påverkar en personligen.
Ex, statlig sektor 3,3% Löneavdrag per ledig dag samt föräldralön på dagslön.
Förslagsvis om detta är en viktig förmån så ska man vara med i facken för att påverka till mer gynsamma regler alternativ förhandla enskilt med arbetsgivaren.
Hänger inte helt med i uträkningarna (64000x12/365=2104 kr, dvs din bruttolön per dag, och löneavdrager blir 1893 per dag, om du inte tjänar över 10 pbb)
… men utifrån det som är skrivet så verkar det som att du får löneavdrag även för helgen vilket gör det väldigt ofördelaktigt att jobba deltid. Vet inte hur mitt kollektivavtal är skrivet avseende det. Men vi har att löneavdraget beräknas per månad, detta gjorde att jag fick mer pengar i februari och minst i månader med 31 dagar. Skumt.
Mina förslag är att du tex jobbar heltid varannan vecka eller halva dagar om det passar familjelivet. Annars fråga arbetsgivaren om en timanställning under föräldraledigheten. Jag jobbar inom sjukvården och om vi går in och jobbar extra läggs det på timanställning, man får såklart inte ta föräldrapenning de dagar man jobbar.
Bra att du lyfter frågan. Andra viktiga saker där löneavdrag påverkar är föräldrapenning kring helgdagar och vab, det är förmånligare att ta semester kring röda dagar än Fp och det är förmånligare att vabba 5 dagar i sträck än en dag… Och jag får ut lika mycket vab för en kort dag (6 h) som en lång dag 8. 5 h. Så man behöver ha lite koll. Kan förklara mer noggrant vid intresse